Jedną z rzeczy w jaką najtrudniej mi uwierzyć jest to jak wiele osób ma nadal problem z czytaniem. Załączam fragment oraz źródło do danych z 2019 roku. Zakładam, że z czasem te dane powinny być gorsze i jeżeli 6 lat temu 40% nie rozumiało tego co czyta, a kolejne 30% słabo to gdzie jesteśmy teraz? Ponad 6 milionów nie przeczytało w ostatnim roku kompletnie nic, nie książki ale chociażby artykułu w brukowcu.


https://konkret24.tvn24.pl/polska/niezaczytani-o-polakach-ksiazkach-i-alfabetyzmie-ra893289-ls5791587


#analfabetyzm #dane #nieciekaweciekawostki #bańkainformacyjna

3564436a-cd5c-46ea-b1e8-958af22062da

Komentarze (5)

ciszej

@nbzwdsdzbcps hmm podlinkowałeś do źródła z roku 2019, które tłumaczy badania m.in. z 2014 i 1994 (!) roku i rzuciłeś tezę że na dzień dzisiejszy jest gorzej podczas gdy w samym artykule możemy przeczytać że trend jest INNY:


Jak wynika z ostatnich dostępnych badań, obywatele Polski poprawili swoje umiejętności na przestrzeni ostatnich 20 lat. Nadal znajdują się ciut poniżej średniej OECD (o punkt), ale dysproporcje te są dużo mniejsze niż w 1994 r.


(...)


W 2015 r. przeprowadzane badania alfabetyzmu wśród dzieci i młodzieży (PISA - badanie różniące się od PIAAC poza wiekiem badanych w kilku kwestiach, m.in. ilością poziomów - wyróżnia ich o dwa więcej), wykazały, że wśród 15-letnich uczniów Polska znajduje się powyżej średniej, z bardzo dobrze rokującym wynikiem ponad 85 proc. badanych powyżej kluczowego poziomu drugiego (poniżej niego powstaje ryzyko niepodjęcia edukacji wyższej oraz nieradzenia sobie na rynku pracy).


Jak wynika ze szczegółowych danych, polskie dzieci na poziomach trzecim, czwartym i piątym osiągają wyniki lepsze niż wynosi średnia dla państw i gospodarek OECD, ustępując tylko na najwyższym poziomie szóstym. Z kolei w najniższych grupach znajdują się mniejsze odsetki młodych Polaków niż średnio w reszcie badanych społeczeństw OECD.


I choć wzrost umiejętności czytania zwalnia, tak wciąż sytuuje Polskę wysoko na tle innych krajów OECD.


(...)


Podsumowując, można powiedzieć, że Krzysztof Warlikowski nie tyle podaje nieprawdziwe dane, co dane nieaktualne. W części dotyczącej umiejętności czytania wśród Polaków są na dziś dzień zaniżone, dla obywateli Polski niekorzystne, a w części poświęconej czytelnictwu z kolei zawyżone, tworząc nieadekwatny obraz.


Jednocześnie w samym artykule autorzy analizują co oznacza "problem z czytaniem" i dla czego być może krzykliwe założenia są zupełnie błędne.

e3e5dbb5-328e-4652-8acd-dec347302d7b
nbzwdsdzbcps

@ciszej Masz może gdzieś nowsze dane, szukałem ale znalazłem najnowsze PIACC z 2022 i 2023 gdzie ~39% wskazuje na brak możliwości zrozumienia tekstu. Dziękuję za sprostowanie.

Nie do końca się zgadzam ogólnie z odwróceniem trendu patrząc tylko na grupę osób młodych, która powinna być najmocniejsza w tych badaniach ponieważ nie znalazłem podobnych informacji na temat osób będących również po etapie swojej edukacji.


https://www.fakt.pl/pieniadze/fatalny-wynik-polakow-w-badaniu-prawie-40-proc-nie-rozumie-tego-tekstu/kr8ywbz

ciszej

@nbzwdsdzbcps 2023 jest prawdopodobnie najświeższe. Z tego co widzę przy aktualnych wynikach z badania OECD z roku 2023 mamy notatkę: Caution is required in interpreting results due to the high share of respondents with unusual response patterns. See the Note for Poland in the Reader’s Guide


Ciekawe ciężko określić na ile można ufać tym danym.


https://epale.ec.europa.eu/pl/content/niejednolity-obraz-umiejetnosci-doroslych-w-krajach-oecd

https://www.oecd.org/en/publications/do-adults-have-the-skills-they-need-to-thrive-in-a-changing-world_b263dc5d-en.html

nbzwdsdzbcps

@ciszej Rzeczywiście te badania wyglądają jakby badani z naszego kraju nie do końca byli szczerzy w jedną lub drugą stronę. Pożyczę sobie te wnioski by sprostować mój jeden wcześniejszy wpis, że może nie jest tak źle jak myślałem.

sierzant_armii_12_malp

@nbzwdsdzbcps Ja często nie rozumiem, co czytam. Np. pisze coś w stylu “Internet bez limitu, ale po przekroczeniu limitu prędkość spada” - no przykro mi, nic z tego nie rozumiem.

Zaloguj się aby komentować