Jadąc do pracy chciałem przybliżyć wam, ale też wywołać dyskusję odnośnie obchodzenia ustawy „omnibus” przez sklepy. Chciałem skupić się na jednym aspekcie- obniżanie cen i pokazywanie najniższej ceny z ostatnich 30 dni przy przekreślaniu cen. Oczywiście nie chciałbym skupić się na oczywistym nie wypełnianiu obowiązku informacji, bo to oczywiście też ma miejsce.
  1. Promocje z mechanizmem- zauważyłem wzmożoną ilość promocji, które żeby spełnić trzeba spełnić warunek- kup 2, 1 dostaniesz x procent taniej, czy gratis. Ceny podstawowe pozostają bez zmian, więc sprzedawca nie musi pokazywać najniższej ceny. Drugi dość widoczny mechanizm to obniżanie koszyków/ kod rabatowy przy zakupie x produktów, lub wydaniu x zł.
  2. Zamiast przekreślonej ceny używanie kodów rabatowych- często różnych dla różnych grup produktowych. Kod wpisujemy w koszyku, wiec sprzedawca nie zmienia ceny podstawowej i nie pokazuje średniej z ostatnich dni.
  3. to zobaczymy dopiero w lutym, ale wiem że w wielu przypadkach bedzie stosowane- rotacja miesięczna grupami produktów- x produktów po miesiącu obniżki wraca na miesiąc na stare ceny, wchodzi wredy grupa produktów y na miesiąc i tak w kółko. Pokazuje się cenę najniższa z ostatnich 30dni, ale ostatnia promocja na dany produkt była 31 dni temu
  4. Dodawanie zniżki % na cale grupy produktowe z informacją, że rabat nalicza się w koszyku- tak samo jak w przypadku kodu rabatowego, tylko już zautomatyzowane
Jakie obejścia jeszcze zauważyliście i co myślicie o tej części omnibusa?
moje spostrzeżenia zbudowałem na podstawie ecom nonfood w polsce
#handel #inflacja #omnibus #oszukujo
tripplin

Generalnie dobre założenia, ale oczywiście że wszystko da się obejść xD pokazywanie ceny sprzed 30 dni na razie działa, bo część sklepów jeszcze nie ogarnęła, ale za jakiś czas będzie wszystko pięknie i bez promocji, z samymi kodami rabatowymi

mickpl

@Tutanota no ale jak to, biurokracja miała ustawa zrobić dobrobyt xD

Tutanota

@tripplin dodając jeszcze odnośnie wprowadzenia tej ustawy- ceny jak ceny, jak szukasz jakiegoś produktu droższego to wiesz mniej więcej ile kosztuje i albo się zgadzasz, albo nie.. Jestem bardzo ciekawy jak będą sprawdzać lewe opinie o produktach/ usuwanie nieprzychylnych

Tutanota

@mickpl a żabki upaństwowić!

Jarasznikos

@Tutanota Wiele z tych promocji istniało od lat w spożywce. Biedronka daje vouchery w zamian za jakieśtam produkty na przykład, a bajer " Drugi produkt połowę taniej " jest stary jak świat. Wydawało mi się, że omnibus bardziej przyda się w rtv i agd, bo w sklepie spożywczym wiemy mniej więcej jakie są ceny. Ludzie chodzą regularnie do sklepów i kojarzą kiedy ceny rosną, co oznacza dobrą cenę za dany produkt a co jest drogie ( acz inflacja rozpieprzyła przynajmniej mój miernik cenowy na dobre )

mickpl

@Tutanota ty sie smiejesz a właśnie czytałem ze tak się może stac...

Tutanota

@Jarasznikos opisane akcje promocyjne są od lat, tak jak zauważyłeś, w foodach. Rzadziej pojawiały się w non.. Ja tutaj zwracam uwagę na rozszerzenie i intensyfikację ich wlasnie od stycznia w nonfoodach typu AGD/ elektro kosztem przekreślonych cen- co było tam najbardziej popularne

CzaplaCzarna

@Tutanota trochę oststnio połaziłem po stacjonarnych agd/rtv i nie zauważyłem za dużo takich akcji. Byly, ale kiedyś też były więc wydaje się to normalne. Za to fajnie oglądało się jak była przekreślona cena 2000zl na 1799, a cena z 30 dni podana 1499 xd ciekaw jestem jaki procent ludzi patrzy na ten mały druczek, czy są tacy co olewają

Tutanota

@CzaplaCzarna Ok, to dobrze wiedzieć. dzisiaj pierwszy raz od dłuższego czasu wybieram się do stacjonarnego poza marketami z jedzeniem to wyrobie sobie opinie. Mój post to przemyślenia na podstawie stron internetowych, bo tam najłatwiej mi zauważyć zmiany szeroko. Dodałem to info do głównego wpisu, żeby nie wprowadzać w błąd.

ZmiksowanaFretka

@Tutanota omnibus nie jest idealny, miał przedewszystkim ukrócić fałszywe promocje, typu zwiększanie ceny a potem przecenianie i z tym myśle sobie poradzi. A jeśli sklepy zaczną to obchodzić i wykorzystywać luki to konsumenci powinni to zauważyć i w takim sklepie nie kupować, a jak będzie w praktyce to zobaczymy ¯\_(ツ)_/¯

Tutanota

@ZmiksowanaFretka wiesz jak wyglada praktyka. Myśle, że duża część osób ma niską świadomość i społeczeństwo przyzwyczai się do tego jak do zamkniętych w niedziele sklepów. To będą nowe realia promocji i tyle

ZmiksowanaFretka

@Tutanota a co maja prostestowac przeciw sklepom zamkniętym w niedziele? XD nie bardzo był inny wybór niż się przyzwyczaić i z tym żyć ale zdecydowana większość Polaków jest temu przeciwna według wszelkich statystyk. Praktyka będzie taka ze januszowe sklepy będą musiały kombinować i spora cześć konsumentów to zauważy.

Tutanota

@ZmiksowanaFretka tak, jest przeciwna. Nie ma wywieranej już żadnej presji ani na przedstawicieli demokratycznych, ani presji gospodarczych przez firmy. Przynajmniej nic o tym nie słychać. Bycie biernym doprowadza do akceptacji, akceptacja do uznania czegoś za normalność. Z podejściem co mieli zrobić możemy tylko i wyłącznie godzić się na wszystko, ale rozumiem Twój tok myślenia

ZmiksowanaFretka

@Tutanota młodym się nie chce protestować, życie pokazało ze bardziej im się chce hejtowac protesty.


Aktualna władza chciała pokazać, że nie ma sensu protestować i się sprzeciwiać, bo oni wiedza lepiej od nas i maja nasze zdanie gdzieś a ludzie im uwierzyli. Jak zmieni się władza, to będzie można myśleć o powrocie do normalności.

alucard

@ZmiksowanaFretka nawet jeśli zmieni się władza, jeśli nie zmieni się nastawienie ludzi, to nic się nie zmieni.

ZmiksowanaFretka

@alucard ale jakie nastawienie ludzi ma się zmienić skoro wieksosc jest przeciw zamkniętym sklepom w niedziele?

Fra

@Tutanota ja jestem zdziwiony, że dopiero teraz o tym myślą. W każdym razie trzeba być naiwnym, żeby myśleć że sklepy pozwolą sobie na utrzymanie sytuacji: cena promocyjna 2000zł, najnizsza cena z 30 dni 1600zł.

Enzo

@Tutanota Chyba przydałby się wymóg takiej samej wielkości czcionki przy informacji ceny z ostatnich 30 dni.

Teraz to wygląda tak że jest jakaś zawyżona cena przekreślona obok aktualna a gdzieś na dole małym druczkiem ta prawdziwa z ostatniego okresu. Fajnie że to jest ale uważam że ta cena co jest przekreślona nie powinna być wymyślana tylko powinien być wymóg że musiała obowiązywać przez jakiś czas.

Tutanota

@ZmiksowanaFretka w mojej opinii jest to kwestia braku lidera protestów, który pociągnął by za sobą ludzi (mówiąc o realnym wyjściu na ulice). Protesty kobiet były przykładem, że jeśli pojawi się lider to jest w stanie zmotywować dużą rzeszę ludzi, ale tu wygasło z kilku czynników. Najbardziej znaczącym wg mnie były rozpoczynanie innych kwestii swiatopogladowych przez skręcających mocno w lewo liderów- co spowodowało niechęć wśród części protestujących i osłabienie efektu kuli śnieżnej wraz z wygaszeniem całkowitym lawiny; oraz sama kwestia nieodpowiednich liderów, którzy zle poprowadzili ludzi przez co duża część przestraszyła się represyjnego aparatu państwa.

Podsumowując mamy wszystko co wpływa na uruchomienie protestów niedługim czasie, ale brak nam mocnego lidera- prowadzonego bądź nie przez mocne wpływy

Tutanota

@Enzo z tego co czytałem w linku danym przez jednego Tomaszka/ke uokik zwraca już uwagę na chowanie cen. Co do wielkości czcionki- jestem w stanie zrozumieć, trudno w klarowny dla większości sposób pokazać i wyeksponować marketingowo tyle cyfr na jednej karcie produktu

LM317T

W Kauflandzie nie widziałem od stycznia ani jednej promocji (przekreślonej ceny). Tylko dodają "super oferta" (kurwa) xD

Zaloguj się aby komentować