Efektywny rozwój postaci w Oblivionie, czyli jak awansować postać, aby wraz z przyrostem poziomów nie stała się ułomna?
Mały poradnik adresowany przede wszystkim dla osób, które nie miały wcześniej styczności z TESami, żeby przez przypadek "nie popsuły" sobie postaci, który pierwotnie miał być odpowiedzią na komentarz @SuperSzturmowiec
1. Wybór klasy postaci w Oblivionie nie ma kompletnie znaczenia (w przeciwieństwie do Specjalizacji, Rasy i Znaku zodiaku) – każdą umiejętność można podbić do 100 i po drodze zgarnąć wszystkie bonusowe Perki. Ale podniesienie do 100 wszystkich Atrybutów może okazać się nieco problematyczne.
2. Aby awansować na wyższy poziom należy ponieść główne umiejętności o łącznie 10 punktów i dokonanie odpoczynku.
Przy awansie gracz podwyższa wartości trzech Atrybutów od 1 do 5 punktów. Wartość premii zależy od tego jak intensywnie postać rozwijała umiejętności zależne od określonego Atrybutu:
-
brak rozwoju – premia +1
-
rozwój od 1 do 4 pkt – premia +2
-
rozwój od 5 do 7 pkt – premia +3
-
rozwój od 8 do 9 pkt – premia +4
-
rozwój o 10 lub więcej pkt – premia +5
Przykładowo:
-
Rozwinięcie Ostrzy o 2 pkt, Obuchów o 4 pkt i Walki wręcz o 5 pkt (11) pozwoli uzyskać premię +5 do Siły
-
Rozwinięcie Atletyki o 2 pkt i Lekkiego Pancerza o 4 (6) pozwoli uzyskać przy awansie premię +3 do szybkości.
3. Niestety nadmiarowe punkty przepadają (np. podbicie Ciężkiego pancerza w przypadku gdy to umiejętność główna o 30 pkt zapewni premię +5 do Wytrzymałości przy pierwszym awansie, ale przy dwóch kolejnych będzie tylko +1). Dlatego warto śledzić rozwój poszczególnych umiejętności i skupić się rozwijaniu umiejętności bazujących na 3 atrybutach (+5/+5/+5).
4. Alternatywą jest podbicie dwóch Atrybutów o +5 i Szczęścia o +1 (+5/+5/+1) na każdym poziomie. Szczęście za każde 5 punktów zapewnia „wirtualną” premię +2 do (prawie) wszystkich testów. Dlatego Warto wybrać Szczęście jako główny Atrybut przy tworzeniu własnej klasy i z tego samego powodu można rozważyć wybór znaku zodiaku Złodziej (+10 do Szczęścia). Podniesienie wszystkich zdolności do 100 w tym wariancie jest również możliwe, ale za to bardziej karkołomne.
5. Poza tym warto mieć na uwadze, że przy awansie postać uzyskuje dodatkowe Punkty życia w wysokości 1/10 wartości Wytrzymałości. Dlatego warto, aby ten atrybut był na starcie możliwie jak najwyższy i warto w pierwszej kolejności go wymaksować (umiejętności Kowalstwo, Blok, Ciężki Pancerz).
6. Na początku przydaje się również wysoka Siła, która zwiększa udźwig postaci.
7. Warto również pamiętać, że można skorzystać z usług trenerów – na każdy poziom można wykupić 5 lekcji.
8. Pobyt w więzieniu może obniżyć losowe umiejętności, dzięki czemu w teorii można wbić więcej poziomów. W praktyce to bardzo czasochłonne.
#gry #rpg #oblivion #theelderscrolls
