Dzisiejszy tekst to tłumaczenie translatorem artykułu ze strony https://www.011info.com/upoznaj-beograd/prva-jugoslovenska-formula-iz-rakovice Po polsku, angielsku i niemiecku nie znalazłem żadnych źródeł.
Prva jugoslovenska formula iz Rakovice
Fabryka „Czerwony Sztandar" była dumą jugosłowiańskiego przemysłu. Była to największa fabryka samochodów na Bałkanach. Jednak nie jedyna, bowiem w Nowym Mieście na licencji produkowano Renault 4, w Sarajewie Golfa dwójkę na licencji, a kilka modeli Opli w Kikindzie. Jednak mało znany jest fakt, że w Rakovicy, na przedmieściach Belgradu, powstał prototyp samochodu wyścigowego.
Chodzi o Formułę DMB skonstruowaną przez inżynierów fabryki DMB (21 maja Belgrad). Wyścigi samochodowe stawały się coraz bardziej popularne w latach 60., w latach 1967, 1968 i 1969 w Belgradzie odbywały się wyścigi punktowane do Pucharu Europy, a w Rakovicy powstał pomysł, by Jugosławia miała swój własny samochód do narodowych wyścigów, tzw. YU-Formuły.
Około trzydziestu inżynierów dużym wysiłkiem zbudowało samochód wyścigowy. Wszystkie części były krajowe, głównie używane do montażu Zastavy. Skrzynia biegów i mechanizm kierowniczy zostały zaczerpnięte z Zastavy 750 (Fiata 600).
Samochód został wykonany z aluminium, a jego waga wynosiła 380 kg. Jako silnik wybrano sportowy wariant 100 D, znany jako DMB 850 S. Jest to czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 850 cm3 i mocy 50 KM. Mógł osiągnąć prędkość około 160 km/h, a prędkość 100 km/h osiągał w 10 sekund.
YU-Formuła była w pełni zgodna z ówczesnymi standardami wyścigowymi, ponieważ inżynierowie DMB opracowali formułę opartą na niemieckich i francuskich. Jeździli na tor w Monzie i potajemnie fotografowali auta, aby móc wymodelować prototypy jugosłowiańskich. Podwozie miało konstrukcję rurową, karoseria była aluminiowa, silnik znajdował się przed tylną osią, zbiornik paliwa znajdował się między silnikiem a kierowcą, natomiast chłodnica i akumulator znajdowały się w przedniej części nadwozia.
Inżynierowie DMB chcieli wyprodukować 30 takich samochodów, rozesłać je do klubów w całej Jugosławii, aby stworzyć narodową formułę. Tak się jednak nie stało, ponieważ sportom motorowym nie poświęcono tak wiele uwagi. Ważniejsze były inne rozrywki sportowe. A potem pieniądze zniknęły.
Tak więc Formuła DMB pozostała w fabryce Rakovica i była używana głównie do jazdy próbnej. Tam w latach 90. zastała ją dewastacja i upadek jugosłowiańskiego przemysłu. Samochód był prawie w stanie rozkładu, ale z pomocą inżynierów, którzy pracowali nad jego rozwojem w latach 60., właściciel Muzeum Samochodów, Bratislav Petković, rozpoczął jego renowację. Wszystkie potrzebne części zostały znalezione w halach fabrycznych i magazynach, a pierwszy jugosłowiański samochód został uratowany przed pójściem na złom.
Jest częścią kolekcji Petkovicia i jest wystawiony w Muzeum Samochodów przy ulicy Majke Jevrosima. Stanowi ważne świadectwo czasu, w którym miejscowi inżynierowie mieli wizję, że Jugosławia może mieć wyjątkowe zawody samochodowe.
Formuła jest w stanie do jazdy, brała udział w wielu pokazach i była wystawiana na Motor Show. W ciągu ostatnich dwóch lat stała na czele kolumny w wyścigach pokazowych upamiętniających pierwsze (i jedyne) Grand Prix Jugosławii, które odbyło się w 1939 roku na torze wokół wzgórza Kalemegdan.
#rzetelnafura - niecodzienne autka
#carboners #jugoslawia #samochody #motoryzacja #belgrad
3aef9ec3-c53f-4aab-abde-41cddbc40dcb
c84b70c5-a687-4909-bd3c-cf86122f29c5
6726eab2-c8f0-48b5-846f-b9642543840e
000bced4-e4d1-40f8-a3d5-f4141d100b23
LM317T

@portmanteau wpisów nie można dodawać nowych xD

LM317T

@portmanteau zgłosiłem buga krytycznego na disco

portmanteau

@LM317T super jesteś bardzo dzielny

JaktologinniepoprawnyWTF

@LM317T @portmanteau Myślałem, że to tylko u mnie się coś zjebało. Akurat w urodziny hejto taka sraka xd.

walus002

@hejto nie da się wpisu dodać xd

portmanteau

@walus002 @JaktologinniepoprawnyWTF @LM317T ktoś czytał w ogóle coś o tej formułce we wpisie?

LM317T

@portmanteau nie ale proponuję tymczasowe przeniesienia mikrobloga pod ten wpis

portmanteau

sorki @DerMirker przejmujemy ten wpis

walus002

Skoro nie da się wpisu to tu

#test

Zmieni się w okienko czy się nie zmieni


https://youtu.be/_goWSiTNNQk

walus002

O kurwa zmieniło się xD

LM317T

@walus002 to naprawili ale zepsuli co innego xD

SonyKrokiet

@DerMirker i pomyśleć że teraz mają ją zamknąć XDDD romansy z fiatem nie wychodzą raczej za dobrze XDDD w sumie dziw że nie zrobili korala w kombi bo miałby więcej sensu od tej formuły jeden dla ubogich XDDD

0f41e745-1ac1-468e-a06c-a4523eb615be
walus002

Chciałbym wszystkich powitać na mikroblogu we wpisie xD

#dziendobry

LM317T

Zepsuło się na amen

2ffdf66b-f00d-44cc-9f19-a038dc0230da
LM317T

@Zielczan a poza tym uważam, że te kanały typu chit-chat i inne gówna na discordzie hejto powinny być zaorane, ponad 100 osób pierdolą głupoty a nikt nawet nie zauważył, że pojawił się bug krytyczny i nikt nie raczył z tego towarzystwa zgłosić

zaorać te discordowe grupki walenia konia

209po

komunikat niemalże taki sam jak limit zapytań na wykop.pl


(tylko na hejto to jest awaria, na wykop to stan normalny...)

967738b9-df5b-4646-b68a-bd4e3842140d
DerMirker

@SonyKrokiet co zamknąć?

Zielczan

@LM317T sluszna idea

ZygoteNeverborn

Czyli co, coś się zepsuło. To ja spadam bzykać się żonką. Dobranoc.

weirdo2k23

lol, myślałem, że wszystko nie działa a nie tylko dodawanie nowych wpisów xD

Zaloguj się aby komentować