Dzisiaj o tym, że warto ogarniać prawo.

Parę kilometrów za tym znakiem, zatrzymała mnie policja. Według nich 83 na 70, według mnie 83 na 90.

Trochę na ten temat podyskutowaliśmy, panowie stwierdzili, że się przejadą sprawdzić. Po powrocie jeszcze chwilę obstawali przy swoim, ale jak im przytoczyłem wszystkie przepisy to ostatecznie przyznali mi rację, a jeden z nich od razu poszedł dzwonić do kierownika.

W efekcie pewnie niedługo na DK 88 od strony Gliwic przed Plejadą przybędzie znaków ograniczenia prędkości.


A jeśli ktoś nie wie o co chodzi, to mniej więcej tam gdzie widać ciężarówkę mamy skrzyżowanie, które odwołuje widoczne ograniczenie.

#prawo #prawojazdy #polskiedrogi #policja

f7ecefc9-a471-4825-bd9b-6b3791b6bb7e

Komentarze (27)

merti

Czekaj, czekaj, ale to nie odwołuje w kierunku jazdy na skrzyżowanie? Bo tym pasem co jedziesz to nie ma skrzyżowania...

radziol

@merti no właśnie nie, ten przepis dotyczy wyłącznie drogi dwujezdniowej, a tu mamy jednojezdniową

merti

@radziol

jednojezdniową

Słowo kluczowe

i_am_not_a_robot

@merti Za tezą opa świadczy jeszcze to (nie wiem jak wygląda tam teraz, bo street view jest z czerwca '24), że nawet zarządca drogi traktuje to miejsce jako skrzyżowanie, bo ustawił tam... zakaz skrętu w lewo (a przecież teoretycznie nie można tam skręcić bo jest fizyczne ograniczenie).

2aa93a24-9eac-4c53-b55a-4bf43d64b16f
merti

@i_am_not_a_robot nie no, fizycznie to jest możliwe ale że to stara droga krajowa, kiedyś klasyfikowany pewnie jako ekspresówka to tak zostało że jest zakaz. Raczej nic sie tam nie zmieniło oprócz chyba dodania odcinkowego pomiaru

bucz

@radziol droga gruntowa czy utwardzona?

A_a

@bucz jak dobrze kojarzę, to musi być asfaltowa o długości minimum 20m

radziol

@bucz @A_a twarda, a limit 20m zniesiono parę lat temu w ustawie

Nemrod

Hmm. Ciekawe jak traktować to rozdzielenie. Z jednej strony to nie jest barierka, ani pas zieleni, ale z drugiej strony to jednak jest fizyczne rozdzielenie, a nie tylko oznakowanie poziome (wtedy na 100% jest jedna jezdnia). Więc to może być droga dwujezdniowa (jeśli ktokolwiek znajdzie definicję takiej drogi).

radziol

@Nemrod nie ma żadnych wątpliwości, wcześniej jest odcinkowy pomiar prędkości i tam jest 90, bo nie ma żadnych znaków.

Jezdnie muszą być rozdzielone trwałą konstrukcją, nie przykręcanym plastikiem. I jakby była dwujezdniowa, to znak ograniczenia by musiał być powtórzony z lewej strony.

Nemrod

@radziol Jest to "trwale przymocowane do konstrukcji nawierzchni jezdni". Właśnie śrubami. Nie jesteś w stanie tego po prostu przesunąć, tak jak pachołków albo tych plastikowych separatorów:

Faktycznie, oznakowanie wskazuje na drogę jednojezdniową, ale to nie rozwiązuje problemu, bo jednak jest trwale przymocowana przeszkoda rozdzielająca zamiast jedynie oznakowania poziomego. Dzięki temu, że nie istnieje żadna definicja pewnie byś się musiał bujać po sądach, gdyby się uparli.

[rozwiązaniem problemu braku dodatkowego oznakowania i prędkości na odcinkowym pomiarze może być po prostu późniejsze dodanie tych przeszkód, gdzie nikt nie poświęcił nawet sekundy czasu na pytanie, czy taka przeszkoda jest przeszkodą, czy jednak oznakowaniem poziomym]

efef0439-d806-4011-b990-c7c2d4555cc4
radziol

@Nemrod rozkminiałem to już ładny czas temu, więc nie mam pod ręką gotowych przepisów. Taka konstrukcja nie jest trwałym rozdzieleniem tak jak paczkomat przykręcony do ziemi nie jest budowlą.

I zgadzajasie z tym i ci, którzy wyznaczali przy Gliwicach na tej drodze pomiar odcinkowy z ograniczeniem do 90 i drugi w Zabrzu z 70, gdzie właśnie pod ten pomiar musieli uzupełnić takie luki w ograniczeniu, bo było ich więcej.

Nemrod

@radziol @radziolPaczkomaty były budowlami, dopiero później to zmieniono i raczej nie rozwiązują problemu jezdni. Ale jeśli jesteśmy w tematach budowlanych: jeśli wiatę przy domu przykręcisz do ściany domu śrubami, to wtedy już nie jest wiatą, a częścią budynku jako trwale przymocowana. Te przeszkody są trwale przymocowane do gruntu. Nie jesteś w stanie ich szybko przenieść w inne miejsce, trzeba to rozmontować. Podobnie jak próg zwalniający.

hist4min4

@Nemrod czepiasz sie w ogole czegos, co nie jest istotą tematu. Masz jeden kawalek asfaltu a nie dwa, lepiej?

i_am_not_a_robot

@Nemrod Zwróć uwagę, że nawet zarządca tej drogi (stan na czerwiec '24, nie wiem jak jest teraz) nie traktuje tego rozdzielenia jako "kasowacza" skrzyżowania, bo ustawił tam zakaz skrętu w lewo.

df53f895-7518-4f8a-b298-1246d6c84a1a
Nemrod

@hist4min4 Nie, bo tu nie chodzi o dwa kawałki asfaltu. Jeśli jeden kawałek asfaltu zostanie oddzielony jedynie barierkami, to masz dwie jezdnie.

hist4min4

@Nemrod no to przyjmin założenie, że rozdzilacz musi jakos chronic przed kolizja, czego ten smieszny kraweznik nie robi

Hakamairi

@radziol najprościej chyba to rozkminić z poziomu tego czy jak wjeżdżasz ze skrzyżowania to jest ograniczenie poniżej możliwości drogi czy też nie. Bo jeśli ten zjazd w przeciwną stronę wziąłeś za skrzyżowanie to byłeś w błędzie. Tak jak na autostradzie...

radziol

@Hakamairi masz wyżej moją odpowiedź z wyjaśnieniem

Hakamairi

@radziol heh, doczytałem post oryginalny. Ciekawe, znam ta trasę nigdy by mi nie wpadło do głowy, że to jednojezdniowa.

i_am_not_a_robot

@radziol @Nemrod Znalazłem coś takiego:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych

 § 16. 1. Jezdnie rozdziela pas dzielący. 2. Pas dzielący na drodze, na której prędkość dopuszczalna wynosi więcej niż 50 km/h, powinien mieć strefę bez przeszkód. Jeżeli nie można zaprojektować strefy bez przeszkód, projektuje się barierę ochronną. (strefa bez przeszkód ‒ obszar przylegający do jezdni, którego ukształtowanie i zagospodarowanie ograniczają negatywne skutki wypadków i kolizji drogowych związanych z niekontrolowanym zjechaniem pojazdu z jezdni)


Wydaje mi się, że nie ma tu mowy ani o żadnym pasie dzielącym ani o barierze ochronnej, zatem w myśl tego rozporządzenia to to nie może być droga dwujezdniowa... choć to samo rozporządzenie nie przewiduje takiej drogi:

§ 15. 1. Droga zamiejska, w zależności od klasy, powinna mieć liczbę jezdni głównych (n) i liczbę pasów ruchu na jezdni głównej (m) wyrażoną przekrojem o symbolu n/m: 1) klasy A lub S – 2/2, 2/3 lub 2/4; 2) klasy GP – standardowo 2/2, dopuszcza się 2/3, dwukierunkowy 1/2 lub dwukierunkowy 1/2 + 1; 3) klasy G – standardowo dwukierunkowy 1/2, dopuszcza się dwukierunkowy 1/2 + 1, 2/2 lub 2/3;

(wg powyższego schematu ta droga musiałaby mieć oznaczenie 1/4).


Muszę przyznać, że też nigdy się jakoś głębiej w przepisy nie zgłębiałem, ale zawsze traktowałem ją jako jednojezdniową - bo niesie to za sobą jeszcze jedną konsekwencję - nie można na niej wyprzedzać z prawej (co na autostradach często robię).

radziol

@i_am_not_a_robot weź pod uwagę, że pewne wymogi nie obowiązują wstecz. Dzisiaj najwyraźniej by takiej drogi już nie można było zaprojektować, ale jest.

Felonious_Gru

@radziol ty no rzeczywiście. Sam bym pewnie nie zwrócił uwagi

radziol

@Felonious_Gru zanim zrobili odcinkowy, to wcześniej też był długi odcinek prosty wzdłuż torów, gdzie była taka sama sytuacja. Jak robili odcinkowy to poprawili oznakowanie

Zaloguj się aby komentować