Dieslowiec hier.
Na ile można porównać instalację LPG z wodorem pod kątem bezpieczeństwa?
Czy mówimy tutaj o tych samych jednostkach ciśnienia, wytrzymałość/konstrukcja butli? No bo wodór też trzeba trzymać w skroplonej postaci, tylko jakie to są warunki fizyczne do utrzymania tego w takim stanie?
Jak często zdarzają się pożary, wycieki, eksplozje z LPG?
Czy z wodorem w razie W jest tak samo czy gorzej?No bo w sumie wodór to mi się kojarzy ze sterowcem Hindenburg.

To mając na uwadze, trzymam kciuki za rozwój tej technologii, bo brzmi obiecująco.

#motoryzacja #wodor
LondoMollari

Czy mówimy tutaj o tych samych jednostkach ciśnienia, wytrzymałość/konstrukcja butli?

Nie, wodór jest dużo, dużo trudniejszy do przechowywania. Wodór jest jedną z najtrudniejszych do magazynowania i transportu substancji.


No bo wodór też trzeba trzymać w skroplonej postaci, tylko jakie to są warunki fizyczne do utrzymania tego w takim stanie?

Trzymanie wodoru skroplonego jest nierealne w warunkach zwykłego użytkownika. Utrzymanie płynnego wodoru wymaga temperatur w okolicach -200 stopni Celsjusza, nawet przy ciśnieniach typu 50 atmofser. W cisnieniu atmosferycznym już trzeba -253 C.


Czy z wodorem w razie W jest tak samo czy gorzej?No bo w sumie wodór to mi się kojarzy ze sterowcem Hindenburg.

Ciężko stwierdzić, bo jest mało danych. Hindenburg zapalił się raczej przez powłokę użytą do jego pomalowania (zawierającą między innymi tlenek żelaza i aluminium), natomiast wodór zdecydowanie nie pomógł.


Wodór natomiast jest powszechnym paliwem w wielu silnikach rakietowych, i był przyczyną wielu awarii. Wodór ma jeszcze jeden istotny problem - jest dużo mniej wydajny energetycznie niż klasyczne systemy bateryjne, i niż wiele pojazdów na benzynę/olej.


@wielkaberta

wielkaberta

@LondoMollari 

>Trzymanie wodoru skroplonego jest nierealne w warunkach zwykłego użytkownika. Utrzymanie płynnego wodoru wymaga temperatur w okolicach -200 stopni Celsjusza, nawet przy ciśnieniach typu 50 atmofser. W cisnieniu atmosferycznym już trzeba -253 C.


To jak on jest "przetrzymywany" w samochodach? Byłem pewny, że to butla

KierownikW10

@wielkaberta w większości pojazdów wodorowych, wodór jest przechowywany w postaci gazowej, przez co potrzebuje sporo miejsca. Te auta, które miały system przechowywania w postaci płynnej, miały masę innych wad.

L4RU55O

@wielkaberta W butli ale ciśnienie to 700 atmosfer. Dodatkowo przeciska się między atomami metalu, pomaga wyłożenie butli plastikiem od środka.


Na wybuch butli nie ma co liczyć bo ogarniają to od samego początku ale nie zagłębiałem tematu bezpieczeństwa aż tak. Na razie nie było newsa żeby jakiś samochód wodorowy wybuchł, jeździ ich mało ale jak na razie cisza. LPG jeżeli wybucha to z powodu słabej jakości butli i zaworów, jest kilka filmów.

Skylark

Sa tez problemy natury metalurgicznej. Wodor ma tendencje do dyfuzji przez metal (i rozne inne materialy) ze wzgledu nie tylko na swoj maly rozmiar, ale przede wszystkim na sklonnosc do przylaczania sie do powierzchni metalu jako jony, i wnikania wglab pomiedzy atomami. (To zachowanie jest bezposrednio zwiazane ze zdolnoscia wielu metali grup przejsciowych do katalizy reakcji z udzialem wodoru - przyczepia sie do powierzchni a potem robi rozne rzeczy czasteczkom ktore sie napatocza.)


Sam problem nie polega nawet na tym, ze wodor sie ulatnia, bo jest to proces generalnie bardzo powolny (oprocz specjalnych stopow palladu itp). Problem jest taki, ze ten wodor potem pojawia sie jako gaz w roznych szczelinach, granicach ziaren i dyslokacjach, i przez to metal staje sie slabszy i zbiornik wybucha. Problem jest skomplikowany, niektore stopy metali sa lepsze, inne gorsze, ale jest to dodatkowe ograniczenie.

SuperSzturmowiec

@Skylark no i to jest właśnie lipa bo powiedzmy nie będziesz jeździł kilka tygodni to będziesz miał pusty bak

Skylark

@SuperSzturmowiec To akurat w przypadku cieklego wodoru jest spowodowane czyms innym, to jest decyzja wymuszona przez fizyke. Nie da sie utrzymac skroplonego wodoru pod cisnieniem przy temperaturze pokojowej, to jest powyzej punktu potrojnego, masz wtedy plyn nadkrytyczny.


W zwiazku z tym baki na ciekly wodor sa projektowane tak, zeby wodor sobie powoli parowal (izolacja termiczna najlepsza jak sie da, ale zawsze cieplo sie dostaje do srodka), i nawet nie staraja sie utrzymac cisnienia. Wiec sobie wtedy ucieka do atmosfery.


A na dodatek wodor ma najszerszy zakres mieszanki wybuchowej z powszechnie spotykanych gazow, oprocz acetylenu. Wiec naprawde nie jest to do smiechu, szczegolnie w pomieszczeniach zamknietych, gdzie nie moze sobie rozplynac sie w atmosferze.

hellgihad

@wielkaberta Tu masz niezłe podsumowanie jakie problemy są czy to ze sprężonym czy z ciekłym wodorem. W skrócie albo potrzebujesz jakieś chore ilości sprężonego wodoru żeby auto miało jakikolwiek zasięg, albo w stanie płynnym całe paliwo Ci odparuje po niecałych dwóch tygodniach

https://www.youtube.com/watch?v=vJjKwSF9gT8

Zaloguj się aby komentować