Cześć! Oto trzecia odsłona wpisu z serii #uwagaklasyk gdzie nieregularnie przedstawiam samochody, które w moim odczuciu powinny zdrożeć w najbliższych latach. Proszę moich wpisów nie traktować jako murowaną inwestycję. Jest to raczej porcja wskazówek od dziwaka, który od kilkunastu lat codziennie w ramach hobby przegląda portale ogłoszeniowe.
Gwoli wyjaśnienia: nie będzie tutaj Mercedesów, BMW i wytworów z PRL, które prędzej czy później muszą zdrożeć niezależnie od modelu/wersji silnikowej. Znajdą się za to auta wciąż tanie, które większość ludzi uważa za złom zamiast potencjalnego klasyka.
Poprzednio przestawiałem:
-Fiat Multiplę https://www.hejto.pl/wpis/czesc-startuje-z-tagiem-uwagaklasyk-gdzie-nieregularnie-bede-przedstawial-samoch
-Volkswagena Golfa 2 https://www.hejto.pl/wpis/czesc-chcialbym-was-powitac-na-tagu-uwagaklasyk-gdzie-nieregularnie-bede-przedst
Z kolei dziś być może zaskakująca propozycja czyli Ford Focus MK1
Tak jak o wielu samochodach się mówi, że już za późno by znaleźć dobry egzemplarz, to z Focusem jest jeszcze dość komfortowo i mój wpis jest niejakim uprzedzaniem faktów. Ogłoszeń jest sporo a auta są tanie z racji wieku bo niemal żaden użytkownik nie bierze pod uwagę, że poczciwa Foka może kiedyś zdrożeć. Ale czy słusznie?
W 2021 roku ukazał się raport firmy Hagerty zawierający 10 aut, które wkrótce powinny zyskiwać na wartości https://www.hagerty.co.uk/articles/market-analysis/britain-2021-bull-market-list/ . Wśród propozycji oczywistych typu Mini, Toyota MR2 czy Aston Martin DB7 znalazło się miejsce również dla Forda.
Focus był nowym rozdaniem dla europejskiego oddziału firmy. Następca budżetowego Escorta pod każdym względem mógł konkurować z Golfem IV, pod niektórymi aspektami nawet go przewyższając. Focus był jak sygnał do ataku. Kolejne modele stworzone według New Edge Design również zdobyły uznanie, choćby Mondeo MK3.
Nie zapominajmy również o Focusie WRC, za kierownicą którego Colin McRae odnosił rajdowe sukcesy. Pokłosiem powyższego była seria gier, gdzie Ford był twarzą dwóch okładek.
Ciekawostką jest, że przy okazji Focusa Ford zainwestował sporo pieniędzy w marketing. Tym modelem w świetle fleszy wozili się choćby Wojciech Malajkat, Zbigniew Zamachowski czy Janusz Stokłosa. Pod koniec lat 90 nie było to częste zjawisko.
Dlaczego Focus Mk1? Myślę, że kilka zdań powyżej wyczerpało temat.
Który silnik wybrać? Celowałbym w wersję ST170, która wciąż jest przystępna cenowo. Poza tym dowolna benzyna ale bez gazu.
Na co uważać? Jak to w Fordzie na rdzę (progi, nadkola, klapy bagażnika, doły drzwi). Silniki benzynowe jeżdżące na gazie miewają problemy z gniazdami zaworowymi.
#uwagaklasyk #motoryzacja #samochody #youngtimer #inwestycje #pieniadze



