Boeing 787 znany jako Dreamliner odszedł właśnie z grona modeli samolotów spośród których żaden do tej pory się nie rozbił. W gronie tym wciąż pozostają Airbusy A380, A350 oraz mniej popularny Boeing 717.


Warto dodać że Dreamów wyprodukowano do tej pory ponad 1000 sztuk i że latają od 2009 roku więc to i tak imponujące osiągnięcie.


Ciekawe co w tym locie AirIndia poszło nie tak i czy w tym egzemplarzu były problematyczne silniki RR.


#ciekawostki #samoloty #wiadomosciswiat

Komentarze (15)

zomers

@mati3654 kątem oka słuchałem jakiegoś wywiadu, i podobno był to 26ty wyprodukowany Dreamliner, 11 letni, z silnikami GE GEnx

KierownikW10

Boeing 717

@mati3654 to jeszcze lata? Nie są produkowane od prawie 20 lat a bazują na DC-9 z lat 60-tych.


Z tego co mi wiadomo to 787 latają komercyjnie od 2011, bo miały opóźnienie na starcie. To jednak i tak daje imponujące 14 lat bez wypadku.

FoxtrotLima

@KierownikW10

Boeing 717

owszem, 99 sztuk jest obecnie w aktywnej eksploatacji.

zomers

@mati3654 masz streszczenie, GE GEnx, ponad 7 tysięcy cykli, 38 tysięcy godzin w powietrzu

https://www.youtube.com/watch?v=yG94m5pPNNs

Ciuplowski

Po forach związanych z lotnictwem i w mediach informacyjnych pojawia się już tyle hipotez, że trudno rokować.

Najczęściej poruszany jest temat nieprawidłowej konfiguracji skrzydeł i opuszczonego podwozia (widać na nagraniu), co mogłoby sugerować błąd pilota — wciągnięcie klap zamiast podwozia, acz przy doświadczonej załodze, zabezpieczeniom, alarmom aż trudno w to uwierzyć.

Inne domysły kręcą się wokoło pracy silników (brak wystarczającego ciągu, nie słychać silników pracujących pełną mocą). Problemu można szukać w pracy komputerów zarządzającymi silnikami, układzie paliwowym, itd.

Specjalne działanie pilota raczej nie, bo widać próby wyciągnięcia maszyny z opadania.

Pogoda też raczej nie. Warunki atmosferyczne wydają się być dobre, raczej nie było tam prądów zstępujących.

MostlyRenegade

@Ciuplowski podwozie chowa się dopiero jak jest stabilne wznoszenie. A jeśli zgłaszali brak ciągu zaraz po starcie, to zapewne mieli większe zmartwienia niż chowanie podwozia.

Warunki atmosferyczne - pojawiają się doniesienia o wysokiej temperaturze, co też nie jest bez wpływu na parametry wznoszenia.

Ciuplowski

@MostlyRenegade Samolot wzniósł się na przeszło 150 m., pytanie, czy problemy pojawiły się po osiągnięciu prędkości decyzji, czy po osiągnięciu mniej więcej tej wysokości.

Na załączonym filmiku z kokpitu Boeinga 787 Dreamliner, pokazującego proces startu widać, że podniesienie podwozia odbywa się jeszcze przed osiągnięciem wysokości 50 m nad poziomem pasa startowego.

https://www.youtube.com/shorts/Mcsej1Q64lk

Na innych nagraniach z B787 też odbywa się to zazwyczaj przed osiągnięciem wysokości 50-100 m.

Pytanie, czy to tak wygląda przy każdym starcie i z tego lotniska w Ahmadabadzie.


Tutaj w ogóle nagranie ze startu z tego lotniska, acz nie wiem, czy to ten sam kierunek, w którym leciał ten 787, który się rozbił.

https://www.youtube.com/watch?v=flSFXy31Es0

MostlyRenegade

@Ciuplowski jeśli mieli problemy z ciągiem silników przy wznoszeniu, mogli celowo zostawić podwozie wypuszczone. Awaryjne siadanie na kołach jest praktycznie zawsze lepszą opcją niż na kadłubie. Ale w tej chwili to spekulacje. Równie dobrze mogli być zajęci awarią, a wypuszczone podwozie nie miało wpływu na przebieg wypadku.

W każdym razie, sytuacja musiała się wymknąć spod kontroli bardzo szybko. W ostatnich klatkach nagrania wypadku widać zwiększanie kąta natarcia, co wskazuje na desperacką i odruchową próbę ratowania samolotu, co i tak nie miało już znaczenia.

Ciuplowski

@MostlyRenegade, jedyne co można z większą dozą pewności wykluczyć, to celowe działanie pilota. Nie nadałby "Mayday" i nie próbowałby ratować maszyny, a tak jak wspomniałeś, widać paniczną próbę wzniesienia się.

MostlyRenegade

@Ciuplowski no jeszcze brak paliwa możemy wykluczyć

Ciuplowski

@MostlyRenegade przy tej kuli ognia? - zdecydowanie.

Ciuplowski

@MostlyRenegade

Coś nowego:

On pilots' forums, aviation experts said that they could hear a sound suggesting the plane's Ram Air Turbine (RAT), an emergency wind turbine, had been deployed shortly before the crash. 

This spins up to generate electricity in the event of full electrical or hydraulic failure and can power critical systems like flight controls and instrumentation.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-14805359/air-india-jet-gatwick-aviation-experts.html


Gdy przelatuje samolot i jeszcze chwilę potem słychać dźwięk zbliżony do pracy śmigła, jakby przelatywała Cesna

https://www.reddit.com/r/ahmedabad/comments/1l9i1ga/om_shanti_to_everyone/


Dźwięk silników szybko zanika, może za sprawą odbicia od zabudowań lub redukcji szumów w telefonie, ale słychać wyraźnie łoskot towarzyszący roztrzaskaniu się maszyny o budynki, podczas gdy dźwięk silników dawno przestaje być słyszalny na nagraniu.

MostlyRenegade

On pilots' forums, aviation experts

@Ciuplowski o, do takich rewelacji to ja bym z rezerwą podchodził. Ci eksperci to możemy równie dobrze być my dwaj ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ciuplowski

@MostlyRenegade


Ci eksperci to możemy równie dobrze być my dwaj ( ͡° ͜ʖ ͡°)

A to tak nie jest? ( ͡~ ͜ʖ ͡°)


Wiadomo, że sprawę dopiero wyjaśnią czarne skrzynki i śledczy, my co najwyżej możemy się bawić w domysły ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

Zaloguj się aby komentować