Zdjęcie w tle
chmielus_93

chmielus_93

Specjalista
  • 4wpisy
  • 30komentarzy

Animator 3D w GameDev, specjalista MotionCapture, podróżnik, niespełniony piłkarz, czarny humor 🖤🖤

Hej wszystkim! Chciałem się pochwalić moim showreelem animatorskim przy produkcji #gry #theinquisitor
wiem że nie wyszło nam arcydzieło ja jednak jestem trochę dumny z mojego „ułomnego synka - kocham go takiego jakiego go stworzyłem :D”

Do gry robiłem cutsceny i animacje walki
https://youtu.be/mD4JIg1XGRU?feature=shared

#chwalesie #gamedev #grykomputerowe #animacja
koszotorobur

@chmielus_93 - nie mów też, że kodowałeś i naprawiałeś bugi

chmielus_93

@koszotorobur kodować nie, ale Bugi to jak najbardziej, każdego dnia lista rosła i zbijaliśmy w ekspresie co się da

ErwinoRommelo

Mozesz byc dumny po calosci, robisz to co lubisz i jak sie przy tym dobrze bawisz i zarabiasz conieco to wygrales zycie. Sukces nie zalezal od ciebie, takie rpg to ciezki projekt na 1sza gre indie studia. Dalej wal przed siebie, ktos pisal wyzej o wiedzminie 1, wtedy polskie gry byly bardziej niszowe wiec troche mniej im publika srala na klate, a patrz do czego doszli. Powodzenia i wstawiaj takie materialy, fajnie zobaczyc jak od srodka wyglada robienie takich animacji.

chmielus_93

@ErwinoRommelo dzięki wielkie! Chrapkę mam na większe i ambitniejsze projekty z balansem na wkład twórczy (czyli nie koło zębate w dużym mechanizmie a właśnie rzeczywisty wkład który zależy od mojej pracy). W Inkwizytorze właśnie mogłem być dumny że wszystkie Cutsceny w Lochach były mojego autorstwa a słyszę dość często że to 1 z lepszych elementów gry więc tym bardziej mnie to napędza :). A co do ciekawych materiałów, aktualizuje stale artstation i filmiki z sesji MoCap z przełożeniem na grę też będę wrzucać niedługo

koniecswiata

@chmielus_93 to ciekawe... Jak to wygląda, najpierw nagrywacie jakichś aktorów, a później wzorując się na ich ruchu animujecie postać?

chmielus_93

@koniecswiata Nie, mamy system do Motion Capture :). Robimy sesję wg scenariusza, aktorzy zakładają kostiumy specjalny (My wykorzystywaliśmy Xsensa ) i strój nagrywa cały ruch aktora. Później zostają jakieś małe poprawki (drgania, poprawki rąk na docelowej postaci, doanimowanie palców i przerysowanie niektórych ruchów) i wrzucamy do silnika :). Są 2 typy animacji - keyframe czyli "klatka po klatce" - ręcznie wstawiane pozy lub właśnie Motion Capture. Zazwyczaj trochę się te techniki miesza między sobą, tak w skrócie

koniecswiata

@chmielus_93 dzięki za odpowiedź rozumiem, że jak w animacji jest postać ludzka, to pewnie lepiej jest animować z pomocą Motion Capture, a jak się animuje np filmy animowane, gdzie postać ludzka mało przypomina postać ludzką? Wtedy też też się używa Motion Capture?

Zaloguj się aby komentować

Siemano wszystkim!
Nie mogłem znaleźć czasu by zebrać się i napisać kolejny pseudowpis, ale wracam ze świeżą głową na temat kolejnej ekipy przy produkcji #gry w #gamedev .
Ostatnio opisałem czym zajmuje się strona "nieartystyczna", więc teraz już Artach :).
- ArtDirector/LeadArt - jak zwał tak zwał, ogólnie osoba która jest najwyżej w hierarchii wśród artystów i trzyma całą założona i ustalona koncepcje w ryzach. Ma pod sobą artystów, którzy tworzą wszelkie materiały (assety, postacie, grafiki) i to ona najczęściej daje zielone światło, by znalazło się to finalnie w grze. Stara się utrzymać spójność i kierunek założony w planowaniu wyglądu finalnego. W mniejszych studiach odpowiada raczej za cały dział Artur, w większych firmach są to raczej Leady poszczególnych mniejszych teamów.
- Concept Artist - artysta koncepcyjny, zazwyczaj 2D artysta, który przygotowuje grafiki koncepcyjne, z których czerpią inspiracje Modelerzy, EnviroArtist czy często gęsto marketing ;). Bardzo dużo pracy mają na starcie projektu, z czasem jest jej mniej, więc najczęściej łączą oni stanowisko z Grafikiem2D, który wspiera pozostałe działy.
-3D Artist. Tutaj mógłbym rozpisać się na poszczególne osoby, bo jest to bardzo szerokie pojęcie. Mamy 3D artystów od postaci (CharacterArtist), od modelowania otoczenia (EnviroArtist), od obiektów w grze/propów (Modeler), także zahaczamy tutaj także o LevelArt, ale level art już osobno rozpisze.
Ogólnie rzecz biorąc, te osoby muszą przygotować do gry modele 3D już z odpowiednimi teksturami, opcjami LOD (Level od Detail). Praca zarówno poza silnikiem jak i wewnątrz. Po krotce opiszę te osoby:
- Character Artist - osoba przygotowująca postacie do silnika growego. Najczęściej działają oni na Workflow : Zbrush(Sculpt)- Retopologia (HighPoly) - teksturowanie - Bakeowanie tekstur (Do LowPoly) - implementacja w silniku. Żeby taka postać mogła być animowana, potrzebny jest nam jeszcze szkielet takiej postaci i tutaj też się to rozbija, bo albo CharacterArt ma tą wiedzę i tworzy rigg + skinnuje postać, albo jest "wolnym, artystycznym umysłem i ta robota przypada TechnicalAnimatorowi (o Animatorach zrobię osobny wpis jak będą chętni :)).
Modeler - wszelkie elementy świata, propy, bronie, przedmioty (coraz ciężej jest trwać w tym stanie, bo aktualnie store's są tak przepełnione wszelkiej ilości assetow gotowych do wrzucenia, czy płatnych czy darmowych). Pomimo to, dobrze mieć takiego ziomka na pokładzie :).
EnviroArtist - tutaj już się trochę zaciera ta linia z LevelArtem. Ogólnie enviro artist odpowiada za budowanie świata w którym będziemy się poruszać. Często jest to także Modeler elementów, które będą wykorzystywane do tworzenia całych scen, dzisiaj raczej nikt już nie modeluje terenu (ziemi, podłogi) bo robią to narzędzia proceduralne (ale ktoś je już musi obsłużyć :)). Łączy się to często z LevelArtem, który właśnie takie lokacje przygotowuje, oświetla je odpowiednio, nakłada Colidery(niewidzialne siatki, które nadają fizyczność elementom (żeby np nie przechodzić przez model stołu).
Często na wpół jest w tym jeszcze LevelDesigner lub jest to już całkowicie osobna osoba. Level designer odpowiada także za wygląd lokacji, ale już pod kątem grywalności (jak zbudować dany level pod Combat, pod ucieczkę bohatera, miejsca skąd będą wychodzić wrogowie itp).
Noo i zostają nam Animatorzy, ale tak jak pisałem, ten temat chce bardziej rozwinąć niż jak aktualnie - siedząc w aucie i czekając na wizytę żonki u fryzjera :).
O Animatorach mogę więcej napisać pod kątem pracy, tworzenia sesji #motioncapture i wielu innych ciekawych aspektach, więc jeżeli się Wam podobało, przywalcie piorunem, zadawajcie pytania w komentarzach, a chętnie wejdę w dyskusję
#gry #gamedev #grafika3d #animacja #wiedzmin #praca #programista15k #motioncapture #animator3d #wroclaw

Zaloguj się aby komentować

Idąc za ciosem że tak spoko mnie przyjęliście, stwierdziłem że "popełnię" mały wspis dotyczący #gamedev
Jako że pracuje jako #Animator3D nie jestem też w stanie dokładnie opisać wszystkich stanowisk, jedynie z wymiany doświadczenia i rozmów, więc jak są tutaj też jakieś osoby, które działają przy produkcji #gry to fajnie by było, gdyby uzupełnił ta wiedzę dodatkowo, to będzie można przybliżyć ten "skryty świat" :).
W zależności od wielkości studia, przy produkcji moga pracować zarówno duże zespoły z podziałami na rolę jak i generalisci (malutkie studia).
Różnice między firmami to w większości ilość ludzi, dodatkowo specjaliści czy sam Workflow (sposób pracy, przepływ tej pracy).
Będę starał dzielić te osoby na kategorie:
- Producent
Rola producenta jest bardzo ważna, można powiedzieć że jest to osoba która opiekuje się całym projektem i jest łącznikiem często między artystami a publisherem. Zazwyczaj wszystkie rozmowy i uwagi od publishera (wydawcy gry) trafiają od niego. Ma on piecze nad rozwojem gry, czy trzyma kierunek i wszystkie kamienie milowe (kolejne etapy gry) są dostarczane w odpowiedniej jakości i na czas. To taki "Tata w firmie gamedev"
-GameDesigner
Można powiedzieć, że to osoba która na prawdę kocha gry komputeroweblub chociaż bardzo dobrze je zna. To ona ma pomysł na grę pod kątem mechanik w niej zastosowanych. Też podobnie jak Producent jest ważna osoba do feedbackowania od wydawców i trzyma pieczę nad rozwojem gry by trzymała się określonego schematu. Często wspiera także scenarzystów przy wymyślaniu tzw. sidequestow (Scenarzysta może wymyślić świetna historię do sidequestu, jednak musi być ona zgodna z mechanikami i oczywiście fabuła)
-Narrative designer
Jest to osoba która współtworzy całą linię fabularna i historię. Jest to trudne określenie ponieważ zależności od firmy, mamy tutaj kilka przypadków. Studio może mieć u siebie typowego Scenarzyste, który napisze scenariusz do gry z całą fabuła, może mieć zarówno scenarzystę jak i narrative designera którzy współpracują ze sobą.
Zazwyczaj tutaj ważna jest rola, żeby gra miała sens fabularny, była ciekawa i historia opowiedziana w grze była spójną jak i efektowna :).
Support
Często przy produkcji pojawiają się także dodatkowo osoby które wspierają ten rozwój gry. Mogą to być reżyserzy którzy wspierają osoby pracujące na cutscenach, mogą to być twórcy książek, którzy sprawdzają spójność świata gry z ich książkami, wszelcy specjaliści od broni, profesji (wojsko, oddziały specjalne, strażacy, rekonstruktorzy historyczni). Tutaj już wszystko zależy od wielkości studia i potrzeb
Kurcze trochę już tekstu wyszło, nie spodziewałem. Chyba utne ten wpis w tym miejscu, a kolejny dział #Art opiszę już w kolejnym wpisie, ew mogę stworzyć jakiś tag gdzie swoje wypociny będę wrzucać jakby był ktoś zainteresowany :).
A tymczasem przerwa się skończyła, wracam do animowania (Bez Crunchu póki co )
#animacja #grafika3d
chmielus_93

@panikaman Ogólnie rynek jest specyficzny. Większość osób idzie w kierunku generalisty 3D, natomiast jest to największa grupa osób i odwrotnie proporcjonalnie zapotrzebowanie na nich. Duża ilość firm korzysta z gotowych assetów i tylko je optymalizuje. Raczej trzeba się kierunkować (Enviro Artis np). Tak np w większości animatorów potrzeba najczęściej (O technical animatorach nie wspomnę, bo to już złoto na rynku ). Co do programistów nie wypowiem się, bo nie mój temat, ale patrząc po ogłoszeniach też mogę stwierdzić że zapotrzebowanie jest duże.

Zazwyczaj właśnie Graficy3D zaczynają zabawe w modelowanie, robią bronie, domki, pojazdy. Nie mają wiedzy i doświadczenia pod kątem optymalizacji pod gry i niestety jest problem z dostaniem się, bo tak jak mówiłem, większość assetów po prostu się kupuje. Nie ma sensu zlecać Modelerowi zrobienie typowego miecza, który będzie tłem lub dla 2go planowych postaci, żeby spędził na tym 2 dni (modeling, teksturowanie, wypalanie HighPoly-LowPoly, import do silnika) gdy możemy kupić asset, który jest prawie ReadyToUse :).

panikaman

@chmielus_93 a w 2d jak się mają sprawy? też taki podział? concepty będą nadal potrzebne skoro się kupuje assety? poza tym concepty to i tak zawsze była najniższa hierarchia. a generaliści?

chmielus_93

@panikaman 2D mimo wszystko też jest specyficzne. Bo tak na prawdę wiedzę z 2D do Conceptu potrzebna, nawet po wygenerowaniu przez AI. Ai może nam wszystko generować, ale nie zastąpi nam poprawnych technicznie UI, różnych ikonek, poprawek tekstur (Chociaż tutaj już powinna być to rola Character Artist). Jest też tak jak mówisz, 2D to raczej nisza, tutaj jakiś mega podziałów na rolę nie ma, więcej z 2d dzieje się w mediach (rysownicy, animatorzy 2D, ilustratorzy).


Pomimo zakupów assetow, potrzebujesz także postaci niepowtarzalnych (poza głównym bohaterem oczywiście ). Więc Concept jest potrzebny do akceptacji, do wykorzystywania tych grafik w promocji, w samej grze. Tutaj właśnie jest świetne miejsce dla typowych Grafików 3D jeżeli szukają specjalizacji, to właśnie Character Artist - modele od postaci. Tacy ludzie są cenieni, umiejętność sculptingu(rzeźbienia, czyli np ZBrush) połączony z retopologia i najlepiej z "ubrankami" (Jak MarvelousDesigner) + Substancje obowiązkowo, to osoba, którą każdy poszukuje

Zaloguj się aby komentować

Siemano wszystkim na #hejto
To mój #pierwszywpis i chciałem się przywitać ze wszystkimi!
Przykazałem tutaj za osobami które uciekły z wykopu po krzywych akcjach.
Na wykopie jakoś się nie wychylałem i nie otwierałem, ale może tutaj znajdą się osoby które będą chętne posłuchać jakiś ciekawych opowieści starego chmielusa.
Pracuje w #gamedev jako MotionCapture Animator i może jest ktoś zaciekawiony tym światkiem żeby opowiedzieć co nie co jak wygląda powstawanie gier w studiu lub technologia MotionCapture.
Chętnie rozpoczął bym śledzenie tagu #animacja i stworzył community tutaj grafikow3D.
A jak już nasza gra będzie miała premierę, to może uda mi się zrobić #rozdajo na klucze :).
Pozdrawiam Hejto!
bimberman

@onlystat a co jest złego jak ktoś chcę o tym porozmawiać? jeśli temat cię przerasta to zwyczajnie ignoruj i zostaw normalnych ludzi w spokoju

chmielus_93

@ReheatedCutlet tak, słynny Brainville. Tam Marek dobrze z MoCapem działał.


Ogólnie Drimagine polecam jak ktoś podstawy chce złapać a nie ma samozaparcia do nauki od podstaw, tylko później trzeba to rozwijać.


Ogólnie większość osób z Drimagine poszła w dobrym kierunku i działa, a niektórzy to wgl mają za sobą zajebi.. projekty

ReheatedCutlet

@chmielus_93 Brainville dopiero powstawał, my mieliśmy zajęcia na WSB NLU, większość nas mieszkała w akademiku, zajmowaliśmy jedna klatkę chyba 3 piętrowego bloku, wiec zajęcia trwały prawie 24h zgodzę się z tym, większość osób po ukończeniu nauki znalazła miejsce w branży.

Zaloguj się aby komentować