Idąc za ciosem że tak spoko mnie przyjęliście, stwierdziłem że "popełnię" mały wspis dotyczący #gamedev
Jako że pracuje jako #Animator3D nie jestem też w stanie dokładnie opisać wszystkich stanowisk, jedynie z wymiany doświadczenia i rozmów, więc jak są tutaj też jakieś osoby, które działają przy produkcji #gry to fajnie by było, gdyby uzupełnił ta wiedzę dodatkowo, to będzie można przybliżyć ten "skryty świat" :).
W zależności od wielkości studia, przy produkcji moga pracować zarówno duże zespoły z podziałami na rolę jak i generalisci (malutkie studia).
Różnice między firmami to w większości ilość ludzi, dodatkowo specjaliści czy sam Workflow (sposób pracy, przepływ tej pracy).
Będę starał dzielić te osoby na kategorie:
- Producent
Rola producenta jest bardzo ważna, można powiedzieć że jest to osoba która opiekuje się całym projektem i jest łącznikiem często między artystami a publisherem. Zazwyczaj wszystkie rozmowy i uwagi od publishera (wydawcy gry) trafiają od niego. Ma on piecze nad rozwojem gry, czy trzyma kierunek i wszystkie kamienie milowe (kolejne etapy gry) są dostarczane w odpowiedniej jakości i na czas. To taki "Tata w firmie gamedev"
-GameDesigner
Można powiedzieć, że to osoba która na prawdę kocha gry komputeroweblub chociaż bardzo dobrze je zna. To ona ma pomysł na grę pod kątem mechanik w niej zastosowanych. Też podobnie jak Producent jest ważna osoba do feedbackowania od wydawców i trzyma pieczę nad rozwojem gry by trzymała się określonego schematu. Często wspiera także scenarzystów przy wymyślaniu tzw. sidequestow (Scenarzysta może wymyślić świetna historię do sidequestu, jednak musi być ona zgodna z mechanikami i oczywiście fabuła)
-Narrative designer
Jest to osoba która współtworzy całą linię fabularna i historię. Jest to trudne określenie ponieważ zależności od firmy, mamy tutaj kilka przypadków. Studio może mieć u siebie typowego Scenarzyste, który napisze scenariusz do gry z całą fabuła, może mieć zarówno scenarzystę jak i narrative designera którzy współpracują ze sobą.
Zazwyczaj tutaj ważna jest rola, żeby gra miała sens fabularny, była ciekawa i historia opowiedziana w grze była spójną jak i efektowna :).
Support
Często przy produkcji pojawiają się także dodatkowo osoby które wspierają ten rozwój gry. Mogą to być reżyserzy którzy wspierają osoby pracujące na cutscenach, mogą to być twórcy książek, którzy sprawdzają spójność świata gry z ich książkami, wszelcy specjaliści od broni, profesji (wojsko, oddziały specjalne, strażacy, rekonstruktorzy historyczni). Tutaj już wszystko zależy od wielkości studia i potrzeb
Kurcze trochę już tekstu wyszło, nie spodziewałem. Chyba utne ten wpis w tym miejscu, a kolejny dział #Art opiszę już w kolejnym wpisie, ew mogę stworzyć jakiś tag gdzie swoje wypociny będę wrzucać jakby był ktoś zainteresowany :).
A tymczasem przerwa się skończyła, wracam do animowania (Bez Crunchu póki co )
#animacja #grafika3d
pietrodolan

@chmielus_93 a mnie ciekawi jak AI (te wszystkie midjourneye) zmieni/zmienia gamedev - skoro już mamy silniki które ad hoc tworzą wartość graficzną, to wydaje się kwestią czasu podpiąć je pod silniki 3d, typu unreal. Swoją drogą niezły pomysł na start up - stworzyć taki framework, który by to mapował

chmielus_93

@pietrodolan Jasne, AI to bardzo duży boost w rozwoju gamedev, od conceptów po kod i mechaniki. Tak na prawdę żadna dziedzina nie jest "bezpieczna" przed AI (nawet animacje ). Ale to też kwestia nastawienia, bo tak na prawdę raczej w dłuższej perspektywie AI nie zastąpi pracownika. To też bolączka u ludzi, że po co mi Concepciarz skoro mam Generator AI, ale concepciarz, który sprawnie wplecie w swój Workflow AI będzie 2x bardziej wartościowym pracownikiem raz że praca może być szybsza, dwa że bardziej efektywna (no i efektowna :)). Mamy już narzędzia które są w pewnym stopniu AI (systemy Constraintów - czyli przypinania przedmiotów do objektów, ścieżki poruszania, kontrolery), ale i tak ktoś je musiał stworzyć i testować je i poprawiać :). Raczej ciężko będzie, żeby umieścić 10 pytań jak ma wyglądać gra, wpisać to żeby nam wygenerowało piękną grę. Świetnym przykładem wprowadzenia AI do GameDevu jest np Bannerlord

https://www.youtube.com/watch?v=akceKOLtytw

panikaman

@chmielus_93 wczoraj mówili w radio że 40 procent rodziców chce żeby ich dzieci robiły gry, 50 procent programowanie 40 grafika. ja z wieloletnim doświadczeniem nie mogę od dwóch lat znaleźć pracy ale też mam specyficzny styl, raczej generalista. ogólnie chyba się rynek przesycił

chmielus_93

@panikaman Ogólnie rynek jest specyficzny. Większość osób idzie w kierunku generalisty 3D, natomiast jest to największa grupa osób i odwrotnie proporcjonalnie zapotrzebowanie na nich. Duża ilość firm korzysta z gotowych assetów i tylko je optymalizuje. Raczej trzeba się kierunkować (Enviro Artis np). Tak np w większości animatorów potrzeba najczęściej (O technical animatorach nie wspomnę, bo to już złoto na rynku ). Co do programistów nie wypowiem się, bo nie mój temat, ale patrząc po ogłoszeniach też mogę stwierdzić że zapotrzebowanie jest duże.

Zazwyczaj właśnie Graficy3D zaczynają zabawe w modelowanie, robią bronie, domki, pojazdy. Nie mają wiedzy i doświadczenia pod kątem optymalizacji pod gry i niestety jest problem z dostaniem się, bo tak jak mówiłem, większość assetów po prostu się kupuje. Nie ma sensu zlecać Modelerowi zrobienie typowego miecza, który będzie tłem lub dla 2go planowych postaci, żeby spędził na tym 2 dni (modeling, teksturowanie, wypalanie HighPoly-LowPoly, import do silnika) gdy możemy kupić asset, który jest prawie ReadyToUse :).

panikaman

@chmielus_93 a w 2d jak się mają sprawy? też taki podział? concepty będą nadal potrzebne skoro się kupuje assety? poza tym concepty to i tak zawsze była najniższa hierarchia. a generaliści?

chmielus_93

@panikaman 2D mimo wszystko też jest specyficzne. Bo tak na prawdę wiedzę z 2D do Conceptu potrzebna, nawet po wygenerowaniu przez AI. Ai może nam wszystko generować, ale nie zastąpi nam poprawnych technicznie UI, różnych ikonek, poprawek tekstur (Chociaż tutaj już powinna być to rola Character Artist). Jest też tak jak mówisz, 2D to raczej nisza, tutaj jakiś mega podziałów na rolę nie ma, więcej z 2d dzieje się w mediach (rysownicy, animatorzy 2D, ilustratorzy).


Pomimo zakupów assetow, potrzebujesz także postaci niepowtarzalnych (poza głównym bohaterem oczywiście ). Więc Concept jest potrzebny do akceptacji, do wykorzystywania tych grafik w promocji, w samej grze. Tutaj właśnie jest świetne miejsce dla typowych Grafików 3D jeżeli szukają specjalizacji, to właśnie Character Artist - modele od postaci. Tacy ludzie są cenieni, umiejętność sculptingu(rzeźbienia, czyli np ZBrush) połączony z retopologia i najlepiej z "ubrankami" (Jak MarvelousDesigner) + Substancje obowiązkowo, to osoba, którą każdy poszukuje

Zaloguj się aby komentować