@pacjent44 czekaj czekaj co?
swego czasu czytałem o testach na Nurburgring Koenigsegga.
Ale co wspólnego ma przejazd po krętym torze Nurburgring (zakładam Nordschleife) do testów prędkości, które są prowadzone na prostej (ew owalu o łukach nachylonych pod takim kątem, żeby zniwelować wpływ siły odśrodkowej)?
Sądzę, że nie o siłę odśrodkowa chodzi, a o utrzymanie przyczepności.
Jakim problemem w utrzymaniu przyczepności jest jazda po prostej drodze z ogromną prędkością?
Opór rośnie do kwadratu prędkości.
Rozumiem, że chodzi o opór aerodynamiczny.
Pomyśl jakim siłom poddane są opony.
Ej ale weźmy to policzmy, bo dlaczego nie. Po skorzystaniu z AI (bo jestem leniwy) wyszło mi, że siły oporu ruchu przy tej prędkości będą wynosić około 9000 N dla całego pojazdu. I teraz ciekawe - jak weźmiesz auto, które rozpędzasz dynamicznie (takie auto, które robi 0-100 kmph w 4 s), to dostajesz wynik 10 000 N. Takie przyspieszenie robi teraz co 5 auto elektryczne i jakoś opony nie są tu problemem. Jasne, przyspieszając przez kilka sekund masz taką siłę działającą na opony przez kilka sekund, ale supersamochód ma jednak bardzo szerokie ogumienie, przez co duża siła rozkłada się na dużą powierzchnię.
Jestem więc ciekaw, czy rzeczywiście opony ulegną tak szybkiemu zużyciu podczas szybkiej jazdy, bo jak najbardziej mogą, szczególnie że moje wyliczenia to są takie z dupy i o niczym nie świadczą.