Komentarze (18)

eloyard

Plus za baterie LiFePO, ale mechanicznie przy takich parametrach bym w życiu nie zaufał chińskim komponentom które robią sami dla siebie bez bata z zewnątrz na każdym etapie żeby trzymać kontrolę jakości xD

owczareknietrzymryjski

samochodem produkcyjnym


30 sztuk na cały świat

xD

KierownikW10

@owczareknietrzymryjski Bugatti Chiron Super Sport 300+ nie powstał raczej w większej liczbie. Wszystkich wersji Chirona wyprodukowano 500 sztuk.

Takie egzotyczne auta muszą być produkowane w niewielkiej liczbie.

FITMADE

@KierownikW10 dokładnie tak. Kowalski nie kupuje tego.

KierownikW10

@FITMADE pod względem aerodynamiki ten samochód wygląda niezwykle prosto. Ciekawe jak się sprawdza po pierwsze jako auto, po drugie jak ze stabilnością przy wysokich prędkościach i zasięg to na pewno będzie śmiesznie niski (ale Chiron też ma niewielki zasięg przy v max).

W każdym razie to może być fajny obiekt kolekcjonerski i chujowe auto, czego na pewno nie można powiedzieć o Chironie, który autem jest zajebistym.

FITMADE

@owczareknietrzymryjski z chęcią zapłacę za to jak potrafisz to zrobić

pacjent44

@KierownikW10 przy tej prędkości, to nie benzyna, czy prąd są ogranicznikiem, a opony które starcza na 15 minut jazdy.

KierownikW10

@pacjent44 skąd taka rewelacja? Pierwsze słyszę, żeby opony zużywały się podczas tak szybkiej jazdy. I jasne, skonstruowanie opon zdolnych wytrzymać tak ogromną siłę odśrodkową od ogromnej prędkości obrotowej jest wyzwaniem, ale jeśli konstrukcja to wytrzymuje, to nie rozumiem dlaczego miałoby to szybko zużywać takie opony.

pacjent44

@KierownikW10 swego czasu czytałem o testach na Nurburgring Koenigsegga. Takie informacje podali projektanci. Ja się nie dziwię. Sądzę, że nie o siłę odśrodkowa chodzi, a o utrzymanie przyczepności. Opór rośnie do kwadratu prędkości. Pomyśl jakim siłom poddane są opony.

KierownikW10

@pacjent44 czekaj czekaj co?

swego czasu czytałem o testach na Nurburgring Koenigsegga.

Ale co wspólnego ma przejazd po krętym torze Nurburgring (zakładam Nordschleife) do testów prędkości, które są prowadzone na prostej (ew owalu o łukach nachylonych pod takim kątem, żeby zniwelować wpływ siły odśrodkowej)?

Sądzę, że nie o siłę odśrodkowa chodzi, a o utrzymanie przyczepności.

Jakim problemem w utrzymaniu przyczepności jest jazda po prostej drodze z ogromną prędkością?

Opór rośnie do kwadratu prędkości.

Rozumiem, że chodzi o opór aerodynamiczny.

Pomyśl jakim siłom poddane są opony.

Ej ale weźmy to policzmy, bo dlaczego nie. Po skorzystaniu z AI (bo jestem leniwy) wyszło mi, że siły oporu ruchu przy tej prędkości będą wynosić około 9000 N dla całego pojazdu. I teraz ciekawe - jak weźmiesz auto, które rozpędzasz dynamicznie (takie auto, które robi 0-100 kmph w 4 s), to dostajesz wynik 10 000 N. Takie przyspieszenie robi teraz co 5 auto elektryczne i jakoś opony nie są tu problemem. Jasne, przyspieszając przez kilka sekund masz taką siłę działającą na opony przez kilka sekund, ale supersamochód ma jednak bardzo szerokie ogumienie, przez co duża siła rozkłada się na dużą powierzchnię.

Jestem więc ciekaw, czy rzeczywiście opony ulegną tak szybkiemu zużyciu podczas szybkiej jazdy, bo jak najbardziej mogą, szczególnie że moje wyliczenia to są takie z dupy i o niczym nie świadczą.

pacjent44

@KierownikW10 mogłem pomylić miejsce testów. Reszta jest, jaka jest. Ty zakładasz, że obciążenie znika po rozpędzeniu, nie wiem, do stu kilometrów? Ja to rozumiem tak że na auto działa stale ogromna siła, której przeciwstawia się te 1000 koni i opony, które mają tylko jedno "proste" zadanie, nie stracić przyczepności. Co bym zrobił? Pewnie zbudował opony z tak miękkiej gumy, żeby się kleiły do nawierzchni. Może wiesz, jak długo wytrzymują opony bolidów w F1, gdzie prędkości są jednak zdecydowanie mniejsze.

pacjent44

coś sobie przypomniałem, to był reportaż z próby bicia 0-400m na lotnisku i wywiad z twórcami

KierownikW10

@pacjent44

Pewnie zbudował opony z tak miękkiej gumy, żeby się kleiły do nawierzchni.

Błąd. Miękka mieszanka bardzo szybko uległaby przegrzaniu i zużyciu. Tak jak mówiłem, przyczepność nie jest tutaj problemem, szczególnie że takie auta generują niewielką, ale jednak znaczącą przy tak ogromnej prędkości, siłę docisku.

Problemem jest generowanie ciepła przez opony, które muszą przenosić relatywnie dużą siłę przez bardzo długi czas.

Może wiesz, jak długo wytrzymują opony bolidów w F1, gdzie prędkości są jednak zdecydowanie mniejsze.

Porównywanie do F1 jest zupełnie bezsensowne. Dlaczego? Otóż w F1 prawie całe zużycie opon pochodzi od sił działających na wierzchnią warstwę opony podczas hamowania, skręcania i przyspieszania. Podczas jazdy po prostej, pomimo tego, że opony przenoszą duże siły wynikające z tego, że docisk przekracza masę pojazdu (wg różnych źródeł ponad 2000 kg docisku), to opony sobie odpoczywają i się chłodzą. Największe zużycie opon jest generowanie podczas pokonywania szybkich łuków, gdzie sam bolid jest poddawany przeciążeniu nawet 5G, a na oponę, poza masą bolidu (pi razy drzwi 700 kg i dociskiem 2000 kg działa ogromna siła odśrodkowa będąca wielokrotnością siły działającej jako siła normalna do powierzchni opony). Dodatkowo ta siła odśrodkowa działa jako siła ścinająca, usuwając wierzchnie warstwy gumy i to właśnie ona głównie powoduje wzrost temperatury a także usuwanie i degradację mieszanki.

Ty zakładasz, że obciążenie znika po rozpędzeniu, nie wiem, do stu kilometrów?

A nie wiem skąd ty taki wymysł wziąłeś, więc czekam na jakieś uszczegółowienie skąd to, żeby ci ładnie wyjaśnić.

KierownikW10

coś sobie przypomniałem, to był reportaż z próby bicia 0-400m na lotnisku i wywiad z twórcami

@pacjent44 no na pewno. Firma sympatycznego łysego Szweda lubuje się w czymś takim jak 0-400 kmph albo 0-400-0 kmph. I jak dobrze pamiętam nie było tam żadnej informacji o zużyciu opon.

KierownikW10

@pacjent44 a i jeszcze jedno, w przypadku F1 docisk 2000 kg oznacza, że sam docisk to siła 20kN, czyli 20 000 N działających jako siła normalna do powierzchni opony. Nie jest to w ogóle problemem, bo podobna siła działa w aucie cywilnym ważącym 2 tony na opony.

Alawar

Do 500km/h nie dobili celowy zabieg bo pewnie może więcej a to tylko reklama marki.

Zaloguj się aby komentować