Yamaha XJ650 Turbo
hejto.plYamaha XJ650 Turbo
Pod koniec lat 70 świat Formuły 1 ogarnęła fascynacja silnikami turbodoładowanymi. Ich wydajność zdecydowanie wzrastała względem jednostek wolnossących. Turbodoładowanie szybko zaczęło trafiać do samochodów cywilnych. Turbiny zagościły również w motocyklach, gdzie prym wiodła Honda z CX500T.
Yamaha zaprezentowała swoją konstrukcję w 1981 roku.
Yamaha mimo montażu turbo do swojego czterocylindrowca pozostała przy gaźnikach. Mała średnica turbosprężarki ograniczała jej bezwładność, dzięki czemu turbo-dziura nie była tak zauważalna jak w przypadku wydajniejszych sprężarek w Kawasaki GPZ750 Turbo. Yamaha XJ 650 Turbo otrzymała agresywną, nowoczesną jak na standardy początku lat 80 stylizację z dużą owiewką czołową.
Niestety, osiągi za sprawą wzrostu masy nie poprawiły się, jak oczekiwano, a wysoka cena spowodowała niewielką sprzedaż. Motocykl był skomplikowany w serwisie, mniej trwały, i kosztował więcej od XJ650 bez doładowania. Ciekawostką jest fakt, że standardowa XJ650 ważyła 206 kg (na sucho) i miała 71 KM mocy. Wersja turbo osiągała 90 KM, ważąc 235 kg (na sucho). Wg specyfikacji obydwie rozpędzały się do 203 km/h.
Yamahę XJ 650 Turbo sprzedawano w latach 1982-1983, po czym została wycofana z produkcji.
James Bond i Yamaha XJ650 Turbo
Yamaha XJ 650 Turbo zagrała jedną z głównych ról w filmie o Agencie 007, chociaż tak naprawdę była to Yamaha XT550 przebrana za XJtę. James Bond, grany przez Seana Connery, uciekał tym motocyklem przed złoczyńcami.
#motocykle #historiamotoryzacji

