@Rozpierpapierduchacz gemini:
Choć oszczędności na paliwie z tytułu mniejszego zużycia energii przez LED-y do jazdy dziennej są faktyczne, w rzeczywistości są one bardzo niewielkie w skali 100 km. Warto jednak dokonać obliczeń, aby to zobrazować.
Dane do obliczeń:
-
Standardowa żarówka świateł mijania (halogenowa H7): ok. 55 W na jedną lampę. Ponieważ używamy dwóch świateł mijania, łączne zużycie to 2×55 W=110 W.
-
Światła do jazdy dziennej LED (DRL): zazwyczaj od 5 W do 10 W na jedną lampę. Przyjmijmy średnio 8 W na lampę, więc łączne zużycie to 2×8 W=16 W.
Obliczenia różnicy w zużyciu energii elektrycznej
Różnica w zużyciu mocy: 110 W−16 W=94 W
Przeliczenie mocy na zużycie paliwa
Nie ma prostego i liniowego przelicznika Watów na litry paliwa, ponieważ zużycie paliwa zależy od wielu czynników (prędkość, styl jazdy, opory toczenia, waga pojazdu, sprawność alternatora, itd.). Niemniej jednak, aby to zobrazować, możemy posłużyć się przybliżonymi szacunkami:
Przyjmuje się, że alternator samochodowy ma sprawność około 60-70%. Oznacza to, że aby wygenerować 100 W mocy elektrycznej, silnik musi zużyć energię odpowiadającą około 150 W mocy mechanicznej.
Szacunkowo, 100 W mocy elektrycznej obciążenia instalacji elektrycznej samochodu może zwiększyć zużycie paliwa o około 0,05 - 0,1 litra na 100 km (dane te są często uśredniane i mogą się różnić w zależności od źródła i warunków testowych).
Przyjmijmy ostrożnie, że każde 100 W obciążenia elektrycznego zwiększa spalanie o 0,07 L/100 km.
Mamy różnicę 94 W, więc: 94 W×100 W0,07 L/100 km≈0,0658 L/100 km
Podsumowanie oszczędności
Używając świateł LED do jazdy dziennej zamiast standardowych świateł mijania (halogenowych), na przejechanych 100 km możesz spodziewać się teoretycznie mniejszego spalania o około 0,066 litra.
W przypadku samochodu spalającego 6 L/100 km, oznaczałoby to, że spalanie spadłoby do około: 6 L/100 km−0,066 L/100 km=5,934 L/100 km
Praktyczny kontekst
Pamiętaj, że:
-
Te oszczędności są marginalne w porównaniu do wpływu stylu jazdy, ciśnienia w oponach czy warunków drogowych. Zauważenie takiej różnicy "na oko" jest praktycznie niemożliwe.
-
Główną zaletą DRL LED nie jest znacząca oszczędność paliwa, a raczej dłuższa żywotność (rzadsza wymiana żarówek) oraz lepsza widoczność pojazdu w ciągu dnia, co przekłada się na bezpieczeństwo.
-
Producenci samochodów montują DRL LED przede wszystkim ze względu na przepisy dotyczące obowiązkowego oświetlenia dziennego oraz ich trwałość i estetykę, a nie z myślą o radykalnym obniżeniu spalania.
Mimo symbolicznych oszczędności, używanie DRL LED to korzystne rozwiązanie! Czy masz jeszcze jakieś pytania dotyczące oświetlenia samochodowego?