W 1973 roku, w szczytowym okresie kryzysu energetycznego, w Seattle w stanie Waszyngton sfotografowano mężczyznę ładującego elektryczny prototyp AMC Gremlin. W czasach, gdy napędzany gazem Gremlin był często postrzegany jako samochód mniej niż idealny, elektryczna wersja tego kompaktowego pojazdu oferowała wgląd w przyszłość alternatywnego transportu energii. Opracowany przez Seattle City Light, ten elektryczny Gremlin był zasilany sześciowoltowymi akumulatorami, zapewniając skromną prędkość maksymalną 50 mil na godzinę - z pewnością daleko od osiągów tradycyjnych pojazdów benzynowych, ale wciąż była to wczesna próba rozwiązania kwestii energetycznych.

Elektryczny Gremlin oferował unikalne rozwiązanie w okresie gwałtownie rosnących cen benzyny, ponieważ kierowcy mogli ładować samochód za jedyne 25 centów za godzinę. Chociaż ta innowacja nie była praktycznym zamiennikiem dla pojazdów napędzanych benzyną z tamtej epoki, podkreśliła rosnącą świadomość potrzeby bardziej zrównoważonych i opłacalnych środków transportu. Pomimo swoich ograniczeń technicznych, elektryczny Gremlin wyróżniał się jako jeden z najwcześniejszych przykładów technologii pojazdów elektrycznych (EV) i potencjału bardziej ekologicznych rozwiązań.

Wizja elektrycznego Gremlina zapowiadała ruch pojazdów elektrycznych, który zyskał znaczącą popularność w późniejszych dziesięcioleciach. Prototyp ten pozostaje fascynującą częścią historii motoryzacji, odzwierciedlając wysiłki miast i producentów samochodów w celu rozwiązania zarówno problemów środowiskowych, jak i wyzwań gospodarczych lat 70-tych.


źródło: fb.com/profile.php?id=61558513822432

(tłumaczone automatem)


#ciekawostki #motoryzacja #elektromobilnosc

b171564b-db95-408d-817d-00e575a548ba

Komentarze (6)

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@radek-piotr-krasny ludzie rzadko sobie zdają sprawę z tego, że elektryki już kiedyś były- tak samo w Paryżu robiły za taksówki, tylko tam się po prostu na stacjach wymieniało cholernie ciężkie baterie żeby zmienimalizować czas przestoju, rozładowane baterie trafiały do ładowania, a auto jechało dalej. A jednak... świat zadecydował, że spalinowe samochody jednak są bardziej rozwojowe i przyszłościowe. To oczywiście nie znaczy, że "hurr elektryki so bez przyszłości durr to guffno nie to co święte 1.9 TDI", ale też fajnie by było, gdyby psychofani elektryków wreszcie zrozumieli, że hasło "to jest nowa technologia nie możesz od niej wymagać" to nie jest odpowiedź na jakąkolwiek krytykę.

100mph

@NiebieskiSzpadelNihilizmu naped elektryczny jest przyszloscia, ktora juz wprowadzilismy pomimo wad obecnych form magazynowania energii :) przyjdzie jednak dzien gdy technologia pozwoli sprawniej, taniej i szybciej ja magazynowac :) wowczas auta spalinowe szybko znikna z ulic ale bedzie to wynikalo z korzysci uzytkowych, a nie regulacji

r00tku

@100mph nawet przy obecnie niedoskonałych formach magazynowania i uzupełniania energii, już teraz są osoby (np. ja) którym EV po prostu bardziej pasuje - komfort jazdy, osiągi czy też koszt pokonania kilometra potrafią wynagrodzić drobną niedogodność wymuszonych postojów na długich trasach kilka razy w roku.

Kronos

@100mph Na razie to jedną z wad elektryków jest to że one są w większości wypadków nadal spalinowe bo większość prądu w wielu krajach (na przykład Polsce czy Niemczech) lub przynajmniej jego część nadal pochodzi ze spalania paliw kopalnych. Inną wadą jest brak dostatecznej infrastruktury, zwłaszcza przesyłowej do obsłużenia zwiększonego zapotrzebowania na energię. Inne wady to właśnie problemy z magazynowaniem energii czy słabe zasięgi i długi czas ładowania pojazdów, kłopotliwa utylizacja akumulatorów i używanie rzadkich pierwiastków do ich produkcji to jest dużym obciążeniem dla środowiska, łatwopalność. Tak że ta technologia ma jeszcze długą drogę przed sobą zanim będzie mogła zastąpić pojazdy z silnikami spalinowymi.

100mph

@Kronos Masz racje. Z tym, ze nie jest tak, ze po Polsce wszystkie sa z wegla bo to tez kwestia tego, w ktorym momencie nastepuje ladowanie. Nawet jesli z wegla to nie smrodza w miescie a w elektrowni, ktora ma systemy odsiarczania i usuwania zanieczyszczen.

Oprocz tego co wymieniles to cena energii na ladowarkach publicznych ;)

Zaloguj się aby komentować