Rosyjskie wiesci ekonomiczne na ostatnia srode lipca 2025r.


  1. Współwłaściciel lotniska Wnukowo Witalij Wancew jest gotowy zainwestować w Domodiedowo

  2. Mieszkańcy Siewiero-Kurilska wrócili do swoich domów po trzęsieniu ziemi i tsunami

  3. Co wiadomo o skutkach trzęsienia ziemi u wybrzeży Kamczatki? Główna

  4. Trump pozwoli ukraińskim uchodźcom pozostać w USA do zakończenia działań wojennych

  5. W Biełgorodzie dron uderzył w wieżowiec mieszkalny

  6. Średnia powierzchnia mieszkań na rynku pierwotnym nadal spada EXCLUSIVE

  7. Hurtowa cena czerwonej ryby spada EXCLUSIVE

  8. Proste cyberataki na przemysł zostały zastąpione przez ukierunkowane EXCLUSIVE

  9. Ozon- bank rozpoczyna wdrażanie bankomatów. Bank rozpoczyna wdrażanie sieci bankomatów EXCLUSIVE

  10. Jak nowoczesny biznes wybiera dla siebie specjalistów JUDGEMENT PROJECT

  11. Rosyjscy twórcy gier wideo szukają nowych historii REVIEW


Poniewaz mam nadmiar wiesci o trzesieniu i powodzi to wybralem ostatni punkt z listy (Uwaga - dlugie, przeczytalem wyrywkowo):


Gry wierzą w bajki

Rosyjscy twórcy gier wideo szukają nowych historii

Rosyjski rynek gier wideo przeżywa w ostatnich latach odrodzenie: twórcy szukają nowych historii, które często wiążą się z promowaniem wartości narodowych, kulturowych i historycznych. Takie gry najczęściej otrzymują wsparcie państwowe od instytucji deweloperskich. W najbliższej przyszłości rynek spodziewa się takich gier jak "Gardariki", "Zemsky Sobor", "Offroad Commanders", "Kyndykan", "Tsarevna" i innych. "Kommersant-Review" ocenił perspektywy rosyjskich projektów, ich popyt i specyfikę konkurencji z zagranicznymi studiami gier wideo.


Rządowe wsparcie dla niezależnych treści krajowych nabiera tempa i nie chodzi tylko o teledyski, filmy i seriale telewizyjne, ale także gry wideo. W czerwcu Instytut Rozwoju Internetu ANO (IDI) zakończył kolejny konkurs na tworzenie treści krajowych, w ramach którego wsparcie otrzymało 13 gier wideo. Wśród nich znalazły się zarówno nowe projekty, jak i kontynuacje gier z różnych gatunków. Kwota dotacji nie została ujawniona, ale wcześniej IRI stwierdził, że do 2 miliardów rubli zostanie przeznaczonych na wsparcie gier w 2025 roku.


Wszystkie te projekty łączy fakt, że są one oparte na różnych historiach narodowych: od baśni i legend po bieżące wydarzenia historyczne.


Przykładem może być Gardariki, gra wieloosobowa osadzona w historycznej scenerii starożytnej Rosji. Innym przykładem jest Kyndykan, gra przygodowa o tradycjach kulturowych rdzennych mieszkańców północnej Jakucji. Wśród projektów bliskich historii najnowszej konkurs wsparł "Spetsnaz: Warrior of Russia" - pierwszoosobową strzelankę z realistyczną współczesną oprawą, w której gracz wciela się w oficera rosyjskich sił specjalnych, uczestniczącego w operacjach przeciwko terrorystom w konfliktach XXI wieku. Wśród zwycięzców konkursu znalazła się również gra strategiczna czasu rzeczywistego - "Forefront: ZOV".


W konkursach biorą udział zarówno małe studia, jak i duże projekty gier. W przypadku tych drugich pożądane jest posiadanie prototypu lub wersji demonstracyjnej. W przypadku gier niezależnych dopuszczalne jest przesłanie wersji demonstracyjnej do 20% finalnego produktu. Wcześniej trzyletni cykl rozwoju był swego rodzaju punktem odcięcia dla projektów na dużą skalę, ale stworzenie projektu na dużą skalę często zajmuje znacznie więcej czasu, więc IRI zmieniło warunki i zaczęło stopniowo finansować projekty o okresie rozwoju od pięciu do sześciu lat w trybie pilotażowym. Współfinansowanie z instytutu może pokryć od 30% do 50% kosztów projektu.


"Rosyjski gamdev (GameDev, od angielskiego "games development" - Kommersant) jest dopiero na początku swojej drogi, nie jest łatwo osiągnąć wysokie wskaźniki komercyjne, więc uwaga i wsparcie ze strony władz jest teraz niezwykle ważne.


Oprócz możliwości otrzymania dotacji, które mogą częściowo pokryć rozwój projektów, branża gier została objęta preferencjami, które otrzymuje cała branża IT", - przypomina studio gier wideo "Sayberia Nova" (gry "Smuta", "Zemsky Sobor").


Obecnie wśród środków mających na celu wsparcie branży IT, firma wyszczególnia obniżoną stawkę 5% podatku dochodowego, ulgi w składkach ubezpieczeniowych (obniżone z 30% do 7,6%), zwolnienie z podatku VAT na operacje przeniesienia praw do oprogramowania, regionalne stawki uproszczonego systemu podatkowego i wiele innych. Wśród odbiorców korzyści są mieszkańcy specjalnych stref ekonomicznych, małe firmy, w tym małe firmy technologiczne. Dla uczestników rynku dostępne są również odliczenia podatku VAT od usług marketingowych dla eksportu.


National Stories

Gry wydane w poprzednich latach przy wsparciu IRI zostały pobrane około 6,7 miliona razy. Wśród najpopularniejszych gier na PC znalazły się historyczna "Smuta" i oparte na niej aplikacje edukacyjne, science fiction RPG "Saturn", strategia wojskowa "Forefront", futurystyczna taktyka "Sparta 2035" o rosyjskich ochotnikach w Afryce, historyczna strategia z okresu wojen napoleońskich "Battle Order: Denis Davydov", turowa strategia taktyczna dla jednego gracza z wątkiem detektywistycznym "SSR: Enemy from the Future" i inne. "Ogólnie rzecz biorąc, takie wyniki pokazują, że krajowi gracze nie mają uprzedzeń do krajowych projektów i są one poszukiwane" - powiedział IRI.


W ostatnich latach wiele rosyjskich studiów deweloperskich zaczęło tworzyć treści wykorzystujące mitologię, fabuły bajek i wydarzenia historyczne, zauważa przedstawiciel studia Sayberia Nova i dodaje, że czerpiąc z rosyjskiej kultury, "można stworzyć wiele interesujących projektów, zwłaszcza że każdy region ma swoje własne wydarzenia historyczne i postacie".


"Wśród projektów, nad którymi obecnie trwają prace, znajdują się również "Offroad Commanders" (wyścigi, rajdy ciężarówkami po bezkresach Rosji), "Tsarevna" (baletowy slasher o słowiańskiej tematyce). Niektóre gry, w szczególności przygodówka science fiction "Saturn", doczekały się już kontynuacji. Przy odpowiedniej realizacji są tu dobre perspektywy, i to nie tylko na rynku rosyjskim" - uważa Saiberia Nova.


Zapotrzebowanie na projekty potwierdza przede wszystkim wzrost rynku, przekonuje studio. Według ADV Game na koniec 2024 roku osiągnie on wartość 2,3 mld dolarów.


VCIOM Consulting zauważa, że 21-22% Rosjan aktywnie gra w gry wideo, a krajowe projekty stają się coraz bardziej poszukiwane. "Jeśli mówimy o naszym projekcie "Smuta", do tej pory pobrano już ponad 1,2 miliona kopii ostatniej gry" - dodają w studiu.


W tym roku "Sayberia Nova" planuje wydać nową grę "Zemsky Sobor", która została sfinansowana głównie ze środków pochodzących ze sprzedaży pierwszej gry (patrz "Kommersant" 10 lipca). "W nowym projekcie postanowiliśmy położyć nacisk na Kozaków i ich rolę w wydarzeniach historycznych. Rzecz w tym, że obecnie sporo studiów tworzy gry o historii wojowników, samurajów - są one bardzo poszukiwane, ale prawie nie ma popularnych gier o Kozakach, zwłaszcza w gatunku przygodowej akcji" - powiedział dyrektor kreatywny studia Siergiej Russkikh. Sercem "Zemsky Sobor" są wydarzenia historyczne - dojście do władzy dynastii Romanowów, ale twórcy wykorzystują technikę "nierzetelnego narratora": przejście gry w imieniu głównego bohatera Kozaka Kirshy. "Historia stawiała rosyjskich bojarów przeciwko polskim arystokratom, a nawet brytyjskim agentom" - dodaje Russkih.


Wysoka konkurencja

Odejście zagranicznych dystrybutorów i studiów gier z jednej strony umożliwiło rosyjskim deweloperom aktywniejsze przyciąganie odbiorców, ale z drugiej strony dało zielone światło innym graczom rynkowym. Teraz rosyjskie studia muszą konkurować z azjatyckimi studiami gier wideo, które zaczęły aktywnie zwiększać inwestycje w promocję swoich produktów w Rosji.


Jednocześnie chińscy twórcy gier mogą sobie pozwolić na agresywną ekspansję w Rosji, biorąc pod uwagę ich obroty na "rodzimym" rynku.


Tak więc, zgodnie z prognozą Statista, w 2025 r. przychody na chińskim rynku gier osiągną 137,78 mld USD, a Chiny konsekwentnie plasują się w pierwszej trójce krajów pod względem przychodów na rynku gier.


Głównym powodem takiej aktywności chińskich deweloperów na rynku rosyjskim jest wysoka rentowność rynku rosyjskiego, według Cyberia Nova: "Odejście znacznej części zagranicznych budżetów reklamowych stworzyło wyjątkowe możliwości przyciągnięcia odbiorców niedrogo, a pojawienie się rosyjskich platform uprościło dostęp do nich".


W RuStore, gdzie azjatyccy deweloperzy inwestują obecnie najwięcej w promocję, muszą konkurować tylko z rosyjskimi projektami, które zajmują prawie całą pierwszą dwudziestkę gier, mówi Oleg Dobroshtan, niezależny ekspert branży gier i członek stowarzyszenia APRIORI. Przypomina, że głównym źródłem dochodów z gier są zakupy w grze.


Rosyjski rynek nie jest obecnie interesujący dla zachodnich deweloperów, ponieważ rosyjscy użytkownicy nie mogą dokonywać zakupów w zagranicznych sklepach z aplikacjami, precyzuje serwis prasowy dewelopera Astrum Entertainment. "Z drugiej strony w Chinach jest ogromna liczba twórców gier i oczywiście szukają oni różnych sposobów na poszerzenie grona odbiorców swoich produktów. Nasi użytkownicy są gotowi do dokonywania zakupów, a brak konkurencji ze strony zachodnich firm zmniejsza koszty przyciągnięcia graczy, więc nasz rynek jest obiecujący dla wydawania zlokalizowanych chińskich gier" - wyjaśnia firma.


Jednak rosnąca ekspansja chińskich deweloperów niewątpliwie zwiększy konkurencję z lokalnymi graczami i doprowadzi do wyższych kosztów promocji gier, przyznaje Astrum Entertainment: "Oznacza to, że nowym grom od rosyjskich deweloperów będzie trudniej wejść na rynek i odzyskać swoje inwestycje w rozwój".

Andrej Iwanow


#rosja #ekonomia #gry #grykomputerowe

079f3320-d643-4a6f-9f33-6302347c3cd6
61f07ef8-0acd-42a4-873b-b4736d5cfe62

Komentarze (5)

eloyard

Twórcy szukają nowych historii, które często wiążą się z promowaniem wartości narodowych, kulturowych i historycznych. Takie gry najczęściej otrzymują wsparcie państwowe od instytucji deweloperskich. W najbliższej przyszłości rynek spodziewa się takich gier jak


"Rape simulator", "Vodka smuggler", "Grand Theft Buhanka", "History Corrector", "Imagine How Great russia Could Be If It Wasn't Full Of russians" i tak dalej.

RedCrescent

@eloyard Proponuje "Gruz 200".


Ale jakies 2 lata temu ogladajac coraz wiecej zapisow z dronow FPV pomyslalem o biznesie, ktory ma same zalety:

  • Realizm level max

  • Wsparcie dobrej sprawy

  • Emocje "jak na wojnie"

Wiadomo, sa tez pewne niedogodnosci (glownie cena - moze cos w rodzaju abonamentu, trudno skalowalny poziom trudnosci, grafika malo atrakcyjna) ale z pewnoscia znalezliby sie tacy, ktorzy zechcieliby sprobowac zagrac w "FPV Operator 2025" (mozna co roku robic nowa wersje rozszerzajac np o modul operacji morskich, o extra platna zawartosc, np starty z kontenerow itp).

Gra polega na tym, ze gracz oplaca koszty polaczenia miedzy miejscem z ktorego sie laczy a miejscem startu drona, koszty infrastruktury i platnosc za kazdego drona a nastepnie startuje na "patrol" swoim dronem i szuka buhanek albo skradajacych sie Rosjan. Po zuzyciu drona gracz oplaca kolejny "zeton" i startuje kolejnym dronem.


Jakby sie dobrze przyjelo to moznaby robic odmiany gry na poziomie taktycznym, multiplayer, transmisje live, zalozyc portal "onlydrones" itp..


Zostawiam go tutaj, wiec jakby ktos chcial wykorzystac to zapraszam do kontaktu, mysle ze 0,5% zyskow mnie uszczesliwi.

eloyard

@RedCrescent "Planowany czas przejścia: 3 dni"

RedCrescent

@eloyard Heh,

Ja to jednak balbym sie mojego pomyslu bo co jezeli przerodzilby sie w koncept jak squid game, gdzie bogacze posrednio zabijaja innych za pieniadze?

Zaloguj się aby komentować