@Frog
Potwierdzona badanami wiedza o edukacji (bo tak właściwie o tym był ten wykład):
- Nie można ograniczyć edukacji tylko do tego by uczyć innych jak się uczyć - przy powszechnych systemach edukacji takie podejście się nie sprawdza gdyż potrzebne jest nauczenie uczniów podstawowej wiedzy
- Wykłady są bardzo efektywną formą przekazywania wiedzy gdzie informacja podawana przez jedną osobę może dotrzeć do nawet setek tysięcy słuchaczy - badania pokazują, że wykłady są szczególnie efektywne gdy uczniowie mało jeszcze wiedza na dany temat
- Praca grupowa przynosi tak samo dobre efekty jak praca indywidualna - są badania które pokazują, że nawet Ci najbardziej uzdolnieni korzystają na pracy grupowej, chociażby dlatego, że powtarzają pewne informacje podstawowe i tłumacząc innym sami rozumieją temat lepiej
- Co najwyżej kilkanaście procent uczniów ma zadeklarowane preferencje co do stylu uczenia (a nie tak jak powszechnie się uważa, że 1/3 to wzrokowcy, 1/3 to słuchowcy i 1/3 to kinestycy) a dostosowanie kanału odbioru nie prowadzi do zauważalnie wyższych osiągnięć
- Multiskaning podczas uczenia się w ogóle się nie sprawdza - im trudniejsze jest zadanie tym większe ryzyko pogorszenia osiągnięć i zadanie dłużej trwa - uczniowie, którzy częściej angażują się w wielozadaniowość mają zdecydowanie niższe osiągnięcia szkolne i na poziomie akademickim. Wielozadaniowość jednakowo szkodzi i młodszym i starszym - niemniej młodzi częściej przeceniają swoje umiejętności multiskaningu.
- Zdolności w pewnej mierze są wrodzone niemniej to środowisko ma dużo większy wpływ na wykształcanie umiejętności i osiągi w nauce
Ciekawostki:
- Informacje to zaledwie cegiełki z których możemy zbudować wiedzę a mądrość bierze się i z wiedzy i z doświadczeni życiowego
- Wiedza z rożnych dziedzin powinna być synchronizowana (na przykład nie ma sensu poruszać pewne zagadnienia na fizyce jeżeli uczeń nie poznał wystarczająco zaawansowanej matematyki potrzebnej do obliczeń fizycznych)
- Wiedza ulega ciągłej dezaktualizacji dlatego trzeba się uczyć całe życie
- Zaniżona ocena z testu czy egzaminu nikogo nie zmotywuje więc lepiej oceny zawyżać (chociaż lepiej by oceny były jak najbardziej obiektywne)
- W Polsce wskaźnik uczenia się po skończeniu szkoły jest najniższy w Europie - zwłaszcza osoby po 40 operują przestarzałą wiedzą lub mają w swojej wiedzy braki