Pacjent: Opel Corsa D 1.4 87KM (to chyba będzie A14XEL)
Dolegliwości: gotujący się płyn chłodniczy na postoju jak i podczas jazdy
Podejrzenie: walnięty, nieotwierający dużego obiegu termostat
Analiza: Wąż (el. "3") za termostatem (el. "1") do chłodnicy jest ciągle zimny, pomimo początków gotowania się już płynu chłodniczego (temp 107 stopni z komputera). Wąż górny chłodnicy (el. "2") jest gorący. Korek zbiorniczka wyrównawczego wydaje się działać prawidłowo, nadmierne ciśnienie jest upuszczane tą rurką obok niego. Wentylator się nie uruchamia pomimo osiągniętej temp 107 stopni. Brak kontrolki na desce rozdzielczej o wysokiej temp. (auto nie ma wskaźnika temperatury, można odczytać ją tylko z ukrytego menu licznika).
Podjęte działania: Wymiana termostatu z obudową - zawiera jakiś czujniczek (el. "4")
Pytania: Czy któryś z tych czujniczków oznaczonych jako elementy "5" (od strony termostatu) oraz el. "6" mogą być za to odpowiedzialne?

Z tego co udało mi się wyszukać, jest to termostat sterowany elektronicznie. Na biegu jałowym temp otwarcia będzie przy 105 stopniach, natomiast pod obciążeniem przy 90. Niestety pomimo osiągnięcia temp 107 odczytanej na liczniku z tego ukrytego menu, wąż za termostatem był nadal zimny (wymieniliśmy dziś w ciemno ten termostat), wentylator się nie włączał, a było słychać początki wrzenia płynu w chłodnicy. Trochę lipa temat, bo teraz w majówkę ciężko o mechanika, a auto świeżo kupione "na już" i potrzebne rodzicom na dojazdy do pracy. Może macie jakieś podpowiedzi i doświadczenia z tym. Może temp powinna być jeszcze wyższa i ten płyn jest zbyt niskiej jakości (jakiś noname g12+) przez co gotuje się zbyt szybko?

Dzięki z góry!
#mechanikasamochodowa #mechanika #opel #motoryzacja

Edit: nagrzewnica działa, więc obieg wody wydaje się być ok
bc7a749b-7561-4792-8fd5-efab15ae307a
a081f0be-5591-4082-8855-01be41ac48fb
10e6425d-4d1f-443d-906a-0856ad309cba
d02b5fce-8431-4890-83b4-3aff10bf42b0
SunSenMeo

Sprawdziłby błędy o ile możliwe, czujniki temperatury.

galencjusz

@SunSenMeo No właśnie nie miałem do dyspozycji żadnego testera gdyby któryś z czujniczków był walnięty to powinien lecieć jego błąd pomimo prawidłowych (zakładam) wskazań temp w komputerze? Ciekawe z którego czujnika bierze temp dla ECU

SunSenMeo

Komputer często pokazuje już jak jest po fakcie. Czasami byle zwarcie może powodować że czujnik glupieje.


Termostat się nie otwiera.

Czujnik jebniety.

Pompa wody do wyniany.

...pompa nie odpala.


Strzelam. Mam forda i już wiem chyba wszystko jeśli tylko zacznie kaszleć 😉

galencjusz

@SunSenMeo termostat założyliśmy dziś nowy, byłyby jaja gdy też był walnięty :D

Pompa wody coś tam chyba daje radę, bo do nagrzewnicy trafia ciepły płyn, więc wnioskuję, że miesza.

Czujnik jebniety - no tutaj mam właśnie zagwozdkę od którego zacząć i jak skutecznie go sprawdzić. Pytanie czy on ma wpływ na samo otwarcie termostatu, może i ostatecznie ma, jak jest jakoś elektronicznie sterowany…

SunSenMeo

Nowy że nowy że sklepu - nasmarowany a nie suchy?


A no czujniki możesz mieć dwa - chłodnica i przepływ.


Chłodnica zdechła?🤔

galencjusz

@SunSenMeo nowy, sklepowy. Kompletny wraz z tą obudową i jakimś czujnikiem/grzałką od góry. Smarowanie termostatu?


Wiesz, najbardziej dziwne jest, że nie otwiera się duży obieg. Nawet gdyby czujka wariowała, to spodziewałbym się, że termostat się otworzy z uwagi na fizyczną zasadę działania.

SunSenMeo

"smarowanie termostatu...na myśli miałem czy nowy, bo nowy.

Zapamiętaj że gdy będziesz robił remont silnika i musisz wyciągnąć termostat ( nie może wyschnąć bo się zatnie i spierdoli)


Mam Forda z 2019 i tak odjebalem. U mnie nowy 400 ziko xD


To coś woda nie krąży. Zapowietrzone?

galencjusz

@SunSenMeo uuu, 400zl za drobny błąd - będę pamiętał :D stary po wyciągnięciu się rozpadł, odłożyliśmy na bok i po jakimś czasie już sprężyna była obok xD może się rozsechl.


„To coś woda nie krąży” - no kurde właśnie niby jest jakiś ruch, bo początkowo na nagrzewnice nie szło, ale odpowietrzaliśmy i było ok. Ten jeden cholerny wąż „3” na zdjęciu jest tylko ciągle zimny. Na starym, jak i na nowym termostacie. Sprawdzę jutro u siebie w aucie, bo mam też 1.4 ale turbo, kiedy ten wąż zaczyna się robić ciepły.

SunSenMeo

Tam jest ten czujnik?


Włącz ogrzewanie i niech rośnie temperatura... może coś się blokuje.

Jak już tem. wody będzie rosła... przejedź się kawałek.


Tem. wyższą zabijesz ogrzewaniem na full.


Wtedy też sprawdź węże i czy chlodnica chodzi etc.


Mam nadzieję że coś wniosłem do rozmowy, będąc amatorem co lubi sam naprawiać i się uczyć na drogim termostacie 😆

galencjusz

@SunSenMeo czujnik temp, przynajmniej jeden, jest na króćcu który łączy wąż z blokiem silnika. To wąż o numerku „2” na foto i on jest gorący. Chyba z niego jest na ECU podawana temp i ładnie rośnie, bez żadnych skoków itd.


Jasne, ja też amatorsko próbuje coś zdziałać i pomóc tacie, bo zazwyczaj sobie sami serwisujemy podstawy. Tutaj głupiejemy i może dyskusja cos naprowadzi xD

milew

Kiedyś zgubiłem korek od zbiorniczka bo słabo dokręciłem. Wstawiłem jakiś jaki udało się zdobyć. No i się zaczęło gotowanie płynu, czy to na postoju czy podczas jazdy. Okazało się, że to wina korka. Nie do końca rozumiem czemu taki był tego objaw, po wymianie korka wszystko ustąpiło i nie wróciło a przejechałem 250tyś km.

Nie wiem czy to taki sam jak twój przypadek.


W Cosie E przypadek czujnika płynu siedzi z prawej strony silnika. Przy zimnym płynie pokazywał, że jest nagrzany, problemy z paleniem. Dość łatwo wymienia się te czujniki, w Corsie D zapewne podobnie.

galencjusz

@milew ciekawa uwaga z tym korkiem, dzieki! To wyglada na to, ze podobnie, bo ten przepływowy jest na króćcu, który wchodzi od prawej strony do bloku silnika. Nie wiem tylko co to za czujki przy chłodnicy - jakieś chyba pomocnicze, może sterują wentylatorem?

milew

@galencjusz W Corsie E są dwa czujniki takie same. Jeden na chłodnicy tak bardziej z dołu a drugi z prawej strony bloku silnika (ten mi się uszkodził)

To co oznaczasz 4 to jak czytałem odnośnie Corsy E to siedzi w tych okolicach czujnik położenia wału i czujnik oleju, ale nie wiem który to który.

galencjusz

@milew hmm, tutaj wychodzi bezpośrednio z obudowy termostatu, więc może to jakieś sterowanie grzałką, bo coś takiego mi się przewinęło

galencjusz

@adamec kurde, niezły patent. Wgl dużo wnosi sam opis aukcji, co potwierdza jakieś głupie sterowanie termostatem i jego podgrzewanie w sytuacji obciążenia. Tylko ten mały chujek chyba się wgl nie otwiera, nawet jak dostał 107 stopni.

Zaloguj się aby komentować