Niedzielne wsparcie spod tagu #motoryzacja potrzebne. Jakiś czas temu pytałem, ale o tańszy samochód - to ten jeszcze nam jeździ.


Lada dzień planujemy kupić drugi pojazd, rodzinny Z tym że rodzina póki co tylko dwuosobowa i to bez psa więc ma to być niewielkie autko ale żeby bezproblemowo wyjechać czasem za miasto.


Poza względną trwałością, i oszczędnym silnikiem nie mam chyba większych wymagań.


Na liście jest Swift, Sandero (którego cena budzi obawy, no i zakazy LPG, mniej/bardziej sensowne), i20, Picanto, Yaris, Clio (żonie się nie podoba ale ponoć antykorozyjnie okej i fajne małe silniki).

Budżet ~50 tysięcy to sporo, bo nigdy tyle za samochód nie wydałem, ale dobrze byłoby kupić coś maksymalnie kilkuletniego, żeby z 10 lat mieć spokój zanim zaczniemy naprawdę jeździć tylko zbiorkomem. Takie mam marzenie.


Ideałem jest silnik benzynowy który zejdzie do 4-5l w trasie, i hybrydka w Swifcie to potrafi. Sandero też, bo gazu może sobie wypić i 10. i10/Picanto też nie obciąża silnika 1.2 ale z kolei to chyba najmniejszy samochód, przewieźć rower z tyłu może być problem a do i20/Yarisa II wchodzi.


#samochody#pytanie

Komentarze (49)

jedzczarnekoty

@PlatynowyBazant20 i30 też jest na liście, masz jakieś doświadczenia z tym silnikiem?

PlatynowyBazant20

@jedzczarnekoty nie mam, ale syn się rozgląda za autem i celuje w tą stajnie więc będę miał wkrótce jakieś doświadczenia 🙂

jedzczarnekoty

@PlatynowyBazant20 my mamy teraz i20 z silnikiem 1.2, kiedyś pisałem że silnik klekocze i nie jest to do zrobienia i kazali jeździć aż klęknie. Ale, poza tym bardzo się do Hyundaia przekonałem. Mam zapisany silnik 1.6 jako polecany przez mechanika.

100mph

@jedzczarnekoty o jakie zakazy LPG Ci chodzi? z tych wymienionych bralbym Sandero Stepway z LPG na pokładzie ewentualnie rzuć okiem na Fabie z LPG

jedzczarnekoty

@100mph do garaży podziemnych. Zawsze miałem to w nosie, bo takowe znaki żadnej mocy prawnej nie mają, a też uważałem że moje auto z LPG jest w lepszym stanie technicznym niż wiele innym. Fabia też wychodziła z fabrycznym?

jedzczarnekoty

@100mph no i jak to jest z tą Dacią, faktycznie jest takim szmelcem jak niektórzy piszą/mówią? Jak się okaże że to wyznawcy ekspresów Jura to nie mam więcej pytań, ale jednak cena jest mocno atrakcyjna na tle innych marek.

100mph

@jedzczarnekoty Mam Fabie 1.0 MPI z fabryczna instalacja Landi Renzo - w miescie zaleznie od palowania ale srednio 9l gazu ale jak na taki silniczek to jest na prawde dynamiczne Trzeba tylko uwazac zeby nie kupic czegos po bolcie W trasie na krajowce schodzi do 5l gazu ale ma krotka skrzynie i niski poziom obrotow przy dotrysku benzyny wiec na ekspresie juz dochodzi do tego paliwko

W pracy mam kolege, ktory kupil Dacie Sandero z LPG i dojezdza do pracy po 20km dziennie juz ponad rok. Bez jakichkolwiek problemow. Silnik jest z Renault. Braciak ma taki sam w Capturze z LPG i tez bez problemow z jednostka napedowa. Auto jak auto, przynajmniej uczciwie wycenione, ja bym sie nie bal.

macgajster

@jedzczarnekoty z zakazem wjazdu do garaży podziemnych przy instalacji LPG w samochodzie, to chodzi o to, ze gaz nie unosi się, a gromadzi przy posadzce. Jeśli będzie go wystarczająco dużo, to oddychanie tym gazem jest niemożliwe i ludzie się duszą. Dewelopatus przycebulił na systemie wentylacji wymuszonej i dlatego nie można wjeżdżać.

NatenczasWojski

@macgajster Skad wziąłeś ta informacje? Nie chodzi o oddychanie ale o wybuchowość. Ciężki gaz zbiera się w studzienkach i zagłębieniach a dolna granica wybuchowości LPG to 1,9% w powietrzu

100mph

@jedzczarnekoty Mam ziomka fanatyka, takiego fafarafa. Co pół roku zmienia samochody. Miał już wszystko od BMW 7 F1 po Tesle 3. Ostatnio wsiadł do Bigstera i się zachwycił. Na moje pytanie czy mu plastik nie przeszkadza, odpowiedział: "cała ameryka takiego plastiku dotyka i jest zadowolona". To tak na przemyslenie

EDIT: Idz, zobacz jak wykonane sa nowe Toyoty to sie przekonasz, ze to wszystko jedna wielka lipa.

macgajster

@NatenczasWojski tyż możliwe ¯\_(ツ)_/¯ Ale wolałbym i tak nie oddychać czymś innym niż powietrze

100mph

@NatenczasWojski Z chemii Gęstość LPG w stanie gazowym to ok. 1,5–2,0 kg/m^3, a powietrza: ok. 1,2 kg/m^3. To powoduje, że LPG opada na dół zbiornika czy garażu podziemnego. Auta z LPG nie powinny wjeżdżać do garaży podziemnych, które posiadają jedynie wentylację grawitacyjną.

Przykładowo gaz ziemny waży 0,7kg/m^3 więc ulatnia się w górę i dlatego czujniki gazu montuje się przy suficie, a nie przy podłodze

jedzczarnekoty

@100mph a z tym to się akurat zgodzę, jechałem Corollą z wypożyczalni - ludzie, ale bieda. Bigster/Jogger jest brany pod uwagę za dwa/trzy lata jak i20 padnie i będziemy mieć garaż wolnostojący - w podziemnym jest tetris i najlepiej nam się żyło z połączeniem i20/Yaris.

NatenczasWojski

@100mph pisałem o duszeniu gazem. O czujnikach gazu nie musisz mi pisać bo tak się składa że montujemy i serwisujemy urządzenia w strefach wybuchowych Ex.


Taka na przykład klimatyzacja 5kW do strefy Ex u mnie w promocji za jedyne 60 000zl netto z montażem

100mph

@jedzczarnekoty Porównywałem ostatnio Corolle Cross za 200k pln prosto z salonu do swojego Aurisa 1.6 LPG! i nie mogłem powstrzymać śmiechu. Uwaga! W 2025 roku nowy samochód za tą kwotę nie ma rączki rolety bagażnika o dodatkowych prowadnicach w słupkach C nie wspominając, nie ma polakierowanej w kolorze nadwozia komory silnika, pomiędzy komorą silnika i wewnętrznymi profilami jest od strony komory silnika otwarta przestrzeń do błotnika (co jest zaletą jeśli się go konserwuje LOL). Mało tego, fabrycznie na podwoziu ma zle nalozona mase zakrywajaca polaczenia blach, ma fragmenty korozji widoczne na gwintach w podwoziu po wykreceniu srub i nie ma jakiegokolwiek wygluszenia w drzwiach czy blotnikach xDDD

jedzczarnekoty

@100mph dziękuję za obrzydzenie mi Yarisa Ale, coś w tym jest, znajoma z roboty kupiła Yarisa Cross to w salonie jej zalecali wybrać się na konserwację (bo stała klientka, poprzedniego tłukła ponad 20 lat)

jedzczarnekoty

@100mph a jak jest w praktyce z takim wypływem gazu? Bo tak, wszystko się zgadza z tym osiadaniem przy dnie, tylko zastanawiam się na ile to realne zagrożenie ze sprawną instalacją.

Nasz garaż jest akurat na poziomie gruntu, więc raczej "podblokowy". Niemniej, zmieniam miejsce pracy a kojarzę że tam mają podziemny i na co mi jakiś przypau.

100mph

@jedzczarnekoty zalezy czego oczekujesz, blachy w toyotach ruda nie bierze, a z polatana podloga mozna jezdzic xD ja wole latac tanio toyota na lpg i nie przejmowac sie mechanika, a za to co kilka lat poprawic konserwacje bede potwora ujezdzal pewnie kilka lat bo jebaniutki nic mnie w utrzymaniu nie kosztuje, a potem zaleznie od polityki w UE, albo takiego Dustera/Bigstera w LPG albo elektryka

jedzczarnekoty

@100mph kurde może to jest jakaś opcja, starsza Toyotka. W moim Yarisie Verso anno domini 2003 po dzwonie okazało się że i blacha była mocno zgnita pod lakierem. Zrobię research na temat Aurisa, bo widzę że w okolicach 40 tysięcy jest sporo z końcówki produkcji tj. 2017-18. Hybryda LPG mi odpowiada Ale, i 1.4 D4D bym nadal kochał.

100mph

@jedzczarnekoty Ja mam 2016 rok active, wsadziłem chińskie radio i latam przez 4 lata wymieniłem 2 gumy w zawieszeniu za 70zł, reszta typowo eksploatacyjna. Spalanie na LPG od 7 w trasie do 9 w mieście. Konserwacja zrobiona w 2022 roku (w tym roku musze dac na poprawke bo lekki wykwit sie pojawil). Przy oględzinach sprawdzaj tylną belkę i podłogę z tyłu bo tam lubi go ruda żreć.

Btw. w 2021 roku dalem za niego 42k pln xD

100mph

@jedzczarnekoty w praktyce to wyglada tak, ze jak dbasz o auto i instalacje to nie ma co sie przejmowac wyciekami w takim aurisie korek wstydu miesci sie pod wlewem paliwa, a sterownik w popielniczke w desce wiec nie widac z zewnatrz butla miesci sie pod podloga bagaznika, ja wlozylem 42l zeby nie siedziala na styk (gdyby ktos mi w dupe wjechal to jest kilka cm strefy zgniotu xD) wiec wokolo mieszcze klucze, przewody itd, a kolo zapasowe zmiescilem w pionie mocujac do fotela pasazera

100mph

@jedzczarnekoty a jak ogladasz aurisa to rzuc okiem na focusa 1.6 bo tez sie gazuje roznica jest taka, ze w focusie nie ma hydropneumatycznej regulacji luzow zaworowych wiec od czasu do czasu trzeba to korygowac recznie ... nie cierpi na korozje, jest lepiej wyposazony i tanszy

jedzczarnekoty

@100mph no tak, koło zapasowe trzeba ukryć A korek wlewu jest otwierany z wewnątrz, tak? Pytam bo w Ignisie można było bezproblemowo z zewnątrz więc jak klapka odstawała to mogli podglądać.

jedzczarnekoty

@100mph niestety, MY FORDUF NIEROBIO, w jednym z warsztatów zasada Cytryna&Gumiaka obowiązuje

100mph

@jedzczarnekoty tak jest, klapka jest otwierana z kabiny :) jestes w pelni incognito

WysokiTrzmiel

W temacie Dacii mogę napisać kilka słów.


  • Sandero.

W twoim budżecie są autka trzy, cztero letnie. Silnik 1.0tce jest bardzo udany mechanicznie. Zmieniaj olej regularnie, najlepiej co 10 000km, a pojeździ długo. Jest to mała, uturbiona, trzy cylindrowa benzynka, więc pracuje specyficznie. Jazda próbna (minimum 20km) jest obowiązkowa. Patrz tylko na FABRYCZNY gaz. W tej wersji zawory są dostosowane do pracy z lpg. Wersja czysto benzynowa ma "miększe" i po dołożeniu instalacji są jaja. Tam zawory są na szklankach. W wersji lpg praktycznie nigdy się ich nie reguluje.


  • Logan.

To samo co powyżej. Z tym, że jest to sedan i przez to ma większy bagażnik w innym kształcie. Moim zdaniem Sandero jest praktyczniejsze.


  • Lodgy.

Auto jest sporo większe, ale masz możliwość wyboru benzyna wolnossąca lub turbo, albo diesel. Benzynowy 1.6 jest pancerny, choć pali trochę więcej od diesla.


  • Dokker.

Podobnie jak lodgy. Jest krótszy, a wciąż bardzo praktyczny.


  • Duster.

Krótka piłka. Jeśli ma być oszczędnie to 1.0tce z fabrycznym gazem. Ewentualnie wolnossący 1.6. Zaletą Dustera jest prześwit, dzięki któremu możesz wjeżdżać beztrosko wszędzie. Stan nawierzchni nie ma znaczenia, zawieszenie jest bardzo sprężyste.

jedzczarnekoty

@WysokiTrzmiel dziękuję bardzo. Bardzo lubię (chyba) 3 cylindrowe autka, tęsknię za "grzechotnikiem 1.0 VVT-i.

Duster - przydałby się, bo poprzednie auto czyli Ignis był wyżej zawieszony i to było w sumie jedyne czego potrzebowałem z jego uterenowionych właściwości.

Mam też nadzieję sprawdzić Joggera, bo może mieć tyle miejsca po złożeniu/wyjęciu foteli co taty stareńki 307 SW - nie wiem z którego roku, ale auto idealne - jak pakowaliśmy jego rower wszedł w całości na boku.

WysokiTrzmiel

@jedzczarnekoty Jogger jest najlepszym wyborem z tych wszystkich aut. Tyle, że jest poza budżetem 50 000zł. Bagażnik jest przepastny. Silnik jest ten sam co w Sandero. Również z gazem fabrycznym.

A co do rowerów. Od lat korzystam z platformy rowerowej na hak. Nie ma dla mnie nic lepszego. Jest nisko, więc nie trzeba dźwigać. I najważniejsze: rowery mogą być oblepione błotem i nie ma to znaczenia. Środek jest dalej czysty i nie zużywa się przestrzeń w aucie, można się pakować do woli.

tomilidzons

@jedzczarnekoty zobacz sobie Tipo w dizelku

jedzczarnekoty

@tomilidzons a widzisz, nie dopisałem - Tipo jest na liście, ale benzynka 1.4 <2018 którą mechanik bardzo polecał. Muszę je gdzieś obejrzeć, nigdy nie jeździłem Fiatem A dizelek który?

tomilidzons

@jedzczarnekoty Jak dizelek to 1.6. 120km. Są jeszcze 1.3 95km, ale skrzynie mają 5 biegów, a to za mało na autostradowe prędkości. Silnik 1.4 jest świetny, ale koszty spalania są dużo większe niż w przypadku dizla, no chyba że zamontujesz LPG

https://www.autocentrum.pl/spalanie/fiat/tipo/ii/

jedzczarnekoty

@tomilidzons bardzo możliwe że była mowa o LPG. Ale, generalnie to zależy nam na niskim spalaniu, takie 5l benzynki przy 120 na ekspresówce byłoby miłe, jak da się mniej - jeszcze lepiej. "Wyleczyłem się" z diesla, ale w sumie to są jeszcze sprawdzone stare silniki którym 200tys nie straszne.

Onestone

@jedzczarnekoty ja w Kia Rio z 2020 zrobiłem w 2 lata około 70 tys km. Silnik 1.2 zagazowany (salonowe BRC). Przez ten czas 0 awarii i bardzo niskie spalanie gazu.

a78b9d81-1e33-44d4-817f-17a759970eba
3bcc3590-0dc8-4a90-9800-4d12ff0ec3c9
jedzczarnekoty

@Onestone a klekocze Ci ten silnik jak w traktorze?

Onestone

@jedzczarnekoty nic takiego nie zauważyłem. Bardzo cicho pracuje. Przy wymianie oleju jakaś babka stała w kolejce to pytała czy to elektryczne auto, bo w ogóle nie słyszała silnika jak przejeżdżałem obok niej.

odyshon

@Onestone co to za apka?

Onestone

@odyshon fuelio. Próbowałem kilku innych do zapisywania kosztów używania auta i ta mi najbardziej przypadła do gustu. Korzystam już kilka lat.

Onestone

@jedzczarnekoty i pisałeś jeszcze w swojej liście aut o i20 - spalanie wychodzi o 1- 2.5 l gorsze niż w Rio przy tej samej pojemności silnika.

I najważniejsze, ja jeżdżę w nauce jazdy, więc auta używane w nienajlepszy sposób - Kia właśnie przekroczyła 200 tys. przebiegu, z czego 70 na L i dalej bez awarii.


O Hyundai i20 ciężko mi powiedzieć coś z dłuższej perspektywy, bo używam około 2 miesiące i dostałem taki z przebiegiem 370 tys, to nie jeździ za fajnie.

jedzczarnekoty

@Onestone kurde, to mi teraz namieszałeś w głowie. Czemu Rio tak mało pali?

Ale, bardziej to jestem w szoku w kwestii tego silnika - rozrząd i zawory wyeliminowane, a dalej klekocze. Kilku silnikom się przysłuchiwałem, i to samo. Może olej zmienię na jakiś inny, albo nie wiem co.

Mechanik podejrzewa sworzeń tłoka, jest też jeden film na YT jak w tymże 1.2 tak go zdiagnozowali. Mój ma 270tys przebiegu

Onestone

@jedzczarnekoty chyba, że jeszcze nie doszedłem do przebiegu, przy którym to klekotanie zaczyna występować.


O ile ja ma bardzo ekonomiczny styl jazdy, to z kursantami bywa różnie, zazwyczaj zaprzeczenie eko - sporo gazu przy ruszaniu, nieoptymalne zmienianie biegów itp. - typowe dla osób uczących się.

Myślałem, że każdy egzemplarz Rio ma takie niewielkie spalanie.

jedzczarnekoty

@Onestone ale dzięki Twojemu tropowi zapytam o te silniki dwóch znajomych instruktorów - przecież to są osoby które o i20 wiedzą wszystko. Tym oto tropem na liście zakupów mam Picanto/i20, Swifta, Sandero i Aurisa

jedzczarnekoty

@Onestone my kupiliśmy z przebiegiem chyba 240-250, i już klekotało, nawet była "zniżka na zawory" ale może ktoś się chciał pozbyć. Niemniej, auto serwisowane w znanym mi warsztacie i mówili że wszystko gra, więc może po prostu trzeba to olać.

Onestone

Komentarz usunięty

Onestone

@jedzczarnekoty wiem, że teraz w Wordzie będą na swifty zmieniać i ta najnowsza generacja to schodzi w trasie poniżej 4 l. Jeśli starsze też to potrafią to Suzuki powinien być mega oszczędny.

jedzczarnekoty

@Onestone no właśnie też o tym czytałem, ale Swift wydaje mi się strasznie niskim samochodem. Może to tylko wrażenie.

Zaloguj się aby komentować