Nawierzchnia drogowa, która redukuje hałas

Nawierzchnię poroelastyczną, która przyczynia się do redukcji poziomu hałasu toczenia pojazdów nawet o 10 decybeli, opracowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej i Politechniki Białostockiej. Prace sfinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.


Nie w każdym miejscu można ustawić ekrany akustyczne, ale każdy chciałby mieszkać w cichej i spokojnej okolicy. Naukowcy poszukują takiej mieszanki mineralno-asfaltowej do warstwy ścieralnej nawierzchni drogowych, która ograniczyłaby ujemny wpływ transportu na środowisko.


   Hałas od jadących pojazdów decyduje o poziomie hałasu w otoczeniu tras drogowych. Naukowcy, inżynierowie mechanicy i producenci opon pracują nad ich optymalizacją z akustycznego punktu widzenia, a my drogowcy pracujemy nad nawierzchniami – mówi prof. Władysław Gardziejczyk, dyrektor Instytutu Inżynierii Lądowej na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej. [...]


#nauka #politechnikagdanska #politechnikabialostocka #budownictwodrogowe

Forum Akademickie

Komentarze (3)

kitty95

Panie, po co to komu. Destruktu się nasypie i dobrze będzie.


Mieszanki z gumą są już chyba dość długo dostępne.

pan_muj

Niech zgadnę, elastyczna nawierzchnia zwiększa zużycie paliwa, a naukowcy odkryją to w następnej iteracji.

megawonsz9

@pan_muj niech zwiększa, nikt nie będzie tego kładł na DK i ekspresówkach

Zaloguj się aby komentować