Moto Major 350cc

hejto.pl

Moto Major 350, prototyp z 1947r zaprojektowany i wykonany przez Salvatore Maiorca.


Powstał jako niezwykłe ćwiczenie stylistyczne w ośrodku badań aerodynamicznych. Stworzenie tego motocykla było bardzo kosztowne i zostało sfinansowane przez Aeritalia w Turynie, spółkę zależną Fiata, która zaoferowała Salvatore swoje zasoby przemysłowe. Było to drugie podejście włoskiego giganta do budowy motocykla. Pierwszym doświadczeniem Fiata był skuter zaprojektowany w 1938 roku, który okazał się bardzo podobny do prototypu Piaggio z 1945 roku, model Paperino.


Dane techniczne:

Silnik: 4-suwowy, jednocylindrowy, chłodzeny powietrzem

349,3 cm3 (76 x 77 mm)/14 KM @5200

Gaźnik Dell'Orto

Przeniesienie napędu: Suche sprzęgło wielopłytkowe, 4-biegowa skrzynia, wał kardana

Rama: samonośny korpus z blachy stalowej/Elastyczne koła 19-calowe z 24 odkształcalnym zawieszeniem z elementów gumowych


Wymiary i osiągi: 150 kg w stanie gotowym do jazdy (silnik 43 kg), Zbiornik 13 litrów

V-max: 105 kmh (63 mil/h)


#motocykle

Yes_Man userbar
hejto.pl

Komentarze (12)

KierownikW10

@Yes_Man wysokie koszty musiały być właśnie z powodu tego samonośnego nadwozia. Nikt tak nie robi motocykli, bo to bez sensu - lepiej zrobić ramę stalową spawaną oraz owiewki z tworzyw sztucznych. Konstrukcja jest prosta, tania we wdrożeniu, a serwis łatwy dzięki dobremu dostępowi do podzespołów.

Yes_Man

@KierownikW10 druga sprawa to skomplikowany system amortyzacji na kołach

d.vil

@KierownikW10 mimo wszystko, całkiem niezłą wagę udało im się uzyskać.


Z łatwym serwisem współczesnych motórków to raczej bym nie przesadzał. Nierzadko trzeba pół sprzętu z plastików ogołocić i ściągnąć bak, żeby np. wymieć filtr powietrza

KierownikW10

@d.vil no ale powyższym wypadku do prawie każdej naprawy trzeba wyciągnąć zespół napędowy. Względem demontażu baku to jest jednak grubsza sprawa.

d.vil

@KierownikW10 raczej nie, do bieżącej obsługi masz okienka po obydwu stronach. A wymiana tłoka czy innych elementów silnika, ówcześnie też wymaga wyjęcia silnika z ramy.

kitty95

Ciekawe po co taka koncepcja kół, co to miało dać.


@KierownikW10


owiewki z tworzyw sztucznych.


W 1947 najpopularniejszym tworzywem był bakielit i plexiglas. Nie było formowania wtryskowego i tworzyw termoplastycznych. Więc zbyt duzo opcji nie mieli.

WiesiekPaleta

Kurla typowy wloski design jest typowy. Mialem kiedys Vespe z lat 90. Moze i wszystko bylo nad wyrost skomplikowane i drogie w produckji ale przynajmniej czesto sie psulo.

D21h4d

Jak alfa romeo, zachwyca designem odstrasza rozwiązaniami. Jeżdzić bym chciał ale serwisować to bym wrogowi nie zyczył

ramen

@D21h4d Ale takie rzeczy popychają motoryzację do przodu - niezależnie od sukcesu czy porażki - jakieś rozwiązanie zostało wdrożone i zostało sprawdzone sprawdziło się. Masz to samo praktycznie co sezon w F1. Wszystkie bolidy są prototypami i w ramach ustalonych regulacji każdy kombinuje, jak być najszybszym. A po drodze są też całkiem spore wtopy, np. Mercedes z 2022 bez sidepodów (sekcji bocznych woltów powietrza), i co? Sprawdzili, powiedzieli, że to było do bani, przeprosili i wrócili do nich. Nikt nie ma żalu - rozwiązanie przetestowane.

D21h4d

@ramen F1 to inna bajka. W czasach kiedy projektowano ten motocykl nie było żadnych przepisów ograniczających fantazję inżyniera. Ogólnie to zachwycam sie takimi pojazdami i są dla mnie piękne w swej utopijnej wersji. Poprostu grzebiąc przy swoich gratach nie chciałbym regulowac zaworów w tym cudzie techniki. Tylko o to mi chodziło :D.

Co do F1to mam niestety inne zdanie, dla mnie to rozwiązania ktore wprowadzanę są tam dzisiaj przypominają mi prace księgowych z przepisami podatkowymi ( jak tu zapłacić mniejszy podatek) a nie jak rozwinąć firmę lub zwiększyć osiągi.

ramen

@D21h4d To, że nie wiesz, które technologie pochodzą z F1 nie znaczy, że ich nie ma w Twoim życiu, oto niektóre:

aerodynamika i materiały kompozytowe, hamulce ceramiczne, odzyskiwanie energii (KERS i MGUK), półautomatyczna skrzynia biegów, systemy kontroli trakcji (ESP), rozwój wytrzymałości i przyczepności opon (MIcheli i Pirelli), telemetria itp.

To wszystko technologie z F1 przeniesione na rynek cywilnych aut, i chyba ostatnio najważniejszy - rozwój silników zwiększających procentowy udział biopaliw w mieszance. Ta bum! Tssss.....

xniorvox

Praktyczne to to nie jest, ale design to naprawdę coś. Piękna maszyna, taka retrofuturystyczna jak ze starych komiksów z Batmanem. Nawet jak stoi, to zdaje się że pędzi.

Zaloguj się aby komentować