Minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podczas uroczystości w 56. Bazie Lotniczej w Innowrocławiu podpisał trzy umowy, które rozpoczynają procedurę leasingu ośmiu śmigłowców uderzeniowych AH-64D Apache do Polski. Ich dostawa ma mieć miejsce najwcześniej w czerwcu. Leasing AH-64D to rozwiązanie pomostowe, mające zapewnić szkolenie polskich pilotów i mechaników, przed rozpoczęciem dostaw nowocześniejszych śmigłowców w wersji AH-64E.


Trzy umowy podpisane przez ministra obrony narodowej obok leasingu śmigłowców dotyczą zabezpieczenia eksploatacji oraz szkolenia personelu Sił Zbrojnych RP.


Śmigłowce mają zostać dostarczone do pododdziałów 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych, która jest jedynym związkiem taktycznym w Wojsku Polskim, wykorzystującym śmigłowce uderzeniowe.


Osiem śmigłowców AH-64D ma zapewnić ciągłość szkolenia i przygotowywania żołnierzy z 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych do przyjęcia aż 96 śmigłowców w nowszej wersji AH-64E. Polska będzie posiadała drugą co do wielkości ich flotę na świecie.


Wartość trzech umów na leasing ośmiu śmigłowców AH-64D Apache od Stanów Zjednoczonych do Polski to 300 mln dolarów (1,2 mld zł). Jak zdradził Władysław Kosiniak-Kamysz, wszystkie śmigłowce mają zostać przebazowane do Polski do końca roku. Jak stwierdził, realizacja dostawy śmigłowców AH-64D ma mieć miejsce najwcześniej w czerwcu, najpóźniej we wrześniu. Podczas konferencji prasowej minister Kamysz przypomniał, że obecnie w Stanach Zjednoczonych są prowadzone szkolenia pierwszych polskich pilotów i mechaników na śmigłowce Apache.


Leasingowe AH-64D Apache będą w Polsce do momentu wdrożenia do służby nowych AH-64E, których dostawa ma rozpocząć się w 2028 roku i zakończyć cztery lata później. Obecnie Wojsko Polskie posiada ogromną lukę w śmigłowcach uderzeniowych. Na stanie posiadamy poradzieckie Mi-24D/W, których zasoby i tak zostały uszczuplone po przekazaniu około 11 sztuk Ukrainie. Stąd 1. Brygada Lotnictwa Wojsk Lądowych potrzebuje pomostowego rozwiązania jak leasing AH-64D, aby w ogóle utrzymać sprawność działania


Jeśli chodzi zaś o umowę na 96 AH-64E:

Koszt umowy na AH-64E wyniósł aż 10 mld dolarów brutto (przy tamtejszym kursie dolara ok. 48,2 mld PLN brutto), zawierając także uzbrojenie, pakiet logistyczny i szkoleniowy. Był to jeden z największych zakupów Wojska Polskiego w historii. Przy tym zakupie pozyskano także umowy offsetowe, mające zapewnić transfer technologii. Pierwszą podpisano we wrześniu 2023 roku z Lockheed Martin i obejmowała pozyskanie kompetencji serwisu radarów AN/APG-78 Longbow oraz modułów obserwacyjno-celowniczych M-TADS/PNVS. Jej wartość wyniosła 300 mln złotych. Drugą i trzecią podpisano 5 sierpnia 2024 i obejmowały kolejno pozyskania możliwości i kompetencji serwisu i przeglądu niektórych części do śmigłowców m.in. kadłuby w Polsce i kooperacji w zakresie obsługi technicznej silników serii T700/G7. Kosztowały kolejno 400 i 530 mln złotych.


Czym się różnią wersje D od E?

Z zewnątrz pomiędzy śmigłowcami Apache E i D na pierwszy rzut oka widać różnicy, to systemowo są to znacznie inne maszyny pod względem osiągów i awioniki.

Po pierwsze AH-64E może współpracować z bezzałogowcami, zbierając dodatkowe informacje z pola walki. Dodatkowo względem AH-64D posiada mocniejsze silniki T-700-701D, pozwalające m.in. latać szybciej o 32 km\h. AH-64E posiada także zwiększone możliwości komunikacyjne, które obejmują ulepszenia łączności satelitarną

Należy też pamiętać, że sam AH-64E przechodzi liczne modyfikacje. Polska zakupiła najnowocześniejsze śmigłowce w rozwijanej Version 6.5, które posiadają nowe oprogramowanie oparte o standard awioniki ARINC 661, pozwalające na integrację AH-64E z nowymi zdolnościami w następnych latach.


Więcej można poczytać tutaj:

https://geekweek.interia.pl/militaria/news-wiemy-kiedy-smiglowce-apache-przyleca-do-polski-jest-umowa,nId,21064800


#wiadomoscipolska #wojsko #helikoptery #usa

463b8458-8645-4fc8-b954-b12846b0af15

Komentarze (15)

100mph

Tak tak, dalej zbrojmy sie u Amerykanow, co sie moze zlego stac, przeciez nie wylacza nam swoich produktow ...

WysokiTrzmiel

@100mph Nie znam się na sprzęcie wojskowym, więc zapytam.

Czy da się, tak po prostu, wyłączyć śmigłowce bojowe?

100mph

@WysokiTrzmiel tego nie wiem, przypuszam ;) mysle, ze na 100% kazdy na lokalizator i telemetrie, ktora jest wysylana na amerykanski serwer wiec USA zna wszystkie kluczowe informacje o polozeniu jednostek ...

dradrian_zwierachs

@WysokiTrzmiel same śmigłowce mogłyby i latać. sztuka jest w sprzedaży amunicji specjalistycznej, części eksploatacyjnych, wszelkie technologie nawigacyjne i namierzające. Biorac pod uwagę zaawansowanie technologii i bliskiej kooperacji prezydenta USA i Muska ze starlinkami, jest to możliwe. Dlaczego nie wyłączyli śmigłowca talibom? Może wiedzieli, że i tak spadną, niszcząc sprzęt niż opracują wystarczającą kontrolę nad lotem.

WysokiTrzmiel

@100mph @dradrian-zwierachs W takim razie, czy jest jakakolwiek alternatywa dla sprzętu z USA?

100mph

@WysokiTrzmiel oczywiscie, dywersyfikacja dostawcow, najlepiej z offsetem na produkcje sprzetu i amunicji

Iknifeburncat

@WysokiTrzmiel są europejskie technologie. Korea Południowa też ma swoje zabawki.

WysokiTrzmiel

@Iknifeburncat Z europejskich to chyba tylko Francja?

dradrian_zwierachs

@WysokiTrzmiel inwestycje w technologię wojskową. Można ją wykupić i można ją wynaleźć. Można również zrobić zakupy w europie, w sklepie z czołgami i liczyć, że nigdy się nie pokłócimy na tyle, żeby nam nie przestali sprzedawać.

vredo

@WysokiTrzmiel Pewnie się da, tam są takie technikalia co się cywilom nie śnią. Płaszczak zamówił pińcet HIMARSÓW - bez kodów - a Lockheed Martin tyle w rok jak się spręży to wyprodukuje - samych wyrzutni. A radary? Amunicja?

A chuj.


(Moje baaardzo skrótowe przemyślenia)

WysokiTrzmiel

@vredo O cię c**j. Myślałem, że te kilkaset hajmarsów to taka polityczna szopka

damw

@WysokiTrzmiel AgustaWestland - nie śledziłem jak teraz wygląda sprawa własności, kiedyś na 100% UK + Włochy. Obecnie nazywa się to Leonardo i produkuje między inny AW149.

Wiertaliot

Czy da się, tak po prostu, wyłączyć śmigłowce bojowe?


@WysokiTrzmiel backdoory w komputerach, telefonach, drukarkach, ale w śmigłowcach na pewno nie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Iknifeburncat

@WysokiTrzmiel na śmigłowce to chyba tak jak piszesz, a przynajmniej nie słyszałem o innych.

Yossarian

Nie wydaje mie sie żeby było bardzo dużo alternatyw.


Powinniśmy brać to co jest dostępne na rynku od ręki, a za 10 lat będziemy się zastanawiali.

Zaloguj się aby komentować