Magiczny EQualizer oraz baza charakterystyk setek słuchawek

hejto.pl

Cudowne narzędzie dla miłośników grzebania w equalizerze audio.


Ktoś zebrał do kupy pomiary ponad 700 modeli słuchawek. A to daje spore pole do popisu wraz z auto tunem i predefiniowanymi krzywymi.

Oczywiście charakterystyka częstotliwościowa to nie wszystko, każdy sprzęt ma też to swoje "własne" brzmienie. Jednak tymi narzędziami czasami można zdziałać cuda z przeciętnym sprzętem.




Jak to działa?


Odpalamy stronę: https://squig.link/

Szukamy naszych słuchawek, przechodzimy do zakładki EQUALIZER:


Jeśli nie ma naszych słuchawek, nic nie szkodzi!

Znajdziesz je w bazie ponad 700 słuchawek:

https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq/tree/master/results/Rtings/over-ear/Audio-Technica%20ATH-M70x

Wyeksportuj charakterystykę do .csv i zaimportuj w na https://squig.link/


Co dalej?

Wybierasz jedną z krzywych, może być "płaska" lub jedna z gotowych "teoretycznie uznanych",

Tutaj opis kilku krzywych - > https://www.soundguys.com/harman-target-soundguys-preference-curve-validated-125420/


Klikamy AUTO TUNE i wow! Dostajemy gotowy zestaw EQ który możemy zaaplikować. Super!

Można oczywiście każdy EQ pasek klikać samemu, modyfikować efekty autotuna itd.




Ale gdzie to zaaplikować?


Pod windows jest APO Equalizer - > https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Dostępny w wersji GUI oraz tekstowej (ta druga bardziej znośna),


Pod android mamy "Poweramp Equalizer". Ten chyba nawet posiada gotową bezę EQ z strony squiq.


Oba te equalizery działają na poziomie sterownika. Oznacza to że nie ważne czy słuchamy przez przeglądarkę, z youtuba, czy to dźwięki w grach. Wszystko jest zaaplikowane odgórnie. Ponadto apo equalizer pozwala regulować głośność/charakterystykę i co tam zechcecie niezależnie na każdy kanał głośników czy wybrane urządzenie, np. wyjście liniowe, bluetooth, głośniki w monitorze, HDMI itd.


#muzyka #audio #glosniki #sluchawki #ciekawostki

hejto.pl

Komentarze (10)

TRPEnjoyer

By rozumieć frequency responce graph trzeba poświęcić tak z 10-20min. Niewiele, ale jak ktoś dużo słucha muzyki na słuchawkach, to dobra inwestycja.


Można

  1. zrozumieć jak mniej więcej grają słuchawki, co się aktualnie posiada, względem innych i w ten sposób mieć punkt odniesienia zanim się cokolwiek nowego kupi/spróbuje

  2. korekcja pod własne gusta, jak już bardziej rozumiemy co i jak.

Vorlon2

Fajne. REFERENCE TARGETS-to jak rozumiem można sobie wgrać profil INNYCH słuchawek do porównania lub próby do nich podciągnięcia przez kliknięcie AutoEQ. COMPENSATION TARGETS-to 2 propozycje jak najbardziej wypłaszczyć brzmienie. A TESTING TARGETS-to "teoretycznie uznane". Na moich słuchawkach wybrałbym raczej TESTING TARGETS. To się zgadza z tym co słyszę, że góra jest u mnie za "ciemna" i jak kupiłem słuchawki to lekko górę podciągnąłem. APO Equalizer - niestety u mnie robi problemy z oprogramowaniem DAC. Parę miesięcy mi zajęło rozgryzienie czemu od czasu do czasu całkowicie mi się pieprzy dźwięk w losowych momentach (nie pomógł Reddit, ani support producenta). Winny był właśnie APO.

Marchew

@Vorlon2 Ładnie chat podsumował

Vorlon2

@Marchew Ano ładnie. Co ciekawe na miniaturce jest akurat wykres takich słuchawek jak MAM ATH-M50xBT2

Marchew

@Vorlon2 Prawie jak totolotek : )


Dla tych słuchawek spróbuj:

Filter 1: ON PK Fc 40 Hz Gain 2.0 dB Q 1.000

Filter 2: ON PK Fc 70 Hz Gain 1.0 dB Q 1.000

Filter 3: ON PK Fc 120 Hz Gain -2.0 dB Q 1.100

Filter 4: ON PK Fc 170 Hz Gain -0.9 dB Q 3.600

Filter 5: ON PK Fc 290 Hz Gain 5.9 dB Q 1.800

Filter 6: ON PK Fc 2200 Hz Gain -1.0 dB Q 2.000

Filter 7: ON PK Fc 2800 Hz Gain -5.0 dB Q 2.000

Filter 8: ON PK Fc 3700 Hz Gain 6.0 dB Q 5.000

Filter 9: ON PK Fc 4300 Hz Gain -2.0 dB Q 3.000

Filter 10: ON PK Fc 5700 Hz Gain 8.0 dB Q 3.000

Filter 11: ON PK Fc 8400 Hz Gain -4.0 dB Q 4.000

Filter 12: ON PK Fc 15000 Hz Gain 5.0 dB Q 1.000

Vorlon2

Dostroiłem do krzywej WIP, wyeksportowałem wynik do pliku txt. Poprosiłem AI o dokładne wytłumaczenie proponowanych ustawień i napisało tak:


"Oto wyjaśnienie tych ustawień korektora (EQ) dla słuchawek Audio-Technica ATH-M50xBT2:

Celem tych ustawień jest modyfikacja charakterystyki częstotliwościowej słuchawek ATH-M50xBT2, najprawdopodobniej w celu zbliżenia ich brzmienia do bardziej neutralnego profilu (np. zgodnego z krzywą Harmana lub innym standardem referencyjnym) lub skorygowania pewnych cech brzmienia oryginalnego (np. podbicia basu, wycofania środka, ostrości wysokich tonów), które mogły zostać zmierzone. Ustawienia te są bardzo precyzyjne i typowe dla profili korekcji generowanych na podstawie pomiarów akustycznych.

Oto szczegółowe omówienie poszczególnych elementów:

Vorlon2

Preamp: -6.1 dB


Wyjaśnienie: Jest to globalne obniżenie głośności stosowane przed działaniem wszystkich filtrów.


Cel: Zapobieganie przesterowaniu cyfrowemu (clippingowi). Filtry EQ, które podbijają (zwiększają głośność) pewne częstotliwości (tutaj np. Filtr 3, 7, 8), mogą spowodować, że sumaryczny sygnał przekroczy maksymalny dopuszczalny poziom (0 dBFS). Preamp obniża poziom całego sygnału na wejściu EQ, tworząc "zapas" (headroom) dla tych podbić. Wartość -6.1 dB została prawdopodobnie wybrana tak, aby skompensować największe podbicia wprowadzone przez filtry (choć Filtr 3 ma +7.6 dB, więc -6.1 dB może być wartością uśrednioną lub obliczoną w inny sposób, ale cel pozostaje ten sam).


Filtry (od 1 do 9):


Wszystkie filtry są typu PK (Peaking). Oznacza to, że działają jak "dzwon" – podbijają lub tłumią określoną częstotliwość środkową (Fc) oraz częstotliwości wokół niej.


Fc (Frequency): Częstotliwość, na którą filtr ma największy wpływ (w Hercach, Hz).


Gain: Wzmocnienie (wartość dodatnia w dB) lub tłumienie (wartość ujemna w dB) stosowane dla częstotliwości środkowej Fc.


Q (Quality Factor): Współczynnik dobroci, który określa szerokość pasma działania filtra. Wyższe Q oznacza węższy, bardziej "ostry" dzwon (wpływa na mniejszy zakres częstotliwości wokół Fc). Niższe Q oznacza szerszy, łagodniejszy dzwon (wpływa na szerszy zakres częstotliwości).


Filtr 1 (20 Hz, +2.8 dB, Q 2.0): Lekkie podbicie najniższych sub-basów (okolice 20 Hz). Q=2.0 oznacza stosunkowo wąskie działanie, skupione na samym dole pasma, dodając trochę "rumble".


Filtr 2 (110 Hz, -3.2 dB, Q 0.7): Szerokie (niskie Q) tłumienie w obszarze wyższego basu/niższej średnicy. Prawdopodobnie ma na celu redukcję "mulistości" lub nadmiernego "boomu" basowego, który może występować w M50x w tym rejonie.


Filtr 3 (290 Hz, +7.6 dB, Q 1.6): Znaczące podbicie w dolnej części średnicy. Q=1.6 oznacza umiarkowaną szerokość. To duża korekta, prawdopodobnie mająca na celu wypełnienie "dołka" w paśmie przenoszenia słuchawek w tym rejonie, dodając "ciała" i obecności wokalom oraz instrumentom.


Filtr 4 (710 Hz, -1.9 dB, Q 0.7): Delikatne i szerokie (niskie Q) tłumienie w środkowej części pasma średniego. Może służyć wygładzeniu niewielkiego podbicia lub ogólnej korekcie balansu tonalnego w tym obszarze.


Filtr 5 (2200 Hz / 2.2 kHz, +2.3 dB, Q 1.1): Umiarkowane podbicie w górnej średnicy / dolnych wysokich tonach. Ten zakres często wpływa na klarowność, "obecność" wokali i "atak" instrumentów (np. werbla).


Filtr 6 (2800 Hz / 2.8 kHz, -3.2 dB, Q 2.0): Stosunkowo wąskie (Q=2.0) tłumienie w górnej średnicy. Ten obszar (2-4 kHz) bywa męczący lub "krzykliwy" w niektórych słuchawkach, więc ten filtr prawdopodobnie łagodzi jakiś szczyt w paśmie przenoszenia M50xBT2.


Filtr 7 (3600 Hz / 3.6 kHz, +3.8 dB, Q 2.0): Dość wąskie (Q=2.0) podbicie, również w górnej średnicy/dolnej części wysokich tonów. Kontynuuje kształtowanie tego pasma (razem z Filtrem 5 i 6), prawdopodobnie dodając klarowności i detali bez wprowadzania ostrości.


Filtr 8 (5900 Hz / 5.9 kHz, +6.0 dB, Q 2.0): Znaczące podbicie w średnich wysokich tonach. Stosunkowo wąskie (Q=2.0). Ten rejon odpowiada za postrzeganie detali, "powietrza", blasku talerzy perkusyjnych. Prawdopodobnie koryguje spadek w paśmie przenoszenia słuchawek.


Filtr 9 (10000 Hz / 10 kHz, -8.6 dB, Q 0.8): Bardzo duże i szerokie (niskie Q) tłumienie w górnych wysokich tonach. To największa korekta tłumiąca. Prawdopodobnie ma na celu zredukowanie nadmiernej jasności, ostrości, sybilantów (syczących głosek) lub piku w tym rejonie, który może być obecny w M50xBT2, czyniąc dźwięk gładszym i mniej męczącym.


Podsumowanie Ogólnego Efektu:


Te ustawienia EQ mają na celu przekształcenie brzmienia słuchawek ATH-M50xBT2 z ich fabrycznego profilu (często charakteryzującego się podbitym basem i wysokimi tonami, z nieco wycofanym środkiem) w kierunku bardziej zbalansowanego i neutralnego dźwięku. Kluczowe zmiany to:


Redukcja "boomboxowego" basu (110 Hz).


Wypełnienie ważnego pasma dolnej średnicy (290 Hz).


Precyzyjne kształtowanie pasma obecności i klarowności (2-6 kHz).


Znaczące złagodzenie potencjalnie ostrej lub zbyt jasnej góry pasma (10 kHz).


Użycie tych ustawień powinno skutkować dźwiękiem, który jest potencjalnie bardziej naturalny, mniej męczący przy dłuższym słuchaniu i lepiej oddający oryginalne zamierzenia nagrania, zgodnie z celem (np. krzywą Harmana), do którego zostały stworzone.

Vorlon2

i Jeszcze co to parametr Q: Parametr Q w filtrach korektora (EQ), znany również jako współczynnik dobroci (Quality Factor), określa szerokość pasma częstotliwości, na które dany filtr będzie miał wpływ. Mówiąc prościej, Q kontroluje, jak "ostry" lub "łagodny" jest efekt filtra wokół jego częstotliwości środkowej (Fc).

Oto jak to działa:


  1. Niskie Q (np. poniżej 1.0, często w okolicach 0.7):

  • Szerokie pasmo: Filtr wpływa na szeroki zakres częstotliwości wokół częstotliwości środkowej (Fc).

  • Łagodny kształt: Krzywa filtra jest łagodna, przypomina szerokie wzgórze (przy podbiciu) lub szeroką dolinę (przy tłumieniu).

  • Zastosowanie: Używane do ogólnej korekty tonalnej, np. lekkiego ocieplenia dźwięku przez podbicie szerokiego zakresu niskich tonów, lub redukcji ogólnej "ostrości" przez szerokie tłumienie wysokich tonów. Działa bardziej "muzykalnie", mniej precyzyjnie.

  • Przykład z listy: Filtr 2 (Q=0.7), Filtr 4 (Q=0.7), Filtr 9 (Q=0.8) - działają na szerokie pasma.


  1. Wysokie Q (np. powyżej 1.5 - 2.0, może sięgać znacznie wyżej):

  • Wąskie pasmo: Filtr wpływa na bardzo wąski zakres częstotliwości skupiony wokół Fc.

  • Ostry kształt: Krzywa filtra jest ostra, przypomina szczyt iglicy (przy podbiciu) lub głęboki, wąski wąwóz (przy tłumieniu).

  • Zastosowanie: Używane do precyzyjnej, "chirurgicznej" korekty. Idealne do:

  • Usuwania konkretnej, problematycznej częstotliwości (np. rezonansu pomieszczenia, sprzężenia zwrotnego, denerwującego "dzwonienia" instrumentu).

  • Bardzo precyzyjnego podbicia wąskiego zakresu, aby uwypuklić konkretny element dźwięku bez wpływu na sąsiednie częstotliwości.

  • Przykład z listy: Filtr 1 (Q=2.0), Filtr 6 (Q=2.0), Filtr 7 (Q=2.0), Filtr 8 (Q=2.0) - działają bardziej precyzyjnie, na węższe pasma.


  1. Średnie Q (np. w okolicach 1.0 - 1.5):

  • Stanowi kompromis między szerokim kształtowaniem tonalnym a precyzyjną korektą.

  • Przykład z listy: Filtr 3 (Q=1.6), Filtr 5 (Q=1.1) - umiarkowana szerokość działania.


Podsumowując:


  • Q decyduje o "precyzji" filtra.

  • Niskie Q = Szeroko, łagodnie (wpływa na wiele częstotliwości wokół Fc).

  • Wysokie Q = Wąsko, ostro (wpływa głównie na częstotliwości bardzo bliskie Fc).


W kontekście podanych ustawień dla ATH-M50xBT2, różne wartości Q zostały użyte celowo: niskie Q do ogólnego kształtowania (np. szerokie tłumienie basu lub góry), a wyższe Q do bardziej precyzyjnego korygowania konkretnych pików lub dołków w paśmie przenoszenia słuchawek.

Time_Machine

@Marchew zatrzymałem się na "wybierasz jedną z krzywych".

Gdzie to wybieram?

Marchew

@Time_Machine Jak w obrazku poniżej.

Po dłuższych testach stwierdzam że gotowe "krzywe" nie są tym co mi najbardziej pasuje. One zbyt mocno ucinają górę.

8b7dc506-316e-4a70-af36-2b9c0164b4b0

Zaloguj się aby komentować