Preamp: -6.1 dB
Wyjaśnienie: Jest to globalne obniżenie głośności stosowane przed działaniem wszystkich filtrów.
Cel: Zapobieganie przesterowaniu cyfrowemu (clippingowi). Filtry EQ, które podbijają (zwiększają głośność) pewne częstotliwości (tutaj np. Filtr 3, 7, 8), mogą spowodować, że sumaryczny sygnał przekroczy maksymalny dopuszczalny poziom (0 dBFS). Preamp obniża poziom całego sygnału na wejściu EQ, tworząc "zapas" (headroom) dla tych podbić. Wartość -6.1 dB została prawdopodobnie wybrana tak, aby skompensować największe podbicia wprowadzone przez filtry (choć Filtr 3 ma +7.6 dB, więc -6.1 dB może być wartością uśrednioną lub obliczoną w inny sposób, ale cel pozostaje ten sam).
Filtry (od 1 do 9):
Wszystkie filtry są typu PK (Peaking). Oznacza to, że działają jak "dzwon" – podbijają lub tłumią określoną częstotliwość środkową (Fc) oraz częstotliwości wokół niej.
Fc (Frequency): Częstotliwość, na którą filtr ma największy wpływ (w Hercach, Hz).
Gain: Wzmocnienie (wartość dodatnia w dB) lub tłumienie (wartość ujemna w dB) stosowane dla częstotliwości środkowej Fc.
Q (Quality Factor): Współczynnik dobroci, który określa szerokość pasma działania filtra. Wyższe Q oznacza węższy, bardziej "ostry" dzwon (wpływa na mniejszy zakres częstotliwości wokół Fc). Niższe Q oznacza szerszy, łagodniejszy dzwon (wpływa na szerszy zakres częstotliwości).
Filtr 1 (20 Hz, +2.8 dB, Q 2.0): Lekkie podbicie najniższych sub-basów (okolice 20 Hz). Q=2.0 oznacza stosunkowo wąskie działanie, skupione na samym dole pasma, dodając trochę "rumble".
Filtr 2 (110 Hz, -3.2 dB, Q 0.7): Szerokie (niskie Q) tłumienie w obszarze wyższego basu/niższej średnicy. Prawdopodobnie ma na celu redukcję "mulistości" lub nadmiernego "boomu" basowego, który może występować w M50x w tym rejonie.
Filtr 3 (290 Hz, +7.6 dB, Q 1.6): Znaczące podbicie w dolnej części średnicy. Q=1.6 oznacza umiarkowaną szerokość. To duża korekta, prawdopodobnie mająca na celu wypełnienie "dołka" w paśmie przenoszenia słuchawek w tym rejonie, dodając "ciała" i obecności wokalom oraz instrumentom.
Filtr 4 (710 Hz, -1.9 dB, Q 0.7): Delikatne i szerokie (niskie Q) tłumienie w środkowej części pasma średniego. Może służyć wygładzeniu niewielkiego podbicia lub ogólnej korekcie balansu tonalnego w tym obszarze.
Filtr 5 (2200 Hz / 2.2 kHz, +2.3 dB, Q 1.1): Umiarkowane podbicie w górnej średnicy / dolnych wysokich tonach. Ten zakres często wpływa na klarowność, "obecność" wokali i "atak" instrumentów (np. werbla).
Filtr 6 (2800 Hz / 2.8 kHz, -3.2 dB, Q 2.0): Stosunkowo wąskie (Q=2.0) tłumienie w górnej średnicy. Ten obszar (2-4 kHz) bywa męczący lub "krzykliwy" w niektórych słuchawkach, więc ten filtr prawdopodobnie łagodzi jakiś szczyt w paśmie przenoszenia M50xBT2.
Filtr 7 (3600 Hz / 3.6 kHz, +3.8 dB, Q 2.0): Dość wąskie (Q=2.0) podbicie, również w górnej średnicy/dolnej części wysokich tonów. Kontynuuje kształtowanie tego pasma (razem z Filtrem 5 i 6), prawdopodobnie dodając klarowności i detali bez wprowadzania ostrości.
Filtr 8 (5900 Hz / 5.9 kHz, +6.0 dB, Q 2.0): Znaczące podbicie w średnich wysokich tonach. Stosunkowo wąskie (Q=2.0). Ten rejon odpowiada za postrzeganie detali, "powietrza", blasku talerzy perkusyjnych. Prawdopodobnie koryguje spadek w paśmie przenoszenia słuchawek.
Filtr 9 (10000 Hz / 10 kHz, -8.6 dB, Q 0.8): Bardzo duże i szerokie (niskie Q) tłumienie w górnych wysokich tonach. To największa korekta tłumiąca. Prawdopodobnie ma na celu zredukowanie nadmiernej jasności, ostrości, sybilantów (syczących głosek) lub piku w tym rejonie, który może być obecny w M50xBT2, czyniąc dźwięk gładszym i mniej męczącym.
Podsumowanie Ogólnego Efektu:
Te ustawienia EQ mają na celu przekształcenie brzmienia słuchawek ATH-M50xBT2 z ich fabrycznego profilu (często charakteryzującego się podbitym basem i wysokimi tonami, z nieco wycofanym środkiem) w kierunku bardziej zbalansowanego i neutralnego dźwięku. Kluczowe zmiany to:
Redukcja "boomboxowego" basu (110 Hz).
Wypełnienie ważnego pasma dolnej średnicy (290 Hz).
Precyzyjne kształtowanie pasma obecności i klarowności (2-6 kHz).
Znaczące złagodzenie potencjalnie ostrej lub zbyt jasnej góry pasma (10 kHz).
Użycie tych ustawień powinno skutkować dźwiękiem, który jest potencjalnie bardziej naturalny, mniej męczący przy dłuższym słuchaniu i lepiej oddający oryginalne zamierzenia nagrania, zgodnie z celem (np. krzywą Harmana), do którego zostały stworzone.