Kategoria B do 5 ton DMC - propozycja dla strażaków oraz ratowników medycznych

Ograniczenie prawa jazdy kategorii B do 3,5 tony, wprowadzone już w latach 60-tych ubiegłego wieku, coraz bardziej odbiega od dzisiejszych realiów. Dotyka to także służb państwowych, w tym przede wszystkim strażaków oraz ratowników medycznych. Dlatego Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski (SGIPW) właśnie zgłosiło się do rządu z apelem o zmianę przepisów.


#wiadomoscipolska #pogotowie #strazpozarna #motoryzacja #ciezarowki

40ton

Komentarze (17)

bori

@cebulaZrosolu Kiedyś czytałem artykuł, że te 3,5 tony to trochę wartość z przypadku. W latach 60., gdy wprowadzano podział na kategorie, przeanalizowano istniejące pojazdy i na podstawie arbitralnych decyzji przyjęto które z nich są jeszcze "osobowe" a które już "ciężarowe". No i tak ustalono że decyzja przebiega w okolicach 3,5 tony

Stashqo

@bori jak by nie patrzeć osobówki ważyły wtedy po kilkaset kilogramów, 3,5t to było już sporo, bez wspomagaczy jazdy, dobrych hamulców potrzeba było specjalnego szkolenia i dodatkowych uprawnień. Dzisiaj byle suv ma mocniejsze hamulce niż ciężarówka 60lat temu.

Może warto by ten limit wagowy przesunąć i dostosować do dzisiejszych czasów. Z drugiej strony obawiam się, że wtedy na naszych drogach pojawiłoby się wiele, absurdalnie głupich i ciężkich modeli aut.

Yes_Man

@bori takim dokładnie to było tak: Warszawa waży 2,5 tony i może zabrać tonę ładunku więc robimy 3,5T

artu3131

Jeżeli strażak czy ratownik chce kierować ciężarówką to niech zrobi sobie prawo jazdy jak każdy.

Jaki to jest problem?

Dlaczego robić jakieś dziwne wyjątki?

Co to w ogóle za absurd?

cebulaZrosolu

@artu3131 ale co to za dziwne wyjątki?

5t to żadna ciężarówka, zwykły bus tyle waży jak mu trochę więcej załadujesz

GitHub

@artu3131 1. Problem taki że takie prawo jazdy sporo kosztuje. Nawet głupia kategoria A to teraz okolice 4k za sam kurs 2. Bo jak mamy busa straży pożarnej którego doładujemy sprzętem to bez problemu przekroczy on 3.5t DMC. Takie Volvo XC90 dobijało masą własną do 2t. 3. Co?

cebulaZrosolu

@GitHub samo C to 4,5 kafla, badania 300zl, psychotesty 350zl, zdjęcie do prawka 40 to już mamy prawie 5200zl. Nie wiem jeszcze jak kwestia kwalifikacji, jeżeli musieliby mieć to kwalifikacja wstępna przyspieszona to dodatkowe 3,5 kafla więc mamy 8700zl dodaj egzamin taki sraki owaki i masz 9 tysięcy za samo "pełne" C


No ale przecież każdy se może zrobić co to za filozofia... Przynajmniej wg kolegi @artu3131

artu3131

@cebulaZrosolu Powiedz to policjantowi jak Ciebie zatrzyma takim „zwykłym busem” , że to przecież nie ciężarówka.

„Za jazdę ciężarówką bez prawa jazdy grozi grzywna o minimalnej kwocie 1500 zł (zgodnie z art. 94 Kodeksu wykroczeń), ale może wynieść nawet 30 000 zł, a także sądowy zakaz prowadzenia pojazdów. Sąd może też orzec karę ograniczenia wolności. „

cebulaZrosolu

@artu3131 no ale co to ma do ratowników medycznych?

artu3131

@cebulaZrosolu Przecież napisałem to z „przekąsem.”

Bardzo ładnie to wytłumaczyłeś.

Najpierw państwo stawia wymagania i horendalne opłaty, które ponosi zwykły obywatel.Później co 5 lat kurs, badania psychologiczne, lekarz no i opluty.Oczywiście w imię „bezpieczeństwa na drogach

Późnię to sam państwo płacze jakie to są wymagania i koszta, żeby kierować pojazdem od 3,5 t w górę i dla siebie chce wyjątku.

Czy Ty naprawdę nie widzisz w tym absurdu!?

artu3131

@cebulaZrosolu To już musisz OPA zapytać.Ratownicy medyczni nie mają tu nic do rzeczy.No chyba, że chce zostać kierowcą karetki ważącej więcej niż 3,5 t.

cebulaZrosolu

@artu3131 nie nie widzę absurdu w tym by pewnej grupie zawodowej która jest dobrze wyszkolona w jeździe samochodem, umożliwić jeżdżenie autem o trochę większym dmc niż 3,5t. Zwłaszcza, że nawet w artykule masz napisane, że u nas legalnie możesz jeździć autem do 4,250 o ile jest to elektryk

artu3131

@GitHub

„Problem taki że takie prawo jazdy sporo kosztuje. Nawet głupia kategoria„


Powiedz to zwykłemu szaremu Kowalskiemu czy Nowakowi, który chce zdobyć kategorię „C”.

Dlaczego państwo każe Tobie płacić grube pieniądze, przechodzić egzaminy, które trzeba powtarzać co 5 lat i znowu płacić, a dla siebie chce wyjątków.

artu3131

@GitHub Rolnik jak na busa i naładuje ziemniaków też bez problemu przekroczy 3,5 t, kurier jak doładuje paczek też,………………..

To dlaczego państwo chce swoje przepisy obejść dla swojej korzyści a rolnik, kurier, ….. ma płacić grubą kasę, badać się u psychologa, lekarza i przechodzić egzaminy?

GitHub

@artu3131 już chyba wiem o co ci chodzi i w czym leży rzecz. Absurdem dla ciebie jest że proponowane przepisy mają dotyczyć tylko wąskiej grupy zawodowej? Tutaj się zgadzam. To troche niesprawiedliwe.

Z drugiej strony takie ruchy mogą doprowadzic do zmian dla wszystkich, więc może to i nie takie głupie ;)

artu3131

Wytłumaczyłem dlaczego mam takie, a nie inne zdanie chyba dosyć dokładnie i na tym kończę i pozdrawiam.¯\_(ツ)_/¯

Zaloguj się aby komentować