2/2
3. Procedury odzyskiwania numeru i dostęp przez internet Wiele współczesnych samoobsługowych mechanizmów odzyskiwania profilu eSIM wykorzystuje istniejące kanały uwierzytelnienia klienta (konto klienta online, mechanizmy MFA — wieloskładnikowe uwierzytelnianie, weryfikacja dokumentów) i jest dostępnych bez wizyty w salonie, o ile dostawca usług posiada skuteczne procedury weryfikacji tożsamości klienta. Jednocześnie pełne zautomatyzowanie procesu wyłącznie na podstawie posiadania QR + PIN może stwarzać ryzyko, jeśli nie towarzyszą temu dodatkowe mechanizmy ochronne i może stanowić naruszenie przepisów art. 297 ustawy Prawo komunikacji elektronicznej, których celem jest przeciwdziałanie zjawisku SIM swappingu. Dlatego dostawcy usług często łączą dostęp przez internet z dodatkowymi krokami weryfikacyjnymi. Również producenci urządzeń końcowych przewidują mechanizmy wpisania kodu autoryzacyjnego, jeżeli operator tego wymaga w procesie aktywacji. 4. Konkluzja Mając na uwadze powyższe, uznajemy, że: techniczne i organizacyjne rozwiązania obecnie stosowane przez dostawców usług, w tym stosowanie ograniczeń ważności QR/PIN oraz budowanie kanałów samoobosługowych z mechanizmami weryfikacji, wydają się zgodne z normami międzynarodowymi (Rekomendacja ITU), regułami bezpieczeństwa oraz istniejącymi standardami branżowymi (GSMA, 3GPP). funkcjonalnie własność i odpowiedzialność za profil SIM/eSIM w sensie świadczenia usługi spoczywa na dostawcy usług telekomunikacyjnych- to dostawca usług decyduje o sposobie i warunkach wydawania profili, w granicach obowiązującego prawa komunikacji elektronicznej oraz zasad ochrony konsumenta. biorąc pod uwagę obecne standardy i mechanizmy zabezpieczeń, a także różnorodność modeli biznesowych dostawców usług, na chwilę obecną nie planujemy wprowadzenia odrębnej, szczegółowej regulacji ustawowej narzucającej jednolite minimalne okresy ważności kodów QR lub kodów autoryzacyjnych/PIN. Zamiast tego rekomendujemy rozwiązania o charakterze technicznoorganizacyjnym i nadzorczo-informacyjnym, tj.: o jasne obowiązki informacyjne dostawców usług wobec klientów (transparentność dotycząca okresów ważności i procedur odzyskiwania), o promowanie dobrych praktyk bezpieczeństwa w ramach współpracy z organami branżowymi (GSMA/3GPP) oraz o monitorowanie rynku pod kątem ewentualnych incydentów, które uzasadniałyby interwencję regulacyjną. Dziękujemy za zgłoszenie i inicjatywę. Jesteśmy otwarci na dalszą merytoryczną dyskusję. W szczególności zapraszamy do przekazywania konkretnych obserwacji dotyczących przypadków, gdy brak przejrzystości procedur dostawca usług spowodował realne trudności dla użytkowników. Współpraca z dostawcami usług telekomunikacyjnych, operatorami telekomunikacyjnymi, organizacjami branżowymi oraz organami nadzoru pozwoli na dalsze monitorowanie i, w razie potrzeby, wypracowanie odpowiednich rekomendacji lub środków zaradczych. Wyrażam nadzieję, że przedstawione informacje i argumenty znajdą Pana uznanie.