Furgon, Stal 158 SA-1 – polski samochód elektryczny opracowany i produkowany przez Hutę Stalowa Wola od 1959.


Prace projektowe rozpoczęto w 1956. W 1959, na XXVI Targach Poznańskich, został zaprezentowany prototyp i w tym samym roku uruchomiono produkcję seryjną furgonu, na bazie produkowanych w Hucie Stalowa Wola, platformowych wózków elektrycznych. Pojazd mógł zabrać dwie osoby i 800 kg ładunku. Prędkość maksymalna z obciążeniem wynosiła 25 km/h, a zasięg 80 km.


Samochód posiadał metalową, dwuosobową kabinę, która charakteryzowała się zamkniętą konstrukcją. Zastosowano w niej dwa oddzielne fotele, które posiadały amortyzację w postaci pętli gumowych. Z wyglądu samochód przypominał ówczesnego Stara 20. Z tyłu zamontowano skrzynię ładunkową o wymiarach 2340×1500 mm.


Konstrukcja miała wymiary; 3,9 metra długości, 1,65 metra szerokości, oraz 2,1 metra wysokości, a waga samochodu „na pusto” wynosiła 2036 kg.


Regulacja prędkości jazdy odbywała się w sposób płynny za pomocą rozrusznika (rezystora regulowanego).


Według dostępnych danych model Stal 158 SA-1 wyprodukowano w około 150 egzemplarzach.


W 1959 kosztował 75 tys. zł.

Źródło tekstu: Wikipedia

#samochody #motoryzacja #ciekawostki

4ab340e3-f075-4bae-98b1-ca4176c34f27
Yes_Man userbar

Komentarze (12)

myoniwy

@Yes_Man Masa i ładowność jak pierwszy lepszy SUV

ipoqi

Pierwsze słyszę o takiej konstrukcji. Ciekawe czy coś się uchowało. Muszę sprawdzić.

ColonelWalterKurtz

To taki obudowany melex w sumie

American_Psycho

Ładowanie trwało dwa dni od 0-100% ?

American_Psycho

20KWh i moc maksymalna 10KM.

maks_kow

Realny zasięg to ok 50-60km i to przy ekonomicznej jezdzie. Przy duzym obciazeniu 4-10km. No i czas ladowania akumulatorow 8-9h.

cff57397-69f4-4d96-b0de-da2186081daf
American_Psycho

@maks_kow Taki pojazd nie ma sensu, akumulatory ołowiowe mają niską sprawność, im więcej prądu pobierasz tym mniejszą pojemność mają, rozruch oporowy czyli czyste straty, silnik komutatory też ma względnie niską sprawność. No i zimą to w ogóle lepiej z garażu nie wyjeżdżać a jak był nie garażowany to lepiej zapomnieć o jego istnieniu na czas zimy xD

maks_kow

@American_Psycho Jak na pozne lata 50 to uwazam ze i tak niezle im wyszlo. Zaryzykuje ze ten projekt mialby wieksze szanse na rozwoj i byl duzo lepszy niż Syrena.

Zreszta Stal 158 z wątku, wypuszczono tez w wersji spalinowej - z silnikiem syreny własnie. Na szczescie ktos sie opamietal i poprzestano na 2 prototypach.


Na zdjeciu A32E zbudowany pod koniec lat 60. Zasieg mial mizerny, bo oparty byl zasadniczo na tych samych zlaozeniach co Stal 158, ale prezentuje sie naprawde dobrze

f3ef03eb-62e7-45d2-92a1-3b639bc9f6d7
SonyKrokiet

@maks_kow ten FSC A32E który wrzuciłeś to swoją drogą jeden z prototypów z rodziny FSC/ZDS A30/A40 z przełomu lat 60. i 70. Miała zastąpić produkowane w FSC czy ZSD Żuki i Nysy, ale ostatecznie dały podwaliny pod znanego FS(C) Lublina XD

3350b90f-e470-4bdc-901d-bc96f7d8cce6
0bc4c62f-c2fb-4be6-934f-646a5c0a4459
maks_kow

@SonyKrokiet szukalem tych zdjec. Masz racje i byly to naprawde udane prototypy. No ale mialo byc pieknie a wyszlo jak zwykle.

SonyKrokiet

@Yes_Man zanim powstał Stal 158 to stworzono prototypy Stal 300 - miały silnik spalinowy i "bazowały" na Mikrusie, chociaż główne założenia to Citroen 2CV AK 250 ( ͡° ͜ʖ ͡°)

ac52db39-4b84-4c79-992b-6e4fa1287f10
6e934b2a-2464-44e8-b710-4e729ad2a5a3
Yes_Man

@SonyKrokiet kolejna ciekawostka

Zaloguj się aby komentować