FTC nakłada na Avast karę w wysokości 16,5 mln USD w związku z zarzutami sprzedaży danych przeglądania użytkowników.

FTC nakłada na Avast karę w wysokości 16,5 mln USD w związku z zarzutami sprzedaży danych przeglądania użytkowników.

Federal Trade Commission
Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) zażądała od firmy Avast zaprzestania sprzedaży danych dotyczących przeglądanych przez użytkowników stron oraz zapłaty 16,5 miliona dolarów kary.

W skardze FTC twierdzi, że Avast Limited z siedzibą w Wielkiej Brytanii, za pośrednictwem swojej czeskiej spółki zależnej, nieuczciwie gromadził informacje o przeglądaniu stron internetowych przez konsumentów. 

Za pośrednictwem rozszerzeń przeglądarki i oprogramowania antywirusowego firmy, przechowywał je przez czas nieokreślony i sprzedawał bez odpowiedniego powiadomienia i zgody konsumenta. 

FTC twierdzi ponadto, że Avast wprowadzał użytkowników w błąd, twierdząc, że ich oprogramowanie chroni prywatność konsumentów poprzez zapobieganie śledzeniu przez osoby trzecie, nie ujawniając w sposób jasny, że samemu sprzedawał szczegółowe, mogące służyć do identyfikacji, dane przeglądania użytkowników.

Według FTC, Avast sprzedał te informacje ponad 100 podmiotom zewnętrznym za pośrednictwem swojej spółki zależnej, Jumpshot". Zgodnie ze skargą, od 2014 do 2020 roku Jumpshot sprzedawał informacje o przeglądaniu (które Avast zebrał od konsumentów) różnym klientom, w tym firmom reklamowym, marketingowym i analitycznym oraz brokerom danych.

Firma Avast twierdziła, że użyła specjalnego algorytmu do usunięcia informacji identyfikujących przed przekazaniem danych swoim klientom, jednak w opinii FTC, nie udało się w wystarczającym stopniu zanonimizować informacji przeglądanych przez konsumentów.

W rzeczywistości niektóre z produktów Jumpshot zostały zaprojektowane tak, aby umożliwić klientom śledzenie określonych użytkowników. Dane zawierały unikalne identyfikatory dla każdej przeglądarki internetowej oraz kombinację informacji o każdej odwiedzanej stronie internetowej, znacznikach czasu, typie urządzenia i przeglądarki, a także mieście, stanie i kraju użytkownika. 

Avast został zobowiązany do zaprzestania sprzedaży danych dotyczących aktywności użytkowników do celów reklamowych bez ich wyraźnej zgody . Otrzymał również nakaz usunięcia pozyskanych danych (oraz poinformowania użytkowników o tym, jakie dane zostały sprzedane).

#technologia #wiadomosciswiat

Komentarze (3)

Marchew

16 mln? Wrzucą w koszta, i tak wyjdą na plus.

KLH2

@Marchew Jest to punkt wyjścia do składania pozwów cywilnych

zuchtomek

@doki16 Žodyn by siê nie spodziewōł ¯\_(ツ)_/¯

Zaloguj się aby komentować