Finlandia: chiński statek celowo uszkodził bałtycki gazociąg. "Wszystko na to wskazuje"

Finlandia: chiński statek celowo uszkodził bałtycki gazociąg. "Wszystko na to wskazuje"

Onet Wiadomości
Trudno uwierzyć, że sabotaż podmorskiego gazociągu był przypadkowy lub że doszło do niego bez wiedzy Pekinu, powiedział w rozmowie z POLITICO fiński minister ds. europejskich Anders Adlercreutz. — Nie jestem kapitanem żeglugi wielkiej. Ale sądzę, że zauważyłbyś, że ciągniesz za sobą kotwicę przez setki kilometrów. Myślę, że wszystko wskazuje na to, że było to zamierzone. Ale oczywiście jak dotąd nikt się do tego nie przyznał — dodał minister.

#finlandia #chiny #morzebaltyckie #wiadomosciswiat
Nota moderatora @bojowonastawionaowca : dla uściślenia, rurociąg między Estonią i Finlandią został uszkodzony 7 lub 8 października

Komentarze (18)

smierdakow

Trzeba się pozbyć Finlandii z NATO bo będą kłopoty

DiscoKhan

@GucciSlav proste, statki pod chińską banderą nie powinny być wpuszczane do Bałtyku do czasu ustalenia szczegółów i dopóki rząd Chin nie zapłaci rekompensaty za poniesione starty.


Za mocno sobie pozwalają. Niech się Holendrzy z nimi użerają i lepiej dopłacić za przeładowanie.

matips

@DiscoKhan problem jest taki, że bandera huja znaczy. Banderę można po prost kupić - istnieje nawet coś takiego jak "tana bandera"- np. Panama wydaje swoją banderę każdemu kto jej chce. Jest to popularne, bo armatorowi lepiej zarejestrować statek w kraju który ma minimum formalności, niskie podatki, liberalne prawo pracy i brak BHP.


Jeśli obłożysz sankcjami żeglugę jakiegoś kraju, to armatorzy mogą sobie zmienić kraj rejestracji i jolooooo. Jeśli zaś obłożysz nimi "tanie bandery" to walniesz również w swoje firmy albo firmy naszych sojuszników.

DiscoKhan

@matips znaczy tylko niewiele. Za banderę innych rejonów trzeba zapłacić, mały ale jednak cios który nieznacznie będzie odczuwalny. Zaś bandery bantustanów... Ciekawe czy bantustan będzie taki ochoczy do wypożyczenia swojej chorągiewki jeżeli będzie istniało realne ryzyko, że ich statki dostaną zakaz na niektóre porty. Inni przecież przerzucą się na bandery innego kraju przez to, mniej hajsu dla bantustanu.


Jest jak jest ale powinno się dostępne narzędzia dyplomatyczne wykorzystywać IMHO.

sebie_juki

@DiscoKhan wśród tanich bander są też Liberia, ale tez członkowie UE: Grecja i Cypr. Jak wyobrażasz sobie nie wpuszczania greckiego statku?

DiscoKhan

@sebie_juki wewnątrz UE nie ma opcji żeby Grecy nie płacili rekompensat za takie rzeczy.


Także pytanie czy Greków byłoby stać na taką zabawę i czy rozdawanie chorągiewek im się rzeczywistoście opłaca.

sebie_juki

@DiscoKhan aha, czyli jak np uprowadzony polski tir wjechał kilka lat temu w jarmarb świąteczny w Niemczech, to Twoim zdaniem "nie ma opcji, żeby Polacy nie płacili rekompensat za takie rzeczy"?

To nie tak działa, odpowiada armator a nie państwo armatora.

DiscoKhan

@sebie_juki co ty mi tutaj o tirach gadasz. Prawo morskie to zupełnie co innego, robi się bardzo szczegółowe śledztwa w międzynarodowej komisji. Na ostateczne rezultaty to się lata czeka.


To tak działa jak dyplomacja danego kraju chce żeby działało.


Wpływy chińskie po prostu trzeba twardo zwalczać, bo będziesz mieć takie "wypadki" miał regularnie.


Nie rozumiem czemu taki z ciebie sinofil.


Po prostu kibicuję żeby Finowie twardo do tematu podeszli i akurat przy tej nacji to jest możliwe.


Bandery nie istnieją tylko dla ozdoby jak to próbujesz tutaj sugerować. Można podejmować realne działania a nie być taki zaciekłym pasywistą.

sebie_juki

> sinofil

@DiscoKhan no żeś trafił jak ch.. w płot. Gdzie wyraziłem cień sympatii dla Chin?

Podważam realność zablokowania statkom z banderą kraju członkowskiego UE do morza, które póki co nawet nie ma statusu wewnętrznego morza UE (co nie nastąpi póki Rosja nie utraci Kaliningradu i Petersburga).

Ponadto mogłoby to spotkać się z synetryczną odpowiedzią Chin - tzn unijne statki nie byłyby wpuszczane na morze południowochińskie, a być może nawet chińczycy uzurpowaliby sobie prawo do nie dopuszczania ich do Tajwanu.

A jeszcze nie zapominajmy, że Chiny budują/pobudowały sobie baz wojskowych wokół Oceanu Indyjskiego - w razie konfliktu obecnością wojskową może naciskać i na statki UE, i z Indii.

DiscoKhan

@sebie_juki wyraziłeš cień sympatii wobec państwa Środka w momencie kiedy bagatelizujesz narzędzia które mogłyby ograniczać chińskie wpływy. Podobną narrację kreuje również Pekin.


To czy nie powinieneś agitować za zaostrzeniem praw i zwiększeniem kompetencji pewnych instytucji zamiast agitować za brakiem działań wobec Chin?


Takie działania są realne tylko musi być do nich poparcie - ty zaś agitujesz za brakiem poparcia dla takich działań

sebie_juki

@DiscoKhan twaja argumentacja to z grubsza "jeśli krytykujesz, że policja nie ma narzędzi do wyłapania piratów drogowych = popierasz łamanie prawa".

No nie, nie ma tam żadnej sympatii. Jest realna ocena, że formalnie dany kontenerowiec jest okrętem zarejestrowanym w państwie członkowskim UE (Grecja) i póki co nie istnieją metody ukrócenia tego procederu.

Nie, by nikt nie próbował ograniczać, ale przykładowo ruskie statki pływają jako greckie lub cypryjskie. Co też mi się nie podoba i nie pochwalam.

DiscoKhan

@sebie_juki istnieją narzędzia tylko są niewykorzystywane.


Poprawna metofora brzmiałaby: "jeżeli nie przeszkadza ci, że policja zostawia suszarki na komendzie gdy działają piraci drogowi - popierasz łamanie prawa".

Opornik

@GucciSlav Wołam Łańcuchowego Polaka, co o tym sądzi, chociaż chyba znam odpowiedź.


https://www.youtube.com/watch?v=2YvwXJGsbEg @bartek555

bartek555

@Opornik dopoki nie bedzie oficjalnego raportu to nie uwierze, ze jakikolwiek statek ciagnal wyrzucona kotwice i go nie obrocilo. Chyba, ze ja wyrzucil i wyrwalo odrazu, wtedy z kolei powinien grac w totka ze przycelowal.

Opornik

@bartek555 Dzięki. Dobranoc.

bartek555

@Opornik nie ma sprawy, dzien dobry ;)

sebie_juki

@bartek555 może swoją normalną kotwicę mieli w górze, ale trałowali jakąś minikotwiczkę specjalnie do zgarnięcia kabla?

Zaloguj się aby komentować