OP skupia się na tej cenie i nawet pisze o Cybertrucku po ile miał być a po ile był.
@Rimfire nie, masz podstawowy problem ze zrozumieniem czytanego tekstu oraz intencji OPa. OP wymienił cenę Cybertrucka jako przykład oderwania obietnic Muska od rzeczywistości.
Do tego się odnoszę z tanieniem telefonów (nie smartfonów, byku).
Obniżenie cen telefonów nie ma tu nic do rzeczy. Telefon jest urządzeniem elektronicznym i obniżenie cen oraz szybki rozwój telefonów wynikał z przeogromnej rewolucji na rynku półprzewodników. Robot jest urządzeniem mechatronicznym - łączącym w sobie elementy elektroniki, bardzo zaawansowanego oprogramowania, mechaniki, automatyki. W żadnej z tej dziedzin poza zaawansowanym oprogramowaniem (AI) nie mamy rewolucji i nie zapowiada się taka w najbliższej przyszłości. Na pewno w mechanice i automatyce nie czeka nas żadna rewolucja, mam z tymi dziedzinami coś wspólnego.
Robot jest raczej łatwiejszy w produkcji i mniejszy dużo.
Robot jest łatwiejszy w produkcji niż auto. To się zgadza. Ale jest znacznie trudniejszy w implementacji. Stworzenie sensownego humanoidalnego robota, który będzie mógł koegzystować z ludźmi to raczej nie za naszego życia i to nawet przy założeniu, że oprogramowanie takiego robota to będzie samouczące się AI. Kwestia problemów związanych ze stworzeniem integralnego połączenia sensorów, oprogramowania oraz aktuatorów jest tak ogromna, że większość ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy i myśli, że takie roboty są tuż za rogiem. Nie, nie są.
Ale dajmy na to hipotetycznie producent wysyła ci robota, z czystym oprogramowaniem AI, które samo ma się nauczyć co i jak działa. Jak dziecko. Wszystko fajnie, tylko małe dziecko nie ma potencjału do złamania mi ręki, a jak dajmy na to stłucze telewizor, to mogę winić tylko siebie, że go nie upilnowałem a nie producenta.
Samochód to maszyna, która najczęściej waży około 2 ton. Jest bardzo złożonym mechanizmem, obecnie mocno skomputeryzowanym. Posiada kontrolę drzwi, prędkościomierz, kontrolę świateł, klimatyzację, tak można wymieniać. Do tego musi mieć wystarczająco miejsca by pomieścić pasażerów, fotele, bagażnik. Da radę wyprodukować 100 milionów rocznie. No to czemu nie ma być rady wyprodukować 10 razy tyle robocików?
Złożoność samochodu jest niczym w porównaniu do złożoności robota. Szczególnie chodzi o oprogramowanie i oczujnikowanie. Samochód to urządzenie, które de facto funkcjonalnie nadal pełni te same role co 100 lat temu, a z automatycznym sterowaniem pojazdami nadal nie możemy sobie poradzić.