Komentarze (6)

maximilianan

Bo są debilami i ignorantami

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@maximilianan odpowiedź jest tutaj

Dlaczego mamy skłonność co przypisywania przypadkom celowości?

Bo ludzie, czy może raczej ludzkość, już tak jest skonstruowana, że nie może wytrzymać, jeśli nie potrafi sobie czegoś wytłumaczyć. Nie działa "no tak jest i już". Musi być jakiś powód. A jak nie potrafią sobie czegoś wytłumaczyć od ręki, to zaczyna się badanie zjawiska. Jak to nie przyniesie rezultatu, to potem jest wymyślanie. Potem jest zmyślanie. A na końcu jest wynajdywanie różnych "wyższych bytów" i innych bogów, których (a jakże) planów nie jesteśmy w stanie pojąć. Nie ma co ukrywać- to był ogromny wkład, tuż obok chęci manipulowania i kontrolowania mas, w powstanie wszystkich religii na tym świecie na przestrzeni tysięcy lat. Zginął twój krewny? Nie możesz się z tym pogodzić? Nie rozumiesz dlaczego akurat na niego padło? No sorry, bóg tak chciał. Nie wiesz czemu słońce wschodzi i zachodzi? Bo jest taki jeden gość, który je codziennie zapala i gasi. A jak wieśniacy będą zbyt niepokorni, to faraon się wkurwi i sam zgasi słońce. Jest susza i przydałby się deszcz? No to odwalmy taniec deszczu, może bóg się do nas uśmiechnie. Nie uśmiechnął się? No to najwyraźniej za słabo tańczyliśmy, niezbadane są wyroki boskie! I tak było i jest ze wszystkimi aspektami, im prymitywniejsza cywilizacja, tym mocniej się to odbija, bo o ile my już trochę potrafimy wyjaśnić, skategoryzowaliśmy naukę, przeprowadzamy coraz to nowsze i dokładniejsze badania, tak jak się cofniemy te kilka tysięcy lat, to tam praktycznie wszystko się kręciło wokół jakiejś wyższej woli, bo w porównaniu do czasów obecnych to byli w dupie, nawet jeśli znali się trochę na astronomii i matematyce.

koszotorobur

@Biezdar

Krótkie streszczenie w komentarzu.

No to czekam

Biezdar

Ewolucja jest słabo rozumiana przez ogólną populację mimo tego, że uczy się o niej w szkole. Ponieważ ewolucja jest procesem odpowiadającym za szereg ważnych dla nas procesów (powstawanie nowych chorób, oporność na leki czy pestycydy chociażby) warto, żeby ludzie mieli lepsze zrozumienie tego procesu.


Tymczasem znaczny odsetek społeczeństwa skłania się ku różnym odmianom "inteligentnego" projektu - czyli tego, że świat został zaprojektowany. Dlaczego? Naukowcy myślą, że są dwa główne powody:


psychologiczny esencjalizm, czyli klasyfikowanie rzeczy pod względem pewnej esencji, przykładowo intuicyjnie jako dzieci wiemy że ratlerek i dog niemiecki to psy. To ułatwia nam naukę, ale ma jeden efekt uboczny - mamy tendencję do traktowania tej "esencji" kategorii jako czegoś niezmiennego -tymczasem teoria ewolucji twierdzi odwrotnie co tworzy konflikt w naszych mózgach. Niektórzy pod jego wpływem dochodzą do wniosku, że pies to pies i zawsze będzie psem i na tym poziomie ewolucja jako proces jest dla nich intelektualnie niedostępna.


przypadkowa teleologia: tendencja do przypisywania przypadkowym rzeczom celowości - ten kamień jest płaski po to, żeby się nim lepiej puszczało kaczki. Chmury są po to, żeby z nich padał deszcz. Ta naturalna tendencja do poszukiwania celu znowu sprzyja osobom wmawiającym nam, że świat to projekt, bo chłopski rozum tak podpowiada.


Tu na scenę wkraczają najnowsze badania naukowców z bostonu, które wykazują, że wczesne nauczanie na temat ewolucji pozwala zniwelować efekty tych naturalnych tendencji u dzieci w wieku 5-8 lat ale już nie u 10latków, u których są one głębiej zakorzenione.


Lekcje mogłyby być po prostu historyjkami o fikcyjnych zwierzętach, które pokazują jak działa naturalna selekcja.

Mor

@Biezdar Niepotrzebnie się tak rozpisałeś, kolega wyżej wyczerpał temat.

Kremovka

Im więcej wiem o świecie i tym jak jest skomplikowany tym rzadziej chce się dyskutować z kimkolwiek z obawy że się palnie jakąś głupotę. Polecam zapoznanie się ze strukturalizmem.

Zaloguj się aby komentować