Czy to koniec multiair? 😔
Pacjent Stelvio 2019
#motoryzacja #alfaromeo #samochody #mechanikasamochodowa



Czy to koniec multiair? 😔
Pacjent Stelvio 2019
#motoryzacja #alfaromeo #samochody #mechanikasamochodowa



@dicklaurent świece? Aku? w fiacie ze słabym aku potrafiło mi zabrać abs albo losowe chcek engine robić. Albo wacha z chujowej stacji.
@entropy_ Swiece wymieniane 1000km temu, aku 2023, paliwko 95 z BP. Serwis olejowy zrobiony 2500km temu. Wlane Yacco P Lube 0W30
@dicklaurent
Przewody i cewki też wymieniane?
@dicklaurent aku to i tak sprawdź bo raz miałem, że nie polubił się ze start stopem i zdechł po jakichś 9miesiącach.
@Jarem Nie
@entropy_ W sumie dobry trop po start stop przestał działać od dłuższego czasu, w sensie w ogóle się nie aktywował.
@dicklaurent na 99% w takim razie.
W fabi jak mi ten 9mc zdychał to też start stop przestał działać i wspomaganie kierownicy się wyłączało xD
Mechanik powiedział że z błędów wychodzi multiair ale żeby najpierw zrobić porządną płukankę, serwis olejowy z olejem zalecanym Selenia i adaptacja zaworów. Tak więc najpierw sprawdzę to aku a potem umówię się na olej. Dodam że zaczęło się od nierównej pracy silnika tak jakby na 3 cylindrach.
@dicklaurent sprawdź czy tam adaptacji Aku nie trzeba robić. Fajkocewki też do sprawdzenia, olej przede wszystkim i filtr. Później adaptacja MA i dopiero można określać czy coś się konkretnie zjebało
@dicklaurent Nie zalewaj Selenii. Są tańsze i lepsze oleje.
@asymetryczny co polecasz? Teraz mam Yacco Lube P 0W30 niby premium. Chociaż zobaczymy czy objawy się powtórzą po wymianie akumulatora. Bo jeśli problem nie wróci to nie widzę sensu zmiany oleju tak szybko, skoro był robiony 2.5tys. km temu.
@dicklaurent Sprawdź kody błędów, czy któryś odnosi się do multiair (cewki, zawór). Jeżeli to sam missfire, to witaj w świecie pięknej motoryzacji XD
Zanim wpadniesz w panikę, zacznij na spokojnie od naładowania i diagnostyki akumulatora (cewki, układ zapłonowy jest cholernie w tych samochodach na to czuły).
Kiedy wymieniałeś świece zapłonowe? (powinieneś po max 30 tys. km, a nie tak, jak zaleca producent po 45-60k km.)
Jakie paliwo często tankujesz? Czy tankowałeś na stacjach o "gorszej renomie"?
Zalej paliwa z formułą czyszczącą wtryski (BP i Shell takie mają), kup jakiś preparat do czyszczenia wtryskiwaczy i wlej go do paliwa (np. Liqui Moly)
Sprawdź cewki, pozamieniaj je miejscami, zobacz, czy błąd będzie wywalało w przyszłości na tym samym cylindrze.
Kiedy ostatnio zmieniałeś olej i czy uruchamiana była pełna adaptacja modułu MA po wymianie oleju?
Zdarza się, że po wymianie oleju silnik nierówno pracuje na starcie, bo MA jest upośledzony i tak czasem ma w trakcie adaptacji.
Olej wymieniaj max. co 10k km, a jeżeli jeździsz w większości po mieście, na krótkich odcinkach, to nawet co 7-8 tys. km.
Zdarzało się, że komputer sterujący silnika padał w tych modelach, dawał objawy podobne do MA. Zanim ktoś dotknie się do wymiany MA niech wpierw sprawdzi komp, albo wrzuci używkę na podmianę.
Czasem jest problem ze stykami elektrycznymi na module MA, można je oczyścić (często pojawia się gdy jest wilgoć, lub po trasie w deszczu).
Przyczyn może być od pyty, ale jedno jest pewne, nie jeździj samochodem, gdy ten się telepie, bo zarżniesz silnik. Jeżeli telepanie jest tylko przy starcie, poczekaj na niskich obrotach, aż przestanie, zgaś i włącz silnik parę razy.
2.0 TBi na Multiair (ciekawostka: w Jeep ten sam silnik ma normalną głowicę, bez MA przy tej samej mocy) potrafi być uciążliwy, ale nie zawsze objawy oznaczają poważną usterkę. Italiano Garage i parę innych specjalizują się w serwisie tych samochodów, często kierują użytkownika na czyszczenie wtryskiwaczy (metodą ultradźwiękową) i to ponoć w przeszło 80% rozwiązuje problem. Układ paliwowy jest niestety podatny i wrażliwy na zanieczyszczenia.
Spokojnie, dopóki nie będziesz miał błędów bezpośrednio z MA, to nie ma co panikować. Jeżeli pojawią się błędy mówiące o zablokowaniu zaworu, problemie elektrycznym z cewką, no to już wiadomo, że albo połączenia elektryczne, albo niestety uszkodzony MA. Czasem jeszcze adaptacja i wymiana oleju ratuje sytuację, nawet przy takich błędach. Ahhh i jeszcze jedno, uszczelniacze w module MultiAir są czułe na agresywne płukanki silnika, potrafią się rozlecieć, przestać zapewniać szczelność i wtedy MA do wymiany/regen.
@Ciuplowski dzięki za rzeczową odpowiedź. Błąd P1062 niestety wskazuje na multiair. Ale tak jak pisałem wcześniej. Najpierw sprawdzę aku, potem serwis olejowy z adaptacją.
@dicklaurent Elektrozawór, ale to jeszcze nie wyrok.
Akumulator (zwłaszcza jeżeli S&S przestał działać przed wywaleniem błędów), wymiana oleju zgodnego ze specyfikacją (polecam Total Ineo First 0w30, spełnia też normy Fiat 9.55535-DS1, Fiat 9.55535-GS1, PSA B71 2312, STJLR.03.5007, jak dobrze pamiętam, dla Giulii jest ta FIAT z końcówką GS1), zrób przegląd okablowania, połączeń elektrycznych- kostek, wtyczek itd.
Na forach Alfa Romeo (Giulia, Stelvio, Giulietta) jest sporo wpisów na temat tego błędu i wiele przypadków udało się wyleczyć bez wymiany modułu.
@Ciuplowski aku wymienione stary wskazywal 9.5V :O. Check engine się nie świeci. Dzisiaj sprawdzę pod kompem jeszcze i wykasuje błędy z histori i bedze obserwował.
@dicklaurent, Mi Varta po wymianie wytrzymała 3 miesiące i doszło do zwarcia wewnętrznego w akumulatorze. Dd 3 lat mam akumulator Moll 96 Ah AFB, a i tak, co 2 m/c muszę go podładować prostownikiem, bo IBS (""""Intelligent""""* Battery System) utrzymuje go na poziomie 65-75% naładowania.
@dicklaurent tak to multiair, trzeba czasem zalać lepsze paliwo z dodatkami myjacymi i faktycznie lać olej selenia bo ma specjalny dodatek myjący do multiair. I nie pisze bo tak chce tylko dlatego bo sie znam.
¯\_(ツ)_/¯


Zaloguj się aby komentować