#ciekawostkikolejowe na dziś:
Elektryfikacja kolei
Proces elektryfikacji kolei został rozpoczęty jeszcze przed II wojną światową na obszarze warszawskiego węzła kolejowego. Przyjęto system oparty na zasilaniu pociągów prądem stałym o napięciu 3 kV. W 1936 zelektryfikowano linię z Warszawy Wschodniej do Otwocka, następnie z Warszawy Wschodniej do Pruszkowa, budując trakcję między innymi w nowym tunelu średnicowym. Kolejnymi etapami było przedłużenie "drutu" do Żyrardowa oraz elektryfikacja linii kolejowej do Mińska Mazowieckiego. Dalsze prace zostały wstrzymane przez wybuch drugiej wojny światowej.
Po wojnie i okresie odbudowy sieci kolejowej przystąpiono do dalszej modernizacji sieci kolejowej. Jako ciekawostkę można tutaj dodać, że po zmianie granic na obszarze ziem odzyskanych znalazło się około 400 kilometrów linii kolejowych zelektryfikowanych systemem 15 kV 16 2/3 Hz, niestety sieć trakcyjna szybko „wyemigrowała” na wschód (zarówno sieć napowietrzna jak i zasilające ją elektrownie). Dlatego też finalnie pozostano przy przedwojennym systemie 3 kV, który funkcjonuje po dziś dzień. Wyjątkiem tutaj długo było Trójmiasto, gdzie w latach 1951-1969 funkcjonowało zasilanie prądem stałym 800V.
Elektryfikacja kolei trwała sukcesywnie przez cały PRL. Elektryfikowano węzeł warszawski, Górny Śląsk i ważniejsze linie kolejowe w kraju. Wiele linii modernizowano etapami. Z większych inwestycji były to:
-
Wrocław - Jelenia Góra (151 km w 1966 roku),
-
Kielce - Radom - Dęblin (143 km w 1967 roku),
-
Magistrala Węglowa Tarnowskie Góry - Inowrocław - Bydgoszcz (nie Fordon) - Tczew (z liniami stycznymi łącznie 714 km),
-
Wrocław - Poznań (165 km w 1971),
-
Skierniewice – Pilawa – Łuków (160 km w 1971 roku),
-
Ostrów Wielkopolski – Poznań (203 km w 1974 roku)
-
Zduńska Wola – Ostrów Wlkp. – Oleśnica (171 km w 1975 roku),
-
Kraków - Zakopane (135 km w 1975 roku)(tutaj ciężko znaleźć zdjęcia bo górale żądali dutków za każde pokazanie aparatu),
-
Warszawa – Gdańsk (235 km w 1985 - wykonywane etapami, część odcinków uruchomiono już wcześniej),
W okresie III RP elektryfikacja gwałtownie wyhamowała, w zasadzie zatrzymując się. Aktualnie zelektryfikowanych jest ponad 12 tysięcy kilometrów linii.
Obecnie, przy niezliczonych pracach koncepcyjnych związanych z Kolejami Dużych Prędkości (KDP, czasem zwanych o planowanego kształtu linii "Ygrekiem"), rozważa się także zasilanie systemami prądu przemiennego, na przykład 25 kV 50 Hz).
Zdjęcia:
-
Pierwszy pociąg na linii Warszawa Wschodnia – Otwock po elektryfikacji w 1936 roku.
-
Tabor elektryczny na stacji Wrocław Świebodzki w 1936 roku.
-
Resztki poniemieckiej sieci trakcyjnej na Dolnym Śląsku w 2008 roku.
-
Pierwszy pociąg elektryczny Warszawa - Poznań.
-
Współczesna sieć trakcyjna.
#kolej #ciekawostki #kolejnaboriego







