Zdjęcie w tle
Marynarz

Społeczność

Marynarz

30

Społeczność zrzeszająca miłośników żeglugi większej, jak i tej mniejszej.

Za⁎⁎⁎⁎ste zdjecie zrobione przez profesjonalnego fotografa, ktory byl z nami na czas projektu.


#barteknamorzu #morze #marynarz #statki #fotografia #ciekawostki

fa1428d6-1067-4f03-acf4-94371e5c3b37

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Jako, ze zadajecie duzo pytan o statek - jak wyglada, co robi itp. to wrzucam jeszcze raz fimiki z projektu, ktore co nieco wyjasniaja.


Jest to dosyc przelomowy projekt, ktory otwiera nowa galaz przemyslu offshore i przemyslu wydobywczego.


Na kanale znajdziecie tez inne filmy, ale wrzucam te (chyba) najwazniejsze.


Standardowo - jak macie pytania to smialo, postaram sie odpowiedziec.


https://youtu.be/iydMJToa2iU


https://youtu.be/PtJEPsw3p6w


#barteknamorzu #morze #marynarz #ciekawostki #statki #technologia #pracbaza

Zaloguj się aby komentować

Dzisiaj troche mniej przyrody, a wiecej brutalnej technologii.


Na zdjeciu moonpool, czyli po prostu wielka dziura w srodku statku. Przez te dziure opuszcza sie riser (rura, ktora plynie ropa, lub inne rzeczy), czy inne urzadzenia.


Strasznie kotluje sie tam woda i lepiej nie wpasc co jakis czas mamy cwiczenia wyciagania przytomnego i nieprzytomnego poszkodowanego. No nie jest to latwe.


Moonpool znajduje sie dokladnie pod drill floorem. Czyli te wszystkie rury, ktore widzicie „w wiezy” schodza pozniej przez mala szparke i wjezdzaja do basenu.


Nasz riser mial 4km dlugosci, a na jego koncu byl bardziej elastyczny i specjalnie balastami i bojkami uksztaltowany „jumper hose” o dlugosci 500m.


To wlasnie z tego miejsca musieliamy wyciagac diabla morskiego, ktory nie potrafil zanurkowac i wyplynac.


#barteknamorzu #morze #statki #marynarz #fotografia #technologia

686d4141-75c4-4ac2-82fb-9bb838b387c2

Zaloguj się aby komentować

Czasami ciezko jest wytlumaczyc jakiej skali jest statek, na ktorym pracuje, jesli ktos nie ma z takimi tematami stycznosci. Liczby niewiele mowia.


Wtedy przydaje sie takie zdjecie. Strzalka wskazuje czlowieczka dla skali


#barteknamorzu #morze #marynarz #statki #pracbaza #ciekawostki #technologia

c5b25758-fe9a-41c5-87c6-56d3434565f4

Zaloguj się aby komentować

Jedno z ciekawszych zdjec zwierzatek z ostatniego projektu.


Czilijski diabel morski (chilean devil ray) wraz z pasazerami na gape.


Zdjecie zrobione przez MMO (marine mammal observer) i udostepnione dla przyszlych pokolen


Jeden z takich diablow (nie mylic z mantami, ktore maja gebe z przodu, diably morskie od spodu i sa mniejsze) wpadl nam do moonpoola (taka wielka dziura w srodku statku, basen) i nie potrafil wyplynac. Musielismy skurczybyka w kilkanascie osob zlapac w siec, wyciagnac i wyrzucic za burte. Troche sie poobdzieral, ale przezyl.


#barteknamorzu #morze #marynarz #ciekawostki #zwierzaczki #fotografia

a3790fd7-7130-4140-b770-ad55f367345c

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Kazda szekla lancucha kotwicznego (27,5m) polaczona jest z nastepnym odcinkiem ogniwem kentera. To ta czerwona czesc, na ktorej trzymam lape. Ciekawostka jest, ze takie ogniwo mozna rozlozyc na pol (pic rel).


Wyrzucajac kotwice do wody robimy to w ten sposob, ze opuszczamy ja na windzie, do lustra wody, zamykamy hamulec, rozsprzeglamy naped windy i odpowiednio operujac samym juz hamulcem wywalamy ja, pod jej wlasnym ciezarem, do wody. Oczywiscie hamulec otwiera sie i zamyka, zeby kontrolowac ped kotwicy i lancucha. Jest bardzo glosno, leci pelno syfu typu rdza, iskry, wiec dla osob niedoswiadczonych jest to dosyc przerazajacy widok.


A co sie dzieje jak zaloga d⁎⁎a i ferrody (okladziny hamulca) sie spala i nie da sie zatrzymac kotwicy to pewnie widzieliscie na filmikach.


Lancuch kotwiczny jest zakonczony w tzw. Chain locker (czyli tej przestrzeni, gdzie sie znajduje na statku) tzw. bitter end czyli takim grubym bolcem, ktory go trzyma. Czasami zdarza sie tez tak, ze ten bitter end wyciagniety jest na poklad kolo windy i mamy mlot, ktorym mozemy go wybic i odrzucic caly lancuch z kotwica, jesli np sie gdzies zahaczy.


No dobrze, ale skad wiemy ile tego lancucha wydac? Ano powie nam kapitan. I jest to zazwyczaj tak policzone, aby lezaly na dnie „3 glebokosci” awkenu. Wiec jesli mamy glebokosc 40m to chcemy polozyc 120m na dnie.


Ok, ale skad my wiemy ile lancucha poszlo? Otoz sprawa jest trywialnie prosta. Przy kazdym ogniwie kentera jak widzicie na rysunku odpowiednia ilosc ogniw jest pomalowana na bialo. Jesli od ogniwa w jedna, czy w druga strone mam pomalowane 2 ogniwa to znaczy, ze to 2 szakle (2x 27,5m). 3 ogniwa pomalowane to 3 szakle, itp.


#barteknamorzu #morze #marynarz #ciekawostki

81d605c1-c3ff-461f-a86a-7c3f524a971c
d5c432bf-0a1b-40c6-83f4-673d1ab2e8e9

Zaloguj się aby komentować

Widok z drill floor, wewnetrz tzw. derricka czyli wiezy wiertniczej. Szczyt wiezy znajduje sie 120m nad linia podstawowa statku, czyli powiedzmy od stepki.


Po lewej stronie ta okratowana buda to kabina drillerow skad operuja top drivem i innym. Top drive to ten wielki zolty wiszacy pierdolnik. Uzywa sie go do podnoszenia rur, ktory sa ladowane na wozek i podjezdzaja z tylu, za tym co jest okryte pomaranczowa plachta.


A pomaranczowa plachta okryty jest HFAT, czyli hands free assembly tool. Ta nazwa to oksymoron biorac pod uwage, ze podczas operacji 2-3 osoby ciagle wkladaja tam lapska.


#barteknamorzu #statki #morze #marynarz #ciekawostki

ee337535-80f5-43a8-a145-91a897c3bd27

Zaloguj się aby komentować

Na statku wiertniczym znajduje sie mnostwo chemii. W tych silosach trzymany jest sypki cement, baryt i bentonit.


Baryt uzywany jest do kontroli i zmian gestosci blota wiertniczego (pluczki), a bentonit do stabilizacji odwiertu, usuwania odpadow, zwiekszania lepiosci pluczki.


Kazdy ze zbiornikow ma pojemnosc 113 m3 i jakies 12m wysokosci.


#barteknamorzu #morze #marynarz #ciekawostki

6835631f-ff7d-4b4c-a306-108a4d348abf

Zaloguj się aby komentować

Mam dosyc (tak mysle) ciekawy filmik time lapse z plyniecia statkiem przez Manhattan. Jest to bardzo niestandardowa trasa, jedynie male lodki tamtedy wplywaja. Wywolalismy niemale zdziwienie, ludzie wrzucali foty na twittera z pytaniami co to za statek i con tu robi.


Wrzucac?


#barteknamorzu #morze #marynarz

1d786ef4-9709-414c-a355-da946063911b
77ba64d5-40d9-4cfa-8d7e-2c8a655ebed6
c82bfce1-03a0-47b6-9c69-1204a91369a3
0ca8e634-00b9-4c46-b53f-39fa7edb952a
rubber_plant

@bartek555 fajne widoczki. Ja zrobilem trase rzeka, ale helikopterem. Polecam bardzo :)

Calkiem tam slonecznie. Kiedy plynales?

bartek555

@rubber_plant chcialem napisac, ze nie pamietam dokladnie, ale jednak pamietam, bo to bylo w moje urodziny polowa wrzesnia

Zaloguj się aby komentować

Byl taki czas, ze pracowalem ok 1,5r na statku, ktory byl zakontraktowany przez holenderska marynarke wojenna. Takie widoki codziennie z rana i zeby bylo smiesznie - smiali sie, ze ich mw jest taka mala, tak malo statkow i takie zlomy.


Na naszym statku testowali nowe technologie, glownie AUV ( autonomous underwaer vehicle), ktore w przyszlosci mialy byc stosowane na okretach.


Jako ciekawostke dodam, ze bylem pierwszym obcokrajowcem, ktory dostal prawilna przepustke do jednostki od ichniejszego ministerstwa obrony narodowej. Kazali mi oddac, ale no wiecie, zgubilem


Holenderzy zyli tam jak paczki w masle, praca pon-pt 8-16, a w covidzie bodajze wt-czw. Czesto w weekendy grill i piwko. Generalnie bardzo fsjna armosfera, duzo mlodych ludzi, mozliwosci rozwoju i wyboru sciezki kariery.


Okrety wyplywaly rzadko, a jak juz sie to zdarzylo to zawsze byly jakies jaja. Czasami plakalismy ze smiechu, jak np. odplywali z wylozonym trapem na nabrzeze. Zeby bylo smieszniej to bylo tam po 10 osob na dziobie i rufie i chyba tyle samo na mostku podczas manewrow, gdzie na wielkich statkach sa po 3-4 osoby.


#barteknamorzu #statki #marynarz

a40a7afe-cc74-477e-956b-8f88a8831c4e
LucMef

@bartek555 jak nie? "autonomous UNDERWEAR vehicle" że jakie gacie tam testowali? już za bardzo wolność im uderzyła do głowy zdaje się

bartek555

@LucMef sami zboczency w tej marynarce.


A tak na powaznie to byla jedna laska, ktora chciala mnie zbalamucic. Po imprezie musialem kabine zamykac, bo za klamke szarpala…


Baby w wojsku to nic dobrego.

Macer

@bartek555 szczury lądowe nie rozumiejo o co chodzi w plywaniu.

to co robiles na tym statku w zasadzie?

Zaloguj się aby komentować

Utylizejszyn

@IwillcatchU mogłeś zdjąć okulary do zdjęcia

Helio09.

dowcip:

wietnamczyk widzi szczura i krzyczy po polsku:

-kurczak! Kurczak!

-co ty pierniczysz? Pyta kolega-przecież to szczur.

-no ale jak pracowałem w Polsce w knajpie tak je nazywaliśmy...

Zaloguj się aby komentować

Tak wyglada moja kabina. Pojedyncza, na gorze nikt nie spi, ale lozka zostaly “w razie w”. Po lewej poza kadrem lazienka, po prawej szafy.


#barteknamorzu #statki #morze

5f00bf29-fd44-4888-9fd6-46a296dbd204
bartek555

@Mowi to takie mega uproszczenie, ale nie bede przeciez swojej biografii tu pisal. Tymbardziej, ze musialbym wiele tematow tlumaczyc i zanudzax was na smierc

Zaloguj się aby komentować

A czasami udalo sie jakies artystyczne zdjecie zrobic.


Na morzu polnocnym na wiosne, szczegolnie w maju, jest bardzo mgliscie. Swiatla przeciwmglowe wskazane


#barteknamorzu #morze #marynarz

8fde9edf-04f9-46e0-bbcd-17636c0cda49
designer

@bartek555

tragedii niema

Jest dobrze tylko prostuj zdjęcia

bartek555

@designer panie, to krzywizna ziemii

em-te

płaskoziemcy mieli rację, kurna...

Zaloguj się aby komentować