Zapłać dobrowolnie 104 zł albo dostaniesz 700 zł kary. Kierowcy nie wiedzą o tym obowiązku

Zapłać dobrowolnie 104 zł albo dostaniesz 700 zł kary. Kierowcy nie wiedzą o tym obowiązku

Moto.pl
Zapłać dobrowolnie 104 zł albo dostaniesz 700 zł kary. Kierowcy nie wiedzą o tym obowiązku

104 zł rocznie, czyli niespełna 8 zł miesięcznie. Brak tak niskiej opłaty może narobić kierowcy poważnych problemów. Gdy sytuację wykryje kontroler, kierujący będzie musiał uregulować rachunek przekraczający 700 zł. A mowa o abonamencie za radio w samochodzie.

Masz radio w samochodzie? Odpowiedź w dzisiejszych czasach będzie twierdząca dla 99,99 proc. kierowców. A to oznacza, że każdy z nich powinien opłacić abonament radiowo-telewizyjny na poczcie. Ten płacony w miesięcznych ratach wynosi 104,40 zł. Gdy kierujący ureguluje go za rok z góry, zapłaci już tylko 94 zł.

Abonament płaci się za radio w aucie. Nie za jego używanie

Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych nie pozostawia żadnych złudzeń. Jej art. 2 ust. 1 wyraźnie stwierdza, że "za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe". To jednak nie koniec. Bo zasada ta obowiązuje za samo posiadanie radia. Kierujący może przy jego pomocy nie odbierać nawet fal radiowych. Płacić i tak musi. Tak stwierdza art. 2 ust. 2 w/w ustawy. Wskazuje bowiem, że "domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika".

Ile wynosi abonament za radio w samochodzie w 2023 roku?

Dobra informacja jest taka, że abonament RTV nie jest drogi. Miesięcznie kosztuje 8,7 zł. W sytuacji, w której kierujący zdecyduje się na płatność za dłuższy okres z góry, otrzyma "rabat". Dla przykładu korzyść w przypadku płatności wniesionej za rok z góry to 10,4 zł. Gorsza informacja jest taka, że za brak płatności kierującego czeka kara. Jej wysokość stanowi trzydziestokrotność opłaty podstawowej. To oznacza, że wysokość kary w roku 2023 to równe 261 zł. Tyle że na tym opłata karna wcale się nie wyczerpuje...
Kierujący będzie musiał opłacić należy abonament nawet 5 lat wstecz. Zależy, jak długo jest właścicielem danego pojazdu. W efekcie w sytuacji, w której kara zostanie naliczona w sierpniu 2023 roku, a kierowca ma dany pojazd dłużej niż 5 lat, do kary doliczonych zostanie nawet 446 zł. W efekcie cała opłata karna sięgnie 707 zł.

Wystarczy zdjęcie i wezwanie do zapłaty gotowe
W tym punkcie pewnie zastanawiacie się nad tym, w jaki sposób poczta polska wlepia kary właścicielom pojazdów. To jednak prosto wyjaśnić. W sieci pojawiają się doniesienia mówiące o wszczęciu postępowania na podstawie zdjęć zaparkowanych pojazdów. Kontrolerzy wykonują również zdjęcie radioodbiornika zamontowanego w konsoli centralnej. Poczta twierdzi, że taka fotografia stanowi wystarczającą podstawę do naliczenia kary. Całe szczęście nie jest też tak, że kontrolerzy poczty biegają po mieście z aparatami i robią zdjęcia każdego pojazdu. To mimo wszystko przypadki jednostkowe.
Kto nie musi, a kto musi płacić abonament za radio w samochodzie?
Na koniec jeszcze jedna rzecz. Zła informacja jest taka, że abonament RTV za radio w samochodzie trzeba płacić. Dobra jest taka, że wiele osób jest zwolnionych z tego obowiązku. Mowa przede wszystkim o właścicielach prywatnych samochodów, którzy opłacają abonament RTV za urządzenia posiadane w domu. Ci nie muszą płacić drugi raz. Wcale płacić nie muszą z kolei osoby należące do grup objętych ustawowym zwolnieniem. O ile jednak wcześniej złożą w placówce poczty oświadczenie o istnieniu powodu do zwolnienia.

W gorszej pozycji są przedsiębiorcy. Auta firmowe są objęte pełnym obowiązkiem płacenia abonamentu. Co więcej, ten należy uiścić za każdy pojazd oddzielnie. W przypadku aut wynajmowanych, kredytowanych lub leasingowanych, odbiornik powinien zarejestrować użytkownik. To on także musi wnosić opłatę na poczcie.
#prawo #motoryzacja #zlodzieje

Komentarze (19)

SuperSzturmowiec

tl dr

 Dobra jest taka, że wiele osób jest zwolnionych z tego obowiązku.  W tym właściciele prywatnych samochodów .


żenada art


wstydź się publikować takie coś

100mph

@SuperSzturmowiec Nie uczyłeś się w szkole, że zdanie nie kończy się po przecinku? XD

razALgul

@SuperSzturmowiec zwolnieni są właściciele prywatnych aut, którzy już płacą abonament...

Suodka_Monia

Czarnolisto za promowanie takiego "dziennikarstwa" na hejto

razALgul

Komentarz usunięty

razALgul

@Suodka_Monia no czarnolistujesz?

razALgul

@Suodka_Monia no to dawaj, bo mi sie nie chce

Dalmierz_Ploza

@razALgul

Daruj sobie clickbaity, źle to wygląda.


A co do fotek - czas znowu chować panel do schowka.

razALgul

@Dalmierz_Ploza Większość artykułów z różnych źródeł to teraz clickbaity, dlatego wstawiam tekst, żeby nie trzeba było męczyć się z reklamami i innymi pierdołami.

razALgul

@Dalmierz_Ploza btw w sumie, gdzie masz tam konkretnie clickbait?

Dalmierz_Ploza

@razALgul "zapłać 104 albo 700 kary" ani słowa, że chodzi o najważniejszą informację w artykule - abonament lub, co mnie najbardziej zainteresowało, fotografie urzędasów. Tylko od razu gra na strachu i emocjach tylko po to by kliknąć w artykuł.

razALgul

@Dalmierz_Ploza masz rację. Następnym razem wytnę takie debilne nagłówki i zostawię to co jest najistotniejsze.

tatarysh

artykuł żenada, kontrolujący ma udowodnić że radio jest sprawne i gotowe do odtwarzania radia, samo zdjęcie nie jest dowodem że ktoś musi płacić.

razALgul

@tatarysh ten wątek opłat za radio w samochodzie pojawia się już od kilku lat. I generalnie masz tam w artykule zacytowaną ustawę, więc znając to państwo będziesz musiał udowadniać, że Twoje radio nie działa, jak sąsiad Cię podpierdzieli.

tatarysh

@razALgul niedawno sąd orzekł inaczej , że to kontrolujący ma obowiązek udowodnić że ktoś ma sprawne radio

razALgul

@tatarysh iks czasu temu słyszałem o podobnej sprawie i było odwrotnie, w sensie, poszkodowany musiał udowadniać. Dopóki jest wolna interpretacja prawa, nie można być niczego pewnym.

Zaloguj się aby komentować