Wpis dla ludzi, którzy szukają inspiracji i zastanawiają się w jakim zawodzie zacząć pracę.
Pracuję jako animator 2D w branży gier mobilnych i bardzo chciałbym wam polecić ten zawód. Praca ta:
- nie wymaga studiów
- jest niszowa przez co, jak na razie, konkurencja jest dość niewielka
- Ma spory odzew na wysłane CV. Dostawałem odpowiedz na prawie każde wysłane CV, gdy nie miałem nawet doświadczenia (ale miałem przygotowane jako takie portfolio). Jeśli masz już doświadczenie to firmy same piszą na LinkedIn
- jest łatwa. Wystarczy nauczyć się software'u do tworzenie animacji. (Jeżeli wchodzisz na tę stronę, to zakładam że dość szybko potrafisz opanować obsługę programów)
- jest bardzo satysfakcjonująca. Wyprawiasz w ruch piękne obrazki przygotowywane przez artystów.
- jest niezrozumiała dla osób, które tego nie robią. Mam na myśli to, że często nawet nie najlepsze animacje są cenione i mocno chwalone przez współpracowników.
Zarobki, jak na pracę bez studiów oceniam na bardzo dobre. Z doświadczenia i po znajomych mogę określić przedziały mniej więcej tak:
Junior 3,5k - 4,5k zl net
Mid 5k - 6k zł net
Senior >6.5k zł net
Dla zagranicznych firm te kwoty są oczywiście jeszcze większe, ale to już raczej na B2B
Jak wygląda praca animatora?
W przypadku zwykłej animacji:
1. Dostajesz w formacie photoshopa plik od artysty.
2. Tniesz go na kawałki (przy postaci np. nogi, ręce, oczy, włosy itd.)
3. Wrzucasz do programu pocięty plik psd/PSB
4. Tworzysz kości (rig) oraz siatkę (mesh) na pociętych obrazkach
5. Przypisujesz wagę kości do siatki
6. Animujesz
Po zrobieniu tego dwa razy zrobisz to kolejny milion razy bez problemu.
Jaki software jest potrzebny do nauki animacji?
Unity - darmowy silnik do tworzenia gier. Każdy może go ściągnąć i z niego korzystać. Zignoruj całą programistyczną otoczkę, ciebie zainteresuje głównie Sprite editor. To w nim będziesz tworzyć rig i mesh. Do animacji musisz wrzucić plik na scenę i animować kości w zakładce animacji. Dodatkowo warto by było zapoznać się z tym jak działa Canvas i systemy cząsteczkowe (particle system)
Spine - płatny program do tworzenia animacji. Jeżeli z nim zaczniesz przygodę z animacją to może cię przytłoczyć. Jest za to o nim dużo tutoriali na YouTube
Photoshop - płatny program graficzny. Będzie ci potrzebny do cięcia elementów i eksportu plików. Zawsze możesz też skorzystać z jakiejś darmowej alternatywy, ale potem musisz ręcznie składać obiekt w programie do animacji.
----------------------
Sam zainteresowałem się animacją jak zobaczyłem TEN filmik na YouTube. Cały proces wydawał mi się mega łatwy a efekt niesamowicie satysfakcjonujący. I tak jest, jeśli poświęcisz temu czas. W pół roku nauczyłem się wszystkiego w wolnym czasie po zajęciach na studiach.
Jeśli będzie zainteresowanie to z chęcią powiem coś więcej. Przepraszam też za chaotyczność, to mój pierwszy wpis
51e89591-c85b-4e73-b5c0-9c74944fc420
anervis

@Marcus_Aurelius quality wpis, dzięki za podzielenie się

BillyFuckboy

@Marcus_Aurelius wincyj panie

Quassar

@Marcus_Aurelius no ja właśnie szukam kursów pod modelowanie 3d w zbrush ale jak by mnie ktoś poduczył pod 2d też bym nie pogardził

PrzychodzeZWykopuTamJestSyf

Ile godzin Ci to zajmuje? Normalnie na etacie 8h jesteś? Ile się uczyłeś czasu zanim to ogarnales? Trzeba mieć zmysł artystyczny czy to taka trochę machinalna dłubanina?

yourgrandma

@Marcus_Aurelius Od siebie jako animatora (tylko nie z game-devu) mogę dodać, że najważniejsze oprócz oczywiście umiejętności opanowania programu jest portfolio. W zasadzie to też jest najtrudniejsze moim zdaniem, bo musisz często robić wymyślone rzeczy przez siebie, a zrobić np. zlecenie dla kogoś już jest trudniej, bo do takiej osoby zwraca się co najmniej 10 innych, co już są w tym doświadczeni i musisz z nimi konkurować.

No i jeszcze jedna kwestia. Moja siostra robiła kiedyś jako animator 2d w gamedevie i to co było tam największym minusem to crunche. Ale to w zasadzie nie tyczyło tylko animatorów, a całego zespołu.

yourgrandma

@Marcus_Aurelius I co do Spine'a - jak nie chcecie wydawać hajsu to polecam poćwiczyć na programie Dragon Bones. Jest darmowy i nawet podobny do Spine'a.

damw

@Marcus_Aurelius nie zrozum mnie źle, nie chcę nikogo tutaj obrażać, ale serio uważasz, że

Senior >6.5k zł net


to są dobre zarobki? Zwłaszcza na stanowisku seniorskim, gdzie często trzeba się wykazać sensownymi umiejętnościami oraz odpowiednim stażem pracy (nie wiem jak to wygląda w tym przypadku, ale przy programowaniu to często jest 6-8+ lat doświadczenia) ?

monox12

@Marcus_Aurelius O takie hejto nic robiłem!

Marcus_Aurelius

@PrzychodzeZWykopuTamJestSyf na pełnym etacie. Po 5 miesiącach na prawdę sporadycznych prób z animacją poczułem się pewnie, miałem portfolio i składałem CV.


W pracy szkoliłem paru juniorów od zera bez styczności z animacją w niecały miesiąc (nie tylko animacje postaci ale cały pipeline produkcji, animacje UI, vfxs, wszystko co było potrzebne czyli trochę z tech Artur), ale wiadomo że pod czyimś okiem jest szybciej

Marcus_Aurelius

@PrzychodzeZWykopuTamJestSyf 80% dłubania technicznego w tym dopieszczanie riggu. 20% to animacja w tej pracy. Przejrzałem kiedyś na szybko 12 zasad animacji, ale oglądając bajki od dzieciaka jakoś samo "się to czuję"

Marcus_Aurelius

@yourgrandma to prawda, portfolio jest najważniejsze. Z crunchem zależy od firmy, u mnie nigdy nie było.


Zaczynałem na dragon Bones, ale Unity lepsze. Ma te same funkcje co DB, ale od razu uczysz się działania silnika w którym robi się większość mobilek

Marcus_Aurelius

@damw senior seniorowi nierówny tak samo zarobki. Nie dawałem górnej granicy bo od znajomych wiem że na B2B z zagranicy dostawali oferty po 80k euro rocznie.


W Polsce zaczyna się mniej więcej od tej kwoty

damw

senior seniorowi nierówny tak samo zarobki


@Marcus_Aurelius no niby tak. Chyba po prostu nadal mam problem z ogarnięciem w głowie, że w mojej branży są po prostu bardzo wysokie zarobki, a reszta kraju żyje tak jakby w innym świecie, i te 6.5k to może faktycznie być sporo

Zaloguj się aby komentować