We wtorek pojawił się wstępny wstępny raport NTSB dotyczący wypadającej zaślepki drzwi. W dość dużym skrócie

0. Boeing sam nie produkuje kadłubów do 737 Maxów tylko zamawia je u swojego podwykonawcy - Spirit Aerosystem. Relacja pomiędzy tymi dwoma firmami jest, mówiąc delikatnie, skomplikowana. Boeing ciągle zarzuca Spritowi problemy z jakością i dlatego nie chcę im płacić. Tylko problem polega na tym, że obie firmy trzymają się za jaja. Boeing jest największym klientem Spirita i bez Spirita nie może funkcjonować.

1. Kadłub feralnego 737 Max 9 został dostarczony z Witicha (Spirit Aerosystems) do Renton (Boeing) 31 sierpnia 2023.

According to records, the accident fuselage arrived at Boeing’s Renton facility by rail on August 31, 2023. During the manufacturing process, if any defects or discrepancies were found, a Non-Conformance Record (NCR) or a disposition required NCR were generated.

2. 1 września 2023, podczas kontroli jakości, pracownicy Boeinga zauważyli problemy z nitami w pobliżu feralnej zaślepki drzwi.

On September 1, 2023, records show that NCR 1450292531 was created noting five damaged rivets on the edge frame forward of the left MED plug.

3. Zaślepka musiała zostać zdemontowana, aby naprawić ten problem.

Documents and photos show that to perform the replacement of the damaged rivets, access to the rivets required opening the left MED plug (see figure 15). To open the MED plug, the two vertical movement arrestor bolts and two upper guide track bolts had to be removed.

4. Nity zostały naprawione przez pracowników Spirita 19 września. Chociaż raport o tym nic nie mówi, najprawdopodobniej ta naprawa została dokonana w Renton (moim zdaniem odsyłanie całego kadłubu z powrotem do Witicha nie ma sensu).

Records show the rivets were replaced per engineering requirements on Non-Conformance (NC) Order 145-8987-RSHK-1296-002NC completed on September 19, 2023, by Spirit AeroSystems personnel.

5. Na zdjęciu wykonanym tego samego dnia widać brakujące śruby zabezpieczające zaślepkę (trzy z czterech, miejsce w którym powinna się znajdować czwarta śruba jest zasłonięte).

Photo documentation obtained from Boeing shows evidence of the left-hand MED plug closed with no retention hardware (bolts) in the three visible locations (the aft upper guide track is covered with insulation and cannot be seen in the photo). See figure 16. This image was attached to a text message between Boeing team members on September 19, 2023, around 1839 local. These Boeing personnel were discussing interior restoration after the rivet rework was completed during second shift operations that day.

Niestety raport nie mówi wprost, kto usunął śruby, żeby naprawić nity. Moim zdaniem, skoro pracownicy Spirita byli odpowiedzialni za naprawdę nitów, oni usunęli śruby zabezpieczające, zdemontowali zaślepkę, wykonali wymagane naprawy, a potem zamontowali ponownie zaślepkę i zapomnieli o śrubach. Tylko, że są to wyłącznie moje domysły.

Wina Boeinga jest tutaj niezaprzeczalna, ponieważ tak poważny problem nie miał prawa przejść przez kontrolę jakości. Wygląda na to, że Boeing wykonał ją od razu po odbiorze kadłubu od Spirita, ale już nie po naprawach nitów (albo drugie QA było wykonane niechlujnie i skupiło się tylko na nitach, a nie na zaślepce).

A teraz najważniejsze - dlaczego o tym wszystkim wam truje. Ponieważ moim zdaniem media wszystko zbytnio upraszczają i ignorują ważne detale. A poza tym, za dwa dni też pewnie będę lecieć Boeingiem 737 Max 8-200, którego kadłub został wykonany przez Spirita ( ͡º͜ʖ͡º)

#inzynieria #technologia #ciekawostki
MostlyRenegade

@groman43 wszystko fajnie, ale jeśli jakiś samolot się rozbije przez niedokręconą śrubkę, to takie detale będą interesowały tylko entuzjastów lotnictwa. A na pewno pasażerów nie będzie obchodziło, która firma miała ją dokręcić.

groman43

@MostlyRenegade Wiesz, właśnie o to chodzi żeby samolot się nie rozbił. Mówi się, że w lotnictwie regulacje są pisane krwią - chodzi tutaj o wyciąganie wniosków z takich przypadków i zapobieganie im w przyszłości.


Extra fun fact - Ed Murphy, ten od prawa Murphy'iego (Anything that can go wrong will go wrong) był właśnie inżynierem lotnictwa zajmującym się bezpieczeństwem.

slabyslabek

@MostlyRenegade niedokręcona śrubka w takim wypadku będzie interesować wiele osób, agencji i firm. Szczególnie w przypadku stanów NTSB. W takich wypadkach bada się dosłownie wszystko, wszystkich i wszystkie papiery.

slabyslabek

@groman43


Niestety raport nie mówi wprost, kto usunął śruby


Myślę, że w wielu firmach wygląda to jak w mojej obecnie. Blacharze dotykają się tylko i wyłącznie naprawy - szczególnie, że tą firmę interesuje tylko i wyłącznie kadłub, a nie podzespoły montowane na nim - a kwestia demontażu i montażu pewnie zespołów pozostaje w zadaniach mechaników i techników boeing'a. Ostatecznie to ich ludzie przeprowadzają inspekcje każdej pojedynczej strefy i to dopuszczają.

Zaloguj się aby komentować