Transport drogowy towarów w UE w 2024 roku w ramach #ciekawostkistatystyczne


W 2024 r. drogowy transport towarowy w UE utrzymywał się na stabilnym poziomie, a jego całkowity wolumen roczny osiągnął 1869 mld tonokilometrów, nieznacznie więcej niż 1857 mld w 2023 r., co stanowi wzrost o 0,6% r/r.


Polska nadal była liderem wśród krajów UE w 2024 r., rejestrując łącznie 368 mld tonokilometrów, co stanowi prawie 20% całkowitego przewozu w UE. Na kolejnych miejscach znalazły się Niemcy z 281 mld tonokilometrów (15%); Hiszpania z 272 mld tonokilometrów (15%); Francja ze 174 mld tonokilometrów (9%); i Włochy ze 153 mld tonokilometrów (8%). Na te 5 krajów przypadało 67% całkowitego drogowego transportu towarowego w UE. Wśród mniejszych gospodarek, znaczące wolumeny odnotowano również w Czechach (70 mld tonokilometrów), Rumunii (67 mld tonokilometrów), na Litwie (66 mld tonokilometrów) i Holandii (63 mld tonokilometrów).


Źródełko: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/ddn-20250709-1


#ciekawostki #statystyki #transport #uniaeuropejska

#owcacontent

EU road freight transport sees 0.6% increase in 2024

EU road freight transport sees 0.6% increase in 2024

In 2024, road freight transport in the EU remained robust, with the total annual volume reaching 1 869 billion tonne-kilometres, slightly up from 1 857 billion in 2023, representing a marginal 0.6% year-on-year increase. Poland continued to lead all EU countries in road freight transport in 2024, registering a total of 368 billion tonne-kilometres, nearly 20% of the EU total. It was followed by Germany, with 281 billion (15%); Spain, with 272 billion (15%); France, with 174 billion (9%); and Italy, with 153 billion (8%). These 5 countries accounted for 67% of the total EU road freight transport. Among smaller economies, notable volumes were also recorded in Czechia (70 billion), Romania (67 billion), Lithuania (66 billion) and the Netherlands (63 billion). This information comes from data on road freight transport published by Eurostat today. The article presents a handful of findings from the more detailed Statistics Explained article on road freight transport statistics. Source dataset: road_go_ta_tott In terms of groups of products transported in 2024, the top 10 remained the same as in 2023. This stability reflects consistent transport demand across essential supply chains such as food, agriculture, construction materials, and chemicals. Food products, beverages and tobacco continued to dominate, with 312 billion tonne-kilometres in 2024, followed by grouped goods (different goods transported together), with 237 billion tonne-kilometres. Agriculture, forestry and fishing products came in third place, with 208 billion tonne-kilometres, followed by other non-metallic mineral products (137 billion), metal ores and other mining/quarrying products (132 billion), and chemicals (116 billion). Source dataset: road_go_ta_tg

Europa
f516c252-099a-4fa9-91af-df1ed26db8dd

Komentarze (3)

bojowonastawionaowca

Pod względem grup produktów transportowanych w 2024 r., top 10 pozostało bez zmian w porównaniu z 2023 r. Wciąż dominującą pozycję zajmowały produkty spożywcze, napoje i tytoń, z wynikiem 312 mld tonokilometrów w 2024 r., a następnie towary grupowane (różne towary transportowane razem) z wynikiem 237 mld tonokilometrów. Na trzecim miejscu znalazły się produkty rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa z wynikiem 208 mld tonokilometrów, a następnie inne niemetaliczne produkty mineralne (137 mld), rudy metali i inne produkty górnictwa/kamieniołomów (132 mld) oraz chemikalia (116 mld).

c06d28de-2bac-49d8-b36c-f0b369348d69
eloyard

@bojowonastawionaowca zła społeczność - wołam moderację!


https://www.hejto.pl/spolecznosc/transport

Zaloguj się aby komentować