Sroda, #ekonomia #rosja #gospodarka #pravda zatem Kommersant:
-
Sąd aresztował byłego deputowanego Woronowskiego w sprawie o łapówkę EKSKLUZYWNE
-
Sąd zasądził od Furgala 552 mln rubli na podstawie pozwu brytyjskiej korporacji
-
Peskow o zasadzie milczenia w negocjacjach z USA w sprawie Ukrainy, nieprawidłowościach UE i skandalu z Mogherini
-
Popyt na noworoczne imprezy firmowe spadł o prawie jedną trzecią EKSKLUZYWNE
-
W Rosji przestała działać strona internetowa Roblox
-
UE przedstawiła plan całkowitej rezygnacji z rosyjskiego gazu do końca 2027 roku
-
Sąd Najwyższy zażądał w kasacji materiałów dotyczących „sprawy Doliny”
-
Sprawa oszustw w systemie GAS „Prawo” została przekazana do sądu za drugim podejściem. EKSKLUZYW
-
Najważniejsze informacje z wywiadu z dyrektorem generalnym Melon Fashion Group: o zmianach w firmie i perspektywach dla branży modowej w 2026 roku
-
Kto stworzył współczesny system finansowy kraju PROJEKT PARTNERSKI
-
80 lat rosyjskiego przemysłu atomowego w faktach i zdjęciach WSPÓLNY PROJEKT
Biznes wyprzedza święta
Popyt na imprezy sylwestrowe spadł o prawie jedną trzecią
Zainteresowanie biznesu organizacją przedświątecznych imprez firmowych spadło o 30% w ujęciu rok do roku. Wynika to z optymalizacji wydatków na imprezy rozrywkowe w ogóle. Część firm nie rezygnuje z imprez firmowych, ale przesuwa ich terminy na bardziej przystępny cenowo styczeń. Innym trendem stał się powrót na rynek programów amatorskich.
-
Popyt na imprezy rozrywkowe związane z Nowym Rokiem w 2025 r. spadł o 30% w ujęciu rok do roku, poinformowała „Kommiersant” dyrektor ds. MICE agencji IBC Corporate Travel Olga Stepanenko. Dyrektor kreatywny agencji MICE „Aero Club Tour” Aleksander Piliia mówi o spadku popytu na noworoczne imprezy firmowe, ale nie podaje konkretnych liczb. Spada zarówno liczba zapytań, jak i przeznaczane na nie budżety, mówi.
Według danych badania MICE Excellence i Centrum Badań Naukowych i Wystawienniczych (VNITS) R&C, w tym roku 44% rosyjskich firm ogólnie zmniejszyło liczbę imprez firmowych o charakterze rozrywkowym. Tendencja ta jest widoczna w kontekście ogólnej optymalizacji segmentu. W ciągu roku udział jednodniowych wydarzeń w portfolio organizatorów imprez wzrósł z 33% do 48%, a dwudniowych — spadł z 51% do 33%.
-
Główną przyczyną spadku popytu na imprezy firmowe jest ogólna niepewność gospodarcza. „Nie chodzi tu tyle o niechęć do świętowania, co o pragmatyczne podejście biznesu” – uważa pan Piliya.
Olga Stepanenko mówi o dążeniu do oszczędności: wielu klientom po prostu skończyły się budżety.
Biznes w mniejszym stopniu dąży do ograniczenia wydatków na wydarzenia biznesowe (szkolenia, wystawy, konferencje), rezygnując z programów rozrywkowych.
-
Pani Stepanenko twierdzi, że najbardziej zauważalny spadek aktywności w zakresie organizacji noworocznych imprez firmowych dotyczy firm farmaceutycznych, przedsiębiorstw chemiczno-biologicznych, sektora państwowego i FMCG. Alexander Piliya uważa jednak, że popyt ze strony wszystkich sektorów biznesu spada równomiernie.
Koszt imprezy firmowej z okazji Nowego Roku, jak zwykle, różni się w zależności od firmy organizującej. Według danych IBC Corporate Travel, zaczyna się on od 10 tys. rubli na osobę. Dyrektor generalny agencji „Big Jack” Nikolay Andreev uważa, że średni budżet świąt noworocznych dla 100 osób waha się w przedziale 40–70 tys. rubli na osobę. Koszt całej imprezy, zgodnie z tą oceną, wynosi 4–7 mln rubli. Jednak oczekiwania wielu firm są znacznie niższe. „Są struktury, w których ostatnia pełnoprawna impreza firmowa odbyła się jeszcze w 2019 roku, a potem nastąpił lockdown, SWO i inne czynniki zewnętrzne, więc teraz orientują się one na ceny sprzed sześciu lat” — wyjaśnia.
-
Olga Stepanenko zauważa, że ze względów ekonomicznych imprezy firmowe mogą być organizowane nie dla całego zespołu, ale dla poszczególnych działów, oddziałów lub dywizji.
Dyrektor generalna Avantage Event Project Lilia Fedorowa mówi, że w tym roku pojawiło się więcej zapytań o organizację imprezy sylwestrowej w styczniu, a nie w grudniu. Zazwyczaj pozwala to obniżyć koszty o ponad 30%, mówi. Imprezy dla ponad 1000 gości, które były popularne kilka lat temu, obecnie, według ekspertki, są rzadkością. Najczęściej imprezy obejmują udział 100–200 osób.
-
Pani Fedorowa zauważa, że na rynek powrócił format kapustników: imprez firmowych, podczas których program rozrywkowy przygotowują sami pracownicy. Pięć-siedem lat temu biznes masowo rezygnował z amatorskich występów na rzecz profesjonalnych artystów, przypomina. Chociaż, zdaniem ekspertki, może to wynikać nie tylko z chęci oszczędności, ale także z chęci zintegrowania zespołu. Lilia Fedorowa jako najbardziej popularną koncepcję świąt noworocznych wymienia motyw bajkowy i „rosyjski styl”. Nikolai Andreev dodaje, że większość imprez świątecznych w firmach odbywa się obecnie w trybie poufnym: nie pisze się o nich w mediach społecznościowych.
Ciekawe, czy "rosyjski styl" oraz ogolna zapasc na rynku rozrywkowym ma jakikolwiek zwiazek z bojcami ktorzy rozrywaja sie na #wojna na #ukraina ?
A takze: Urals ponizej 55, a za EUR nalezy zaplacic w oficjalnym obiegu okolo 90 Rubelkow.
Milego dnia i smacznej kawusi



