#mechanikasamochodowa

Specjalnie na życzenie @nbzwdsdzbcps (pozwolę sobie zawołać, choć ten nick to mogłeś mieć prostszy :D )

Porady jak rozpoznać samochód po wypadku (lub zmęczony, uszkodzony) przed zakupem.

Nie będę się tu skupiać na pierdołach typu miernik lakieru czy komputer diagnostyczny, ale wymienię kilka nieoczywistych rzeczy. Na YT jest parę fajnych kanałów o mechanice samochodowej (i cała masa złych) więc ja uzupełnienie tylko o to co jest niezbyt oczywiste a zarazem często trudniejsze do zaobserwowania.


Twój dynks OBD II z Ali twierdzi że samochód cacy? Brak błędu poduszek? Zapewniam - można za 5 gr sprawić by samochód bez poduszek widział że wszystko jest sprawne. Najlepsza metoda to obejrzeć dokładnie podsufitkę, zaślepki kierownicy i deski rozdzielczej. Wszelkiej maści zagnioty na brzegach podsufitki, wybrzuszenia to możliwe ślady po łomach tapicerskich. Ślady na zaslepkach czy śrubach od deski rozdzielczej lub kierownicy to taki sam znak. Wszelkiej maści ślady ingerencji w te miejsca to możliwa naprawa poduszek. W autach powiedzmy do 10 lat raczej nie wykonuje się napraw które wymagają takich ingerencji.


Zawiasy i ograniczniki otwarcia drzwi. Ślady kluczy na śrubach, kombinerek czy młotka na bolcach. Drzwi nie są elementem eksploatacyjnym samochodu. Nie ma potrzeby ich ściągania. To samo dotyczy błotników przednich.


Odegnij uszczelkę drzwi. W 99% samochodów jest wciskana w rant. By ją włożyć na miejsce wystarczy ją wcisnąć. Sprawdź newralgiczne miejsca - dół słupka B (to ten przy klamce), dół słupka A oraz okolice miejsca gdzie szyba przechodzi w dach. Szukaj nierównej krawędzi blach, strzępów, śladów spawów (o tym zaraz)


Ja wiem co zaraz będzie "jak niby znaleźć ślad spawów" a dość prosto moi mili. Samochodów się nie spawa. Samochody się zgrzewa. Co prawda niektóre warsztaty mają już zgrzewarki ale to rzadkość. Blachy łączy się na punkty - cały samochód trzyma się na nich. Idź do swojego samochodu pooglądaj elementy niewidoczne z zewnątrz, odegnij tapicerkę w bagażniku, popatrz na wnętrze drzwi. Znajdziesz tam małe ok 7 mm okrągłe wygięcia przypominające ślad po dziurkaczu. To właśnie zgrzewy. Ich brak na łączeniu np fartucha blach to znak, że prawdopodobnie blacha była spawana.


Uszczelniacz. Taki kremowy kolor, twarde, znajdziesz np na łączeniu blach w bagażniku. Ma on charakterystyczną strukturę i niektóre warsztaty mają już pistolety do nakładania go. Jeśli klej wygląda jak maziany palcem czy pędzlem to w większości przypadków nie jest to fabryka. Tam robią to roboty, niektóre marki docierają pędzlem na łączeniu 90 stopni


Wiązki. Zajrzysz pod maskę czy w zakamarek i widzisz jakieś łączenia przewodów, czyste, wyraźnie nowe peszle, taśmę izolacyjna która nie pasuje do reszty wiązki? Prawdopodobny punkt naprawy wiązki. Przy uderzeniu wiązki tną się na blachach i trzeba je łatać. Szukaj anomalii.


Umawiasz się na oględziny i silnik jest ciepły. Nie nie i jeszcze raz nie. Kupisz go a rano każdy na osiedlu pomyśli że wybrano papieża. Na zimnym przy np cieknącym zaworze zacznie palić olej lub chłodziwo jak jest to uszczelka głowicy. Jeśli samochód jest ciepły, przyjdź innym razem. Ewentualnie jest metodą mogącą pomóc ale nie ma 100% skuteczności. Wsadź palec w rurę wydechowa tak głęboko jak się da. Suchy brud oznacza że jest ok, mokry, maziowaty że nie jest ok.


Czysty i pachnący silnik i wnętrze pod maksa świecące się od plaka. Tak wiem, każdy to słyszał i powtarzam. To zły znak, silnik może ciec


Wytarty przycisk od awaryjnych, kabelek lub ślad po nim przy drzwiach w okolicach słupka B, wyraźnie klapiace drzwi tylne, jakiś dodatkowy przycisk? Wszystko to sugeruje taxowke


Spasy (szczeliny między blachami, drzwiami) różne grubości szczelin wszelkiej maści sugerują że coś było robione


Brak naklejek na pasie przednim - tam zazwyczaj są jakieś naklejki np od klimatyzacji. Otwierasz maskę i z przodu na plastiku czy blachach powinny być naklejki. Ślady ingerencji w tym miejscu tj ślady odkręcania śrub nie muszą oznaczać wypadku. Niektóre naprawy tego wymagają.


Nieoryginalne kołki plastikowe. Te często się łamią przy wyciąganiu i mechanicy wrzucają takie aby pasowały. Nie musi to oznaczać naprawy powypadkowej


Luzy przy hamowaniu w siedzisku fotela, wyraźna szczelina między oparciem a siedziskiem. To slad po wypadku i systemie zapobiegającym uszkodzeniu kręgosłupa. Jeśli luznon wchodzi tam dłoń, widać prześwit to coś jest nie tak


Pokrowce na fotele - mogą zakrywać zużycie lub ślady po wymianie poduszki


W bonusie dorzucam foto zgrzewów (to małe okrągłe zagłębienia w blachach które mechanik rozwierca) i fabrycznie nałożona masę uszczelniająca

e1e14116-2a9f-4f06-96b4-208627fc5f0c
6ad94a2d-274e-4767-b8c5-d15b18980d6c

Komentarze (5)

nbzwdsdzbcps

@maminfoodboga Bardzo dziękuję bo nauczyłem się boleśnie o tym, że jak samemu nie jest się świadomym czego szukać to nie wiem czemu ale moim zdaniem mnie stacje kontroli pojazdów na których sprawdzałem używki jakie w życiu kupiłem najzwyczajniej musieli oszukać bo pytałem o listę konkretnych problemów o których sprawdzenie poprosiłem gdzie wszystko uznali, że nie wymaga zmiany, a po ~3 miesiącach trzeba było jednak wymienić.

Doceniam za zapamiętanie nicka bo to może nie być takie łatwe.

maminfoodboga

@nbzwdsdzbcps problem jest często taki, że handlarze i diagności się znają. I nie rzadko jeden drugiemu pomaga w takich sytuacjach

nbzwdsdzbcps

@maminfoodboga Też tak myślałem ale kupowałem tylko od osób prywatnych i mimo wszystko nie byłem zadowolony z takiego sprawdzenia samochodu.

sranko_csv

k⁎⁎wa jak mam to wszystko zapamiętać

Zaloguj się aby komentować