
Samochody elektryczne wypadają gorzej w fińskich badaniach technicznych – nawet połowa Tesli ich nie przechodzi
NewsSamochody elektryczne zyskują popularność w Finlandii, ale wypadają znacznie gorzej w przeglądach niż samochody benzynowe, dieslowe lub hybrydowe tego samego wieku. Najwyższy odsetek niepowodzeń w testach mają samochody marki Tesla.
W przyszłym roku pojazdy elektryczne (EV) mają szansę wyprzedzić samochody z silnikami spalinowymi pod względem liczby zakupów nowych pojazdów w Finlandii. Jednak fińska agencja transportowa Traficom twierdzi, że pojazdy elektryczne częściej nie przechodzą obowiązkowych przeglądów niż samochody osobowe z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi tego samego wieku, a także pojazdy hybrydowe.
Za stosunkowo wysoki ogólny wskaźnik niepowodzeń w testach pojazdów elektrycznych w dużej mierze odpowiedzialne są samochody jednej firmy – Tesli. Na przykład 49% samochodów Tesla Model 3 nie przeszło pierwszych przeglądów w zeszłym roku, podobnie jak 16% samochodów Tesla Model S i 14% samochodów Tesla Model X. Pozostałe samochody w pierwszej piątce pojazdów, które nie przeszły przeglądów, to Renault Zoe (19%) i Porsche Taycan (12%).
Najlepsze wyniki w przeglądach uzyskały samochody elektryczne Kia Niro, Volvo XC40, Volkswagen Golf i Hyundai Ioniq, które miały wskaźnik niepowodzeń wynoszący zaledwie 4%.
Według Traficom, w ubiegłym roku 16% czteroletnich samochodów w pełni elektrycznych, które zgłosiły się do pierwszego przeglądu, zostało odrzuconych. Dla porównania, w przypadku samochodów benzynowych wskaźnik ten wyniósł 5%, a w przypadku samochodów z silnikiem diesla – 11%. Hybrydy również generalnie lepiej przechodzą przeglądy niż pojazdy elektryczne.
Inspektorzy samochodowi twierdzą, że główną przyczyną problemu jest fakt, że pojazdy elektryczne są często budowane na platformach, które nie są w stanie utrzymać ciężaru samochodu, w tym akumulatora, oraz zużycia konstrukcji w miarę upływu czasu. Według nich szczególnie problemy z zawieszeniem występują w samochodach marki Tesla. W przypadku technologii elektrycznej pojazdów elektrycznych wykryto niewiele problemów.
Średni wskaźnik odrzuceń samochodów benzynowych w zeszłym roku wyniósł pięć, ale występowały duże różnice między modelami, od 24 procent w przypadku Dacii Duster do zera w przypadku Audi Q2.
Wskaźniki odrzuceń dla hybryd benzynowych typu plug-in wahały się od 13 procent dla Skody Superb do jednego procenta dla BMW serii 2.
Spadek popularności Tesli
Udział samochodów elektrycznych w nowych rejestracjach gwałtownie wzrósł i w przyszłym roku ma wyprzedzić samochody benzynowe jako najpopularniejsze źródło napędu. W tym roku różnica wynosi tylko pięć punktów procentowych.
Tesla była liderem wzrostu popularności pojazdów elektrycznych w Finlandii w latach 20. XXI wieku, ale w tym roku jej popularność gwałtownie spadła. W rejestracjach nowych pojazdów od stycznia do sierpnia spadła na czwarte miejsce, po tym jak przez cztery poprzednie lata zajmowała pierwsze lub drugie miejsce. W okresie od stycznia do sierpnia liczba rejestracji nowych samochodów Tesli spadła o 58 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2024 roku. Tymczasem Volkswagen, Skoda i Volvo znacznie wyprzedziły Teslę w tym roku.
Analitycy branżowi przypisują gwałtowny spadek popularności marki wzrostowi znaczenia właściciela Elona Muska na scenie politycznej w Stanach Zjednoczonych, a także rosnącym obawom dotyczącym kwestii technologicznych i jakościowych.
Samochody w pełni elektryczne stanowią już około połowy nowych samochodów służbowych i używanych samochodów importowanych, a prawie 56 procent nowych samochodów to pojazdy typu plug-in.
#tesla #samochodyelektryczne #samochody #autaelektryczne #auta #badaniatechniczne