
Chatboty oparte na sztucznej inteligencji potrafią realnie zmieniać postawy wyborców i robią to skuteczniej niż tradycyjne reklamy polityczne. Nawet krótka rozmowa z modelem językowym może przesunąć preferencje wyborcze o kilka punktów procentowych – wynika z badania przeprowadzonego przez międzynarodowy zespół z udziałem psycholożki z Uniwersytetu Jagiellońskiego. [...]
W kontekście wyborów prezydenckich w USA z 2024 roku, a także tegorocznych wyborów parlamentarnych w Kanadzie i prezydenckich w Polsce losowo przypisaliśmy uczestników do rozmowy z modelem AI, który opowiadał się za jednym z dwóch głównych kandydatów – opisuje dr Gabriela Czarnek z Instytutu Psychologii na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Do badania zaangażowano ponad 2,3 tys. Amerykanów, którzy pod koniec 2024 roku mieli przeprowadzić rozmowę z chatbotem. Określali oni swoją preferencję wobec kandydatki Demokratów Kamali Harris i kandydata Republikanów Donalda Trumpa w skali od 0 do 100 oraz swoje prawdopodobieństwo głosowania w wyborach. Następnie rozmawiali z odpowiednio „zaprogramowanym” chatbotem, który miał zmienić postawy wyborców wobec danego kandydata. [...]
#psychologia #sztucznainteligencja #chatbot #spoleczenstwo #wybory #wyborcy #forumakademickie