czyli
Iż 2125 Kombi
Iż Kombi bagajem trombi XD
Ostatnio omawiałem szwajcarski koncept https://www.hejto.pl/wpis/szwajcarska-interpretacja-francuskiej-maszyny-czyli-rinspeed-yello-talbo-no-to-t , toteż dla „pewnej” równowagi dzisiaj radziecka wydumka, czyli hatchback zrobiony na bazie sedana – czyli Iż 2125 Kombi, krewniak Moskwicza 412 niemal nieznany w naszym kraju i udowadniający że takie wielkie powierzchniowo państwo na wschód za nami to jednak stan umysłu, i to po srogim denaturacie i krokodylu.
Historia Iża 2125 rozpoczęła się w latach 60. Wówczas to radziecki konglomerat IżMasZ – odpowiedzialny za największy hit eksportowy kraju Cep Cepa Cepem Pogania czyli AK-47 i pochodne – postanowił stworzyć nowy zakład w Iżewsku; wcześniej wytwarzano tam motocykle. Początkowo, od 1966 roku, w fabryce wytwarzano Moskwicza 408, kolejnego z linii Moskwiczy zapoczątkowanych przez podpierd… wywiezionego Opla Kadetta czyli Moskwicza 400. Dwa lata później zaczęto wytwarzać Moskwicza 412. Wkrótce jednak upatrzono szansę w zrobieniu na bazie modelu 412 furgonu oraz pseudokombi, a dokładniej hatchbacka – nowej wersji nadwozia. Według radzieckiej literatury, 2125 Kombi - tak, nazwali hatchbacka Kombi XD - było liftbackiem.
Skąd w ogóle pomysł na takie pseudokombi? Cóż, w Związku Radzieckim kupno samochodu z nadwoziem kombi (po ichniejszemu „uniwersał”) było opatrzone ograniczeniami – trzeba było wykazać, że faktycznie potrzeba auta z tym nadwoziem; jak powszechnie wiadomo, władza zawsze wiedziała lepiej co potrzeba obywatelowi do życia… Z tego powodu takie wozy trafiały do rolników, dużych rodzin czy taksówkarzy. Nowatorskie wówczas nadwozie hatchback było sprytnym ominięciem tych przepisów – „2125” miało te same wymiary co „412”, ale mógł pomieścić więcej dzięki przedłużonej linii dachu oraz możliwości załadunku auta _po sam sufit_ . Inspiracją dla radzieckiej wydumki miał być Renault 16, jeden z pierwszych hatchbacków.
Nadwozie Iża 2125 było niemal podobne co Moskwicza 412 – niemal, bo główną różnicą był przedni
grill z innym znaczkiem oraz światłami, lusterkami przednimi montowanymi na błotniku (poczuj klimat jot de emów w swoim kołchozie) przedłużony dach oraz tył z dodatkowymi oknami i pochyloną klapą bagażnika, otwieraną wraz z szybą. Iż pod tym względem przypominał rumuńską wydumkę Dacię 1320/Liberta – tam jednak wymiary wehikułu się zwiększyły; w Iżu wymiary były takie same jak w wersji sedan. Wnętrze na czele z deską rozdzielczą było identyczne w
Moskwiczu i Iżu. Pięcioosobowe, stalowe nadwozie było samonośne; pojazd ważył 1040-1090 kilogramów i mierzył 4.2 metra długości, 1.55 m szerokości i 1.48 wysokości. W baku mieściło się 46 litrów benzyny, zaś w bagażniku – maksymalnie 1150 litrów. Ładowność pojazdu wynosiła 450 kilogramów.
Radziecki hatchback był mechanicznie Moskwiczem 412 – z tego też względu do napędu przewidziano gaźnikowy silnik R4 1.5 l/75 KM; od ’79 roku zaczęto stosować słabszą wersję o mocy 68 KM. Sama jednostka była _inspirowana_ , chociaż bardziej by pasowało podpierd… podpatrzonym silnikiem BMW M10. Motor spięto z czterobiegową skrzynią manualną, przenoszącą napęd na tylną oś. W takiej konfiguracji Iż 2125 rozpędzał się do 140 km/h (przyspieszenie 0-100 km/h wynosiło 19-20 sekund) i spalał średnio 9 litrów paliwa na 100 km, chociaż realniejszym wynikiem było 10-11 l/100 km. W zawieszeniu zastosowano wahacze, sprężyny oraz amortyzatory i stabilizator z przodu oraz oś sztywną, amortyzatory i resory piórowe z tyłu. Do zatrzymania Iża służyły hamulce bębnowe; później (od '80) zastosowano z przodu hamulce tarczowe. Opony były 13-calowe.
Pierwsze egzemplarze Iża 2125 Kombi powstały w 1973 roku; kilka lat później, bo w ’78, przedstawiono „zmodernizowaną” wersję o oznaczeniu 21251, różniącą się okrągłymi światłami, czarną atrapą grilla, zagłówkami na siedzeniach czy kasetowymi klamkami; dotychczasowy „2125” produkowano do 1979 roku. Na eksport Iże były oznaczane jako Iż 1500 Combi; nie znalazłem informacji czy były dostępne w Polsce jak Moskwicze. Ostatnie egzemplarze wytworzono w 1997 roku; wówczas Iż tracił na zainteresowaniu oraz jakości. Łącznie wytworzono ponad 400 tysięcy egzemplarzy – 66 tysięcy wczesnej wersji oraz ponad 340 tysięcy wersji 21251.
W czasach swojej świetności 2125 konkurował z Ładą 2102; miał podobne możliwości przewozowe co licencyjny pojazd, jednak był bardziej toporny od niej. Jeśli chodzi o wykonanie i ogólną jakość Iża to cóż – no był nieco gorszej jakości od Łady, chociaż łatwiej dostępny od niej; w czasopiśmie z epoki przypominano kierowcom nowych iżów o dokręceniu śrub głowicy po przejechaniu 500 kilometrów – w przeciwnym razie silnik mógł ulec poważnej awarii po 2k przebiegu. Przypominano także o wymianie klocków w hamulcach tarczowych na czas, co nie było oczywiste przy poprzednich bębnach z przodu. Z drugiej strony, Iże miały opinię aut nieco trwalszych i mniej korodujących od Moskwiczy
z AZLK, przynajmniej w czasach „świetności”.
#autakrokieta #samochody #motoryzacja #zsrr
Źródła: „Iż 2125” z książki Z. Podbielskiego „ Samochody osobowe krajów socjalistycznych”, rozdział „Związek Radziecki”; Auta5p.eu Moskwichklub.cz „Kultowe auta PRL-u - IŻ 2125”, numer 141 Automuseum.ge Autodata1
PS. mam nadzieję że w końcu tag zadziała XDDD
![2c95267d-2bd8-4c03-964f-ee9ff219270d](https://cdn.hejto.pl/uploads/posts/images/1200x900/4c35783da066b33651d37aff5ad75d73.jpg)
![9b81ba2f-34ab-4ebd-9ea2-d53e8f9a958e](https://cdn.hejto.pl/uploads/posts/images/250x250/778613312932ee14e264f8840606197d.jpg)
![16ef990d-46ab-4a61-90a7-4718721ffd7c](https://cdn.hejto.pl/uploads/posts/images/250x250/cee6ba82105dd2ca4a29a1bd68b82956.jpg)
prospekt i bagażnik
![fd8437d7-6ee1-445a-a94e-e0cc72c6e766](https://cdn.hejto.pl/uploads/posts_comments/images/250x250/e0d929d74522d89cf6a2eb8ca10c41a2.jpg)
![4cd836ea-0c86-46c8-865c-25a411d7e70b](https://cdn.hejto.pl/uploads/posts_comments/images/250x250/49c31ce835c5d25b12400ad549bdacd1.jpg)
@hejto dlaczego tag #autakrokieta nie działa?
@SzubiDubiDU dobre pytanie XD społeczności też nie mogłem zrobić a kilka razy próbowałem XDDD
@SonyKrokiet Wiele razy widziałem zdjęcia tego auta i za każdym razem zastanawiałem się dlaczego ktoś tworzył tę abominację, jaki był cel powstania tego potwornego brzydala, teraz już wiem, dzięki Pan Krokiet ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
@SzubiDubiDU sprawdzałem, dalej nie działa, super portal XDDD zrobienie społeczności także XDDD
@Zgrywajac_twardziela zazwyczaj jak takie abominacje szły seryjnie to był konkretny cel - jak nie obejście przepisów to dostosowanie się do nich XD dobry przykład to Khamsin USDM gdzie tylne światła umieszczono niżej ze względu na przepisy XD albo masywniejsze zderzaki 5 mile bumpers
![e4e14c5e-a0d3-476e-b16e-ac9ac29d9ffa](https://cdn.hejto.pl/uploads/posts_comments/images/250x250/0b99ba5f7c9e20cfc71888fb63e5e90a.jpg)
![38cdb4bb-fb24-4b6e-b333-8b5f7f5bfc1c](https://cdn.hejto.pl/uploads/posts_comments/images/250x250/6c63f8396cb02f493adde5b9af2301b3.jpg)
@SonyKrokiet
dobry przykład to Khamsin USDM gdzie tylne światła umieszczono niżej ze względu na przepisy XD albo masywniejsze zderzaki 5 mile bumpers
To już jest zbrodnia całkowita, w głowie mi się nie mieści, że coś takiego odwalono xD
To już jest zbrodnia całkowita, w głowie mi się nie mieści, że coś takiego odwalono xD
@Zgrywajac_twardziela są rzeczy na świecie które się fizjologom i i innym nie śniły ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)
![323493d8-ddb2-4bf6-ba72-5f7a6e6f4d71](https://cdn.hejto.pl/uploads/posts_comments/images/250x250/a0ed30efbacddf95795bae256d2d0561.gif)
Zaloguj się aby komentować