Psycholog: reagowania na niebezpieczne sytuacje trzeba uczyć już w szkole

Już w szkołach powinniśmy uczyć się, jak reagować na sytuacje groźne – powiedziała PAP psycholog prof. Małgorzata Kossowska z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zdaniem dzięki nabytym kompetencjom łatwiej nam będzie podjąć adekwatne do zagrożenia działania. [...]


Prof. Małgorzata Kossowska: Zjawisko to, znane jako efekt widza (ang. bystander effect), a czasem również jako rozproszenie odpowiedzialności, jest przedmiotem zainteresowania psychologii społecznej od lat 60. XX wieku. Punktem zwrotnym, który przyczynił się do rozpoczęcia systematycznych badań nad tym mechanizmem, była głośna sprawa zabójstwa Kitty Genovese w Nowym Jorku w 1964 roku (28-letnia Kitty Genovese została zabita pod swoim domem w Kew Gardens, dzielnica Queens, Nowy Jork w nocy 13 marca 1964 r. - PAP). Według ówczesnych doniesień, brutalnemu atakowi przyglądało się 38 (w niektórych źródłach – 37) świadków, z których żaden początkowo nie zareagował ani nie wezwał pomocy. Choć późniejsze analizy pokazały, że niektóre osoby próbowały interweniować lub zawiadomić służby, historia ta stała się symbolicznym przykładem społecznej bierności wobec zagrożenia.


W odpowiedzi na to zdarzenie, w 1968 roku dwaj amerykańscy psychologowie, John M. Darley i Bibb Latané, przeprowadzili serię eksperymentów, które uznawane są dziś za klasykę psychologii społecznej. Udowodnili oni, że im więcej osób jest świadkiem sytuacji kryzysowej, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że którakolwiek z nich zareaguje. Odpowiedzialność za działanie rozkłada się bowiem na większą liczbę obserwatorów, co osłabia indywidualne poczucie obowiązku interwencji. [...]


#psychologia #nietypowezdarzenie #wypadki #kryzys #wywiad #naukawpolsce

Nauka w Polsce

Komentarze (1)

konto_na_wykop_pl

Jakbym miał Glocka za pazuchą i prawo po mojej stronie to mógłbym zareagować kiedy typ z siekierą biega po osiedlu, ale z pustymi rękoma to mogę się najwyżej oddalić na bezpieczną odległość.

Zaloguj się aby komentować