Przekładnia CVT (bezstopniowa) oparta na krzywkach i kołach zębatych. Żadnych pasków i tarcia. A wydawałoby się, że w mechanice już niewiele można nowego wymyśleć.


Przekładnia CVT jest przekładnią w której zmiana przełożenia odbywa się w sposób ciągły i płynny. Ma ona wiele zalet i dwie wady - nie nadaje się do dużych obciążeń i szybko zużywa. Wady te wydaje się eliminować nowa przekładnia.


#ciekawostki #technologia #motoryzacja


https://youtu.be/mWJHI7UHuys

Komentarze (7)

100mph

W toyotach cvt sie psuje? Chyba nie.

kitty95

@100mph ten pasek się kiedyś zużywa.

myoniwy

@kitty95 Przecież przekładnie bezstopniowe bez pasków były wymyślone już dawno. I też opierały się o sprzęgła jednokierunkowe. Tylko zamiast kół zębatych była oś, z trzema sprzęgłami jednokierunkowymi które były napędzane dźwignią. A dźwignia była poruszana systemem korbowym.

kitty95

@myoniwy no ale tu nie ma sprzęgieł, tylko koło wolne i krzywki. Fizycznie nic transmisji nie rozłącza, nie ma się co zjarać.

myoniwy

@kitty95 Nie mówię o sprzęgle ciernym tylko o jednokierunkowym. W tych małych satelitkach są łożyska jednokierunkowe.

kitty95

@myoniwy no tu akurat są, bo to wersja do roweru, przecież wyraźnie mówi.

KierownikW10

@kitty95 @100mph tak dla waszej informacji. W hybrydach Toyoty jest używana przekładnia eCVT, która jest zwykłą przekładnia planetarną, a zmiana przełożenia jest realizowana poprzez zmianę obrotów silnika elektrycznego. Eleganckie rozwiązanie, które jest zupełnie bezawaryjne i proste. Jedyna jego wada to spadek wydajności przy dużych prędkościach, co przekłada się na to, że hybrydy Toyoty do miasta są super ale na autostrady już raczej niekoniecznie.

Zaloguj się aby komentować