Proponowany wzrost z 1,4 mln ton do 2,2 mln ton to tylko kropla w morzu potrzeb w porównaniu z wolumenami, które Kazachstan eksportuje za pośrednictwem rosyjskich rurociągów. Kazachstan dąży do dalszego zwiększania wolumenu eksportu ropy naftowej rurociągiem Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC), podkreślając ciągłe wysiłki Astany na rzecz dywersyfikacji tras w obliczu ograniczonej geografii regionu Azji Centralnej.

Do kwietnia 2023 r. kazachska ropa była transportowana z tureckiego Ceyhan przez Morze Czarne do rafinerii Petromidia w pobliżu rumuńskiego portu Konstanca. Petromidia jest własnością KMG International, która w 2007 r. nabyła 75 proc. udziałów w pierwotnej spółce operacyjnej Rompetrol, a w 2009 r. ostatnie 25 procent. Petromidia to jedyna rumuńska rafineria na wybrzeżu Morza Czarnego. W lutym 2025 r. produkcja ropy w Kazachstanie osiągnęła rekordowy poziom, w szczególności w związku z gwałtownym wzrostem wydobycia w Tengiz.

Pojawiły się również bardziej wyjątkowe kwestie, takie jak atak ukraińskiego drona z 17 lutego na Caspian Pipeline Consortium (CPC). CPC transportuje ropę naftową z Kazachstanu do rosyjskiego portu Noworosyjsk nad Morzem Czarnym; Szacuje się, że obsługuje 80 procent kazachskiego eksportu. W 2024 r. CPC przetransportowała 63 mln ton ropy naftowej – 53 mln ton z Kazachstanu – z czego większość trafiła do Europy i Stanów Zjednoczonych.

#polityka #geopolityka #ekonomia
f6804595-3a49-4f19-ab49-81d35be51210
0

Komentarze (0)

Zaloguj się aby komentować