Do 90 kmh nie ma to większego znaczenia
@globalbus bzdura. Według różnych źródeł w okolicy 50-60 kmph opór aerodynamiczny przewyższa opór toczenia. Oczywiście względem prędkości autostradowych opór aerodynamiczny przy 60kmph jest wielokrotnie niższy, a co za tym idzie korzyści z optymalizacji aerodynamicznej są nieduże, ale nadal są.
jadąc krajówką można mieć absurdalne wyniki rzędu 4L na 100
To akurat wynika z wysokiej sprawności silnika Diesla. W swojej Octavii z Dieslem potrafię uzyskać wynik w okolicy 3l/100 km w podróży krajówkami. Różnica w wyniku pomiędzy moim a twoim autem wynika właśnie głównie z aerodynamiki.
W przypadku aut miejskich, w cyklu miejskim aerodynamika przekłada się na minimalne różnice w spalaniu.
Oczywiście. W ruchu miejskim główne oszczędności na energii można poczynić za pomocą rekuperacji oraz wyłączania silnika spalinowego przez możliwie maksymalny czas. Dlatego hybrydy uzyskują tak świetne wyniki spalania w mieście. Jednakże warto zauważyć, że auta miejskie nie jeżdżą tylko w mieście i duża część pokonywanego dystansu przez takie auto może być w trasie. Jako przykład użyję mojej żony - codziennie jeździ sobie po mieście, dajmy na to pokonuje dziennie 10 km. Tak jest po 6 dni w tygodniu, czyli wynik to 3100 km rocznie po mieście. Jeździ raz na dwa tygodnie do koleżanki lub do mamusi. W dwie strony wychodzi 130 km. Rocznie w trasie pokonuje 3200 km. Jak widzisz więcej kilometrów robi w trasie, ale jakbyś ją zapytał to jeździ głównie po mieście. Dlaczego? No bo jeżdżąc codziennie po mieście spędza w aucie jakieś 0.5h dziennie, czyli 156h rocznie. Zaś w trasie spędza 2h co 2 tygodnie, czyli około 50h rocznie, a więc mniej niż 1/3 tego. I według niej i według mnie jeździ 75% po mieście, ale w temacie robionego dystansu już to się nie zgadza. Także optymalizacje aero nawet w autach miejskich mają sens, choć oczywiście w autach większych sensu mają więcej.