O tym jak promocja Pepsi doprowadziła do zamieszek i śmierci 5 osób.


W 1992 r. w Filipinach Pepsi zorganizowało konkurs - pod kapslami drukowano liczby, a zwycięskie ogłaszano w telewizji (w Polsce w 1995 r. jako Numeromania). Nagrody pieniężne wynosiły od 4$ do 40 tys.$ (611 średnich filipińskich wypłat wtedy). Pepsi przeznaczyła w sumie 2 mln $ na konkurs.


Promocja cieszyła się niezwykłą popularnością, sprzedaż mocno wzrosła, więc wydłużono czas konkursu. 25 maja 1992 r. ogłoszono w TV, że tego dnia główną nagrodę wygrywają posiadacze kapsla z numerem 349. Oczywiście wcześniej wypuszczono dwa napoje z tym numerem i kodem zabezpieczającym. Problem w tym, że przed przedłużeniem konkursu wypuszczono 800 tys. kapsli z tym numerem, choć bez kodu. Gdyby uznać wszystkie kapsle, to musieliby wypłacić 32 mld $ xD

Tysiące ludzi ruszyło po odbiór nagrody, ogłoszono jednak, że kapsle bez kodu zabezpieczającego nie zostaną uznane. W lokalnej gazecie napisano, że nastąpiła pomyłka i wygrał numer 134, a Pepsi zaproponowało po 18$ dla posiadaczy zwykłych kapsli 349. 486 tys. ludzi na to poszło, co kosztowało firmę niemal 9 mln $.


Reszta stworzyła grupę "349" i rozpoczęła protesty, nie wszystkie przebiegały pokojowo. Atakowano ciężarówki i obiekty Pepsi, 13 lutego 93 r. nauczycielka i 5-letnie dziecko zginęli od bomby rzuconej w ciężarówkę Pepsi, 3 miesiące później trzech pracowników magazynu zginęło, kiedy do środka wrzucono granat. W sumie zniszczono 37 ciężarówek, a zarząd dostawał groźby śmierci. Procesy sądowe przeciwko korporacji ciągnęły się do 2006 r.


W 1993 r. przyznano Pepsi pokojowego Ig-Nobla za "zjednoczenie wielu walczących frakcji po raz pierwszy w historii Filipin".

#historia #pepsi #filipiny #marketing

1cfa3bea-7f6c-4b23-ac9e-0606b1da1f7a
b9dd9888-ef1a-4a95-8bf2-14f183ee97cd

Komentarze (3)

radziol

@Nemrod pepsi to ma świetną historię tych swoich promocji

RACO

@radziol tak dobra jak ta z Harrierem

alaMAkota

Świetna historia. Dzięki za info

Zaloguj się aby komentować