
Kraków planuje budowę w pełni autonomicznego metra, bez maszynistów. Dzięki automatyzacji krakowskie metro ma być nie tylko tańsze (ze względu na mniejszą liczbę personelu), ale także oferować większą częstotliwość kursowania. Budując swoje metro, Kraków silnie inspiruje się doświadczeniami innych europejskich miast, w tym Kopenhagi, która posiada w pełni zautomatyzowaną kolej. Na zdjęciu ze stolicy Danii widać, że w przedniej części wagonu, zamiast kabiny maszynisty, znajdują się fotele dla pasażerów (Fot. Jarosław Osowski). Poważnym wyzwaniem pozostają jednak warunki hydrogeologiczne, w szczególności poziom zwierciadła wód gruntowych. „W niektórych rejonach miasta może to powodować konieczność zastosowania dodatkowych zabezpieczeń i technologii odwodnieniowych. Właśnie dlatego rekomendujemy prowadzenie tuneli metra na głębokościach od kilkunastu do ok. 20 metrów” – tłumaczy prof. Krzysztof Tajduś z Akademii Górniczo-Hutniczej. Dzięki temu krakowskie metro będzie mogło również pełnić funkcję schronu. O metrze w Krakowie pisze Magdalena Kursa
#wiadomoscipolska #technologia #metro #krakow
