
Dr Michał Obidziński, mgr inż. Nina Bażela i dr hab. Mateusz Hohol, prof. UJ z Mathematical Cognition and Learning Lab Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych UJ zbadali związki pamięci długotrwałej ze zdolnościami matematycznymi. Wyniki zespołu opublikowane w czasopiśmie ”Cognition” sugerują, że lepsze radzenie sobie z matematyką idzie w parze przede wszystkim z intuicyjnym zapamiętywaniem liczb, a nie pamięcią do ich dokładnych wartości.
Zapewne niejeden z nas pamięta ze szkoły, jak ważna wydawała się nauka tabliczki mnożenia na pamięć i jaki nacisk kładli nauczyciele na konieczność jej opanowania. To przekonanie, że precyzja i automatyzacja w liczeniu są fundamentem zdolności matematycznych, towarzyszy nam często przez całe życie. Zwykle wydaje nam się też, że osoby, które sprawnie operują na dokładnych liczbach, podejmują lepsze decyzje w oparciu o dane dotyczące zdrowia czy finansów, niż te, które opierają się na zgrubnych oszacowaniach i intuicji. Czy oby na pewno? Jaki jest związek pamięci do liczb ze zdolnościami matematycznymi i czy zapamiętywanie precyzyjnych wartości zawsze sprzyja rozwiązywaniu zadań matematycznych?
Wyniki badań prowadzonych od lat przez prof. Valerie Reynę i prof. Charlesa Brainerda z Uniwersytetu Cornella w USA wskazują, że umiejętność przetwarzania i zapamiętywania przybliżonych wielkości czy niedokładnych intuicji na temat liczb jest często ważniejsza dla rozumowania matematycznego niż pamięć do dokładnych wartości. Co więcej, w niektórych typach zadań matematycznych pamiętanie precyzyjnych wartości liczbowych wcale nie pomaga w znalezieniu prawidłowego rozwiązania, a wręcz może je utrudniać. Jak to możliwe? [...]
#nauka #matematyka #liczby #uczeniesie #uniwersytetjagiellonski